Rozmarná změna kurzu
Esperanza Spalding se vzdálila jazzovému světu. Ale přirozeně a s grácií a nápady.
Respektovaná jazzová basistka a čtyřnásobná držitelka Grammy svůj hudebně-scénický projekt Emily´s D+Evolution pražskému publiku předvedla už loni v říjnu. Inspirací k němu prý byly vzpomínky na dětství, Emily je ostatně skladatelčino druhé jméno. Mnohem důležitější ale na něm je, s jakou lehkostí autorka překračuje hranice teritoria, v jakém se dosud pohybovala.
Ne, jazzu se na něm nevzdala, ale výlety do fusion, jazzrocku, popu a občas i třeba do funky jsou tu časté. A zároveň mnohem charakterističtější než instrumentální ekvilibristika je pro nahrávku to, co se odehrává v pěvecké rovině. Není pochyb, že album tak má schopnost oslovit mnohem širší množinu posluchačů – a to bez sebemenšího kvalitativního ústupku. Naopak se spíš zdá, že i pro samotnou interpretku se zvolená cesta zpětně stala novým impulsem a inspirací.
Svěží i vstřícně optimistická nahrávka je vzdušná, s lehkou tajuplností, jakou mívají titulní písně z Bondovek. A mnohem blíže než k ortodoxní jazzové scéně má svou artpopovostí třeba k Janelle Monáe a nelze si u ní nevzpomenout ani na Prince. Nepřekvapí, že na albu se produkčně podílel i třeba dlouholetý spolupracovník Davida Bowieho, producent Tony Visconti.
Letos dvaatřicetiletá kučeravá kráska se na svém pátém albu představuje v nejlepším světle, plná života, nápadů i energie, a ukazuje, že namísto destrukce toho, co ji proslavilo, je schopná to použít jako odrazový můstek někam dál. Hudebně bravurně a s notným nadhledem. Jedním z mnoha jeho důkazů je finále alba: Je jím totiž předělávka skladby I Want It Now, kterou v původní muzikálové adaptaci slavné knihy Roalda Dahla Willy Wonka a továrna na čokoládu zpívala namyšlená holčička Veruca Salt.