Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Headparáda

Headparáda

Co poslouchá...

Lenka Klicperová

Headliner 1/2

Pipes and Pints

Headliner 2/2

Kapely s dudama

Čerstvé (z)boží

Ponk

TOP

Chemical Brothers

Jídlo

Festivalové bašty

Publicistika

Zneužil mě manažer

Pozvánka

Desperados High Jump 2015

Rozhovor

Tomáš Klus

Kariéra

BÁJEČNÁ LÉTA S KLUSEM

Rozhovor

Julian Casablancas

Hlášky

Blackmore‘s Night

Headliner 1/3

Patti Smith

Headliner 2/3

Patti Smith

Headliner 3/3

Patti Smith

Rozhovor

Lindemann

Songstory

Do They Know It’s Christmas / We Are The World

Dialog

Primavera Sound 2015

TOP

Village People

Story 1/2

Frank Zappa

Story 2/2

Frank Zappa

Čerstvé (z)boží

Mayen

TOP

Knih’o’moll

Stop

Zákaz vjezdu

Anketa

Stalo se

Insider

Mel Bush

  • Rectangle

    text Šárka Hellerová

    foto jakub macháček

    GraphicLineGraphicLine

    Mel Bush

    PolygonPolygonPolygonPolygon
     

    7

    GraphicLine
     

    insider

    1

  • Šanci promluvit si s člověkem, který v dobách rozpuku rock’n’rollu organizoval koncerty dnešních hudebních ikon, si Headliner nemohl nechat ujít. Mel Bush si v pražském hotelu vychutnával kávu a jako by nic vzpomínal na první setkání s Led Zeppelin, první velké turné Davida Bowieho nebo na chvíli, kdy si povídal s Freddiem Mercurym a vznikl z toho termín glam rock.

    GraphicLineGraphicLine
     

    Rozhovor s britským koncertním promotérem Melem Bushem, který už v sedmdesátých letech pořádal turné rockových hvězd, vznikl náhodou. V květnu v Praze vystupoval jeho současný klient, chorvatský pianista Maxim Mrvica. A ten se při jiném rozhovoru zmínil, že ho doprovází jeho hvězdný manažer.


    V době, kdy jste začal pořádat koncerty Led Zeppelin, Queen nebo Davida Bowieho tyto umělce ještě nikdo neznal. Jak jste věděl, že jsou to ti, na které se vyplatí vsadit?

    To má jednoduché vysvětlení. Je v jednom slově – instinkt. Musíte to cítit. Já měl štěstí, že jsem začínal v době, kdy začal být v Anglii

    velmi úspěšný rock’n’roll tak, jak ho známe. Promotérem jsem se stal už ve čtrnácti. Hrál jsem na bicí v kapele Pop Dancers, která mimochodem za nic nestála. Ale byl jsem pověřen, abych dělal manažera. Že prý mi to jde o dost líp než hraní. Uvědomil jsem si při tom jednu výhodu. Hrát můžete jen v jedné kapele, ale domlouvat koncerty můžete třeba patnácti hudebníkům. S vlastní skupinou jsem nabral zkušenosti. Nejdřív jsme hráli po vesnicích, ale dotáhli jsme to do sálů ve větších městech. Když jsem pak začal pořádat koncerty v desetitisícovém městě Devizes, měl jsem tam třeba The Who nebo Roda Stewarta s The Faces. I když mi bylo sedmnáct, dařilo se mi nacházet docela dobré kapely.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    insider

    2

  • Rectangle
     
    GraphicLineGraphicLine

    Vymyslel jsem termín

    glam rock

    Kde jste se poprvé setkal s Led Zeppelin?

    Led Zeppelin jsem našel na pódiu v malém sklepním klubu v městečku Salisbury. Zdáli se mi neuvěřitelní. Hráli brilantně, a tak jsem je zabookoval pro svůj klub Starkers. První večer na ně přišlo asi tak osmnáct lidí. O šest týdnů později osm set. Tehdy jsem si byl jistý, že jde o něco výjimečného. Nebyli totiž tehdy ještě v televizi a neměli ani album. Měl jsem skvělý vztah s jejich manažerem Peterem Grantem. Tehdy to celé začalo.


    Jak to bylo s Davidem Bowiem?

    To byl podobný příběh. Našel jsem ho v hospodě v Brixtonu. Byl z jiného světa. Je to už přes padesát let, ale vidím ho jako dnes. Bylo mi jasné, že to pro šoubyznys bude dobrý umělec. Psal skvělou hudbu a měl jasnou představu, jak

    se chce prezentovat na veřejnosti. Byl od počátku jedinečný.


    Co Queen?

    Queen jsem našel na Imperial College v Londýně. Byla to školní kapela. Skvělá školní kapela.


    Jak se vám líbí to, co dělají Queen dnes s Adamem Lambertem?

    Je pro mě těžké to hodnotit. Chápu, že Brian May a Roger Taylor chtějí pokračovat. Když měl ale člověk tu čest vidět kapelu s Freddiem Mercurym, kterého považuji za největšího rock’n’rollového zpěváka všech dob, je těžké dívat se na ni dnes. Je to asi dobré pro generaci, která tu dobu nezažila. Když to ale Brianovi a Rogerovi dělá radost, proč ne. Pro mě to však není. Freddie byl navíc úžasný člověk. Velmi štědrý.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    insider

    3

  • GraphicLineGraphicLine

    Led Zeppelin jsem radil, ať nechodí do televize

    Představuji si, že sedmdesátá a osmdesátá léta musela být ve vašem oboru daleko dobrodružnější, než je to v současné době…

    Bylo to víc vzrušující. Dnes je všechno vyspělé a dokonale zorganizované, naplánované do detailu a ošetřené smlouvou. Vzniklo korporátní prostředí. Za starých časů jsme do toho prostě šli. Mám štěstí, že jsem narazil na kapely, které se staly legendami. Třeba The Who. Byly výjimečné tím, že se lišily. Led Zeppelin, Queen, Slade, každá z těch skupin měla vlastní identitu. To byl důvod, proč uspěly.


    Vraťme se ještě ke Queen. Na co v souvislosti s nimi vzpomínáte nejraději?

    Byli ve své době zjevením, měli už celkem úspěšný hit Seven Seas of Rhye. Nechal jsem je předskakovat jedné větší kapele. Po asi třech koncertech turné jsem byl na baru s Freddiem, Brianem a Rogerem. Freddie se mě ptal: ‚Co si o mně myslíš, Bush Boyi?‘ Říkal mi „Bush Boy“, od prvního dne do konce. Říkal jsem mu: ‚Je to skvělé, oblékáš se do hedvábí a saténu. To je velice okouzlující (glamorous, pozn. aut.). Ale je to zároveň naprostý rock’n’roll. Glamorous rock’n’roll.‘ A on to zopakoval a řekl: ‚Bushi, to se mi líbí, my jsme glamorous rock.‘


    Vymyslel jste tedy termín glam rock?

    Ano, v téhle větě.


    Co dál?

    Když jsem uslyšel Bohemian Rhapsody, byl jsem unesen. Bylo to neuvěřitelné, chtěl jsem, aby to vydali jako singl. Říkali, že to

    Sešli jsme se pak v kanceláři EMI. Než jsem jim pustil tu písničku, řekl jsem, že nechci slyšet nikoho říkat, že je moc dlouhá. Když se jim nebude líbit, dobře, ale nesmí říct, že to je dlouhé. Po šesti minutách byli všichni v extázi. Simon Bates si vzal tu nahrávku s tím, že ji bude hrát hned druhý den. Udělal to, i když ještě nebyla vydaná. Žádná jiná píseň neměla v historii toho rádia takový ohlas. Drnčely jim všechny telefony. Když pak singl vyšel, byl na vrcholu hitparády snad třináct týdnů. Občas přemýšlím, jestli by vydavatelství bez té schůzky mělo odvahu tu píseň vydat jako singl. Ale délka je přece stupidní důvod něco nehrát. Když je to fantastické, musí se to hrát!


    Co se vám vybavuje v souvislosti s Led Zeppelin?

    Na nich bylo skvělé, že uspěli jen díky albům. Nevydávali singly. Když se jejich alba začala prodávat, vydavatelství chtělo singly.

    firma nevydá, protože to má asi šest minut. To je ale přece jedno, vztekal jsem se, vždyť je to úžasná hudba. Lidé z vydavatelské firmy ale prý tvrdili, že to rádia nebudou hrát. Já v té době už díky některým větším klientům měl trochu vliv. Zavolal jsem do BBC Radio One a poprosil o schůzku s jedním z dýdžejů, Simonem Batesem.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    insider

    4

  • Rectangle
     
    GraphicLineGraphicLine

    Veřejnosti se Bowie zas tak moc nelíbil, myslela si, že je blázen

    Říkal jsem, ať to nedělají, že v tom tkví jejich jedinečnost. Lidé kupovali alba, chodili na ně. Chtěli je do všech televizních show. Radil jsem jim, ať tam nechodí. Když je lidé budou chtít vidět, musí přijít na koncert. Od začátku se dělo něco výjimečného a nebylo nutné chodit do médií, aby to rostlo. Tehdy neexistovala sociální média. Stačilo dobré slovo a rostli a rostli. Podobné to bylo s Bowiem.


    Jaký je David Bowie?

    Fantastický. Velmi chytrý. Vždy věděl, co chce. Studoval umění, herectví i hudbu. Ve svém projevu to všechno kombinoval. Dělal pantomimu, byl extravagantní, zajímavě se oblékal. Když se před padesáti lety se svým zjevem objevil v mých menších klubech, byla to celkem senzace. Veřejnosti se to zase

    tak moc nelíbilo, myslela si, že je blázen. Já jsem si ale myslel, že je úžasný, nemohl jsem od jeho práce odtrhnout zrak. Pořád jsem ho bookoval, protože jsem věděl, že se prosadí. Pak přišly první hity a první album, které to dotáhlo na vrchol hitparády. Aladin Sane. S manažerem jsme dali dohromady velké britské turné, bylo to asi čtyřicet koncertů. On tehdy ještě nebyl tolik slavný, aby měl tak velké turné, ale já jsem chtěl udělat něco, čemu jsem říkal showbusiness tour. Něco, co bude každý den v novinách. Zkusit něco nového.


    V čem takové showbussiness tour spočívalo?

    Začali jsme vytvářet příběhy. Jeden z prvních byl, že Bowie chce na turné obleky z japonského hedvábí, ale že mu je

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    insider

    5

  • producent Bush nezaplatí, protože každé stojí dva tisíce liber. Ve zprávách bylo, že Bowie možná nevyjede na turné, protože nedostane své obleky. Potom jsme vypustili, že turné přece jen bude, protože jsem souhlasil s tím, že nikdy neexistujícího japonského návrháře zaplatím. Šil to tehdy krejčí z Brixtonu. David byl showman, tak jsme mu udělali takové turné. Dostali jsme ho do titulků bez toho, aby musel dávat rozhovory. To je showbusiness.


    Čím dalším jste se dostávali do zpráv?

    Když jsme přijížděli do větších měst jako třeba Manchester, oznámili jsme, že přijede do hotelu Hilton ve čtyři odpoledne. Takže tam na něj čekali fanoušci i tisk, který ho potřeboval chytit, když nedával rozhovory. Chtěli ho aspoň vidět přijíždět. Měli jsme pět černých a jednu bílou limuzínu. Už vizuální efekt takové kolony byl úžasný. Utratili jsme šílené peníze za auta, ale díky tomu jsme byli každý večer ve zprávách. Když jsme přijeli k hotelu, dvě limuzíny se odpojily, dvě doprovázely bílou s Bowiem. Jeden bodyguard byl černoch v bílém obleku, druhý běloch v černém obleku. Někdo držel otevřené dveře, aby mohl projít bez prodlení do hotelu. Zamával a vešel dovnitř. Výtah musel čekat, aby do něj plynule nastoupil a zmizel. Fotilo se jako o život, fanoušci byli nadšení. Vytvořili jsme mýtus. Na konci turné byl Bowie na vrcholu, prodaly se miliony desek. Když se vrátím k vaší počáteční otázce, ano, byly to vzrušující časy.

     
    GraphicLineGraphicLine

    Žádný trik, důležitá je kvalita

     
    Group

    Led Zeppelin – Whole Lotta Love

    GraphicLineGraphicLineGroup

    „Led Zeppelin jsem objevil, když stáli asi patnáct liber za noc. Led Zeppelin, Queen, David Bowie, Slade, The Osmonds, Bad Company, A-ha, Vanessa Mae, Bryan Ferry, Roxy Music, všichni teprve začínali, hráli v malých kubech a v hospodách,“ vyjmenovává Mel Bush řadu muzikantů, se kterými měl během své kariéry tu čest pracovat. Bush, který letos slaví dvaasedmdesáté narozeniny, věří, že i v době sociálních sítí je nedůležitější, co se mezi lidmi povídá. „Když se vám něco líbí, mluvíte o tom. To jsme dokázali s Queen, Led Zeppelin i Bowiem. Nikdy jsem už nemusel dělat jejich koncertům reklamu. Dali jsme do prodeje vstupenky a bylo to. Všichni o nich věděli. Ale pozor, nebyl to trik, byla to kvalita těch umělců,“ vysvětluje.

     
    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    insider

    6

  • Rectangle
     
    GraphicLineGraphicLine

    David Bowie – Space Oddity

    Group
     
     
    GraphicLineGraphicLine

    Queen – Seven Seas Of Rhye

    Group
     
    GraphicLineGraphicLine

    Z Bowieho jsme udělali mýtus

    Polygon
     
     
     

    7

    GraphicLine

    insider

    7

 
×
Čtete:
2015/7
Mel Bush

Story

Natalie Imbruglia

En Face

Noisy Pots

Rozhovor

Sifon

Reportáž

Rock For People

Téma 1/2

Sběratel

Téma 2/2

Sběratel

Pohled

Taylor Swift vs. Apple

Ženský element

Ella Eyre

Test

H-D kvíz

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Vyprávěj

Hard & Heavy

Ocelové srdce

Jazz & Blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary

Alternativa

Kroky pod zem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Festival

Okoř PR článek

Recenze měsíce

Refused

Recenze

Recenze 23. 7. 2015

Recenze 1/2

Recenze 2. 7. 2015 1/2

Recenze 2/2

Recenze 2. 7. 2015 2/2

Duel

Tomáš Klus

SMS/REC

SMS/RECenze

Naživo

Lindsey Stirling

Naživo

Blackmore‘s Night

Naživo

Prague Proms

Naživo

The Gaslight Anthem

Naživo

Alt-j

Naživo

Body Count feat. Ice T

Naživo

United Islands

Naživo

Blur

Naživo

BiggBoss All Stars Team

Naživo

Tomáš Klus

Naživo

Dream Theater

Naživo

Eagles of death metal

Tipy

Kam vyrazit?

Festivalový speciál 1/3

FESTIVALY 2015

Festivalový speciál 2/3

FESTIVALY 2015 - červenec

Festivalový speciál 3/3

FESTIVALY 2015 - srpen/září

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.