Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Co se děje

Ve studiu

5 otázek pro … Prago Union

Zaostřeno

Glastonbury

Největší festival vzbuzuje kontroverzi

Zaostřeno

Žánrové ceny Anděl

Důstojnější, ale haproval zvuk

Obrazem

Očičkem Nožičky

Headparáda

Redakční tipy

Zaostřeno

Čistý festival

Zaostřeno

Deftones

Už to bude...

Můj soundtrack

Michaela Doubravová

Anojsem řekla u Eda Sheerana

Čerstvé (z)boží

Cocaine Party

Bordel za všech okolností

Headliner

Bára Poláková

Fakt jsem vyjukaná?

Fenomén

Jednou a dost

TOP

Máš na to!

Rozhovor

The Offspring

Už nikam nespěcháme

TOP

WTF

9+1 klip, které vypadají jako apríl

Enface

Kygo

Od fotbalisty k dýdžejské superstar

Rozhovor

Indy

Ideální míra druhé puberty

Fenomén

Dancehall Queen

Jak se vrtí zadkem na reggae

Hlášky

Zakk Wylde

Hlavně nesmí dojít pivo

Story

Last Shadow Puppets

Vedlejšák nejlepších kámošů

Téma

14 andělských objevů

Rozhovor

Years  & Years

Oslavujeme skutečnou sexualitu

Headliner

Gwen Stefani

To album mi zachráilo život

Televize

Videorama

Rozhovor

Beata Hlavenková

Story

Travis

Z hospody na Glastonbury

Rozhovor

The Lumineers

První deska byla jako první rande

Songstory

Tata Bojs

Virtuální duet

Enface

Klyne

Ať lidí tančí

Rozhovor

Radimo

Rap naživo a lesní školka

Jackie Crash

Pop punkový trip na ostrovy

Rozhovor

Toy Dolls

Považovali nás za vtip

TOP

12 vzrušujících bokovek

Insider

Pavel Fuksa

Jak předat pocit z hudby

  • text Honza Vedral

    foto Adam Maršál

    Pavel Fuksa

    Jak předat pocit z hudby

     
     

    5

     

    Insider

    1

  • Čím víc klesá zájem o fyzické hudební nosiče, tím důležitější začíná znovu být, jak vypadají. Pavel Fuksa patří mezi vyhledávané tuzemské ilustrátory a grafiky. V komerční sféře pracoval pro Nike i Baracka Obamu, ale nepřestává lovit ani v hudební sféře. Obaly od něj mají Radůza i Android Asteroid.

     

    Pro jeho práci je typický důraz na minimalismus a nečekané nápady a rozpoznatelný výtvarný styl. Přestože je podle něj dnes „kompletní hudební produkce lidstva nacpaná v jednom smartphonu“, radost z fyzických artefaktů jen tak nevymizí.


    Čím je pro vás specifická právě práce pro muzikanty?

    Baví mě, jak můžu pomocí vizuálních prostředků předat svůj pocit z hudby dalšímu obecenstvu. Jak sloučit vlastní představu

    s autorskou, zůstat originální a nespadnout do žumpy nudy a popisnosti.


    Pamatujete si na první přebal alba, který jste udělal?

    Byl to cover pro Navigators a jejich desku My Place. Byl to první pokus o neo-retro, pastelové barvy, špatný soutisk, atmosféra padesátek a šedesátek. Na stejnojmenný singl pak navázal i slavný klip s textem písně na 176 krabičkách od sirek. U výroby etiket jsem strávil čtyři dny a za pár hodin bylo

     
     

    5

    Insider

    2

  • Baví mě dělat něco, na co se dá sáhnout, co se dá obsesivně rovnat do poliček nebo vystavovat

     

    Co všechno se dá dělat s krabičkami od sirek aneb klip Navigators.

    Navigators – My Place

     

    natočeno. Když se na to koukám zpětně, dělal bych to už jinak a líp, ale i přes improvizované podmínky měl klip velký úspěch.


    V čem je podle vás v dnešní digitální době fyzická podoba nosiče důležitá?

    Začal bych tím, že důležitá určitě je, zvlášť v době, kde je kompletní hudební produkce lidstva nacpaná v jednom smartphonu. Baví mě dělat něco, na co se dá sáhnout, co se dá obsesivně rovnat do poliček nebo vystavovat.


    Na kterou práci zvlášť rád vzpomínáte?

    Hodně mě bavila práce na kolážích pro desku Íkaros pro Android Asteroid, kdy jsem musel pracovat s přesnou představou Honzy Pospíšila a Tomáše Konůpky, co se významů písní týče. Ke každé z nich jsem dostal dlouhý text popisující motivace, inspirace a význam tracků. Já je pak pomocí vystřihovánek posunul ještě o kousek dál a vlastně jim znovu odvyprávěl příběh.

    Co vás přiměje, že na nabídku pro někoho vytvořit obal, kývnete? Hrají roli peníze?

    Peníze nejsou tím hlavním hlediskem, na

    Člověka až zarazí, co všechno se za obalem desky může skrývat...

    Pro Tektonickou platňu od Pudinku pani Elvisovej jsem chtěl dát do kontrastu k těžkým, posunujícím se litosférickým deskám něco lehkého a křehkého – vybral jsem nakonec hodně minimalistickou kompozici. Desky jsou vyrovnány do Fibonacciho sekvence, základu zlatého řezu a vůbec klasické krásy, podle které se v přírodě formují květy růží, semena slunečnic, ale dá se najít i v banánech. Zajímavá byla i práce na přebalu desky Piece of My Life pro Nèro Scartche, na níž jsme šli od ilustrovaných afrických masek přes samotné fotky až k ilustracím přes fotky. Tohle byl zatím můj nejtěžší projekt, věci se měnily, technologie stála trochu proti mně, ale nakonec jsem – zásahem inspirace – přišel na finální styl a během jednoho dne ho dotáhl. Krásné fotky, které udělala Jana Habalová, ale nakonec v bookletu ani obalu nejsou moc vidět.

     
     

    5

    Insider

    3

  • Peníze nejsou tím hlavním hlediskem, na které koukám

     

    Pavel Fuksa

    Pražský grafický designér pracuje na volné noze a je součástí vizuální agentury Illozoo. Za svou práci získal řadu ocenění. Před dvěma lety byl vyhlášen jedním ze dvou set nejlepších ilustrátorů světa podle Lürzer‘s Archive. V jeho portfoliu jsou klienti jako Microsoft, Facebook, Nike nebo americký prezident Barack Obama, pro kterého dělal kampaň na YouTube videích. Vizuální podobu vtiskl deskám Radůzy, Mydy Rabycad, Nèro Scartche, Android Asteroid a dalších.

    Nikdy nepřináším samoúčelné nápady, které by měly jen šokovat nebo by neměly žádnou spojitost s tématem alba nebo singlu. Po schválení nápadu a stylu už obvykle žádné záseky – kromě několika produkčních – nejsou.


    Na čem jste pracoval naposledy? A co by vás v oblasti grafického designu lákalo zkusit?

    Na poli hudebního designu na už zmíněném Nèro Scartchovi a desce Piece of My Life a pak na albu What Could Possibly Go Wrong od kapely Robo. Tam vyprávíme příběh skupiny, která ve fantastické krajině najde zdroj světla, snaží se k němu dostat a nikdo neví, jak to může dopadnout. V nehudebních zakázkách v současné době pracuji na nejrůznějších klientech – od restaurace přes banku až po filmové plakáty. Ale lákalo by mě si zkusit design bankovek, polep letadla a interiér kostela.

    Na jaký obal jste zatím nejvíc hrdý?

    Asi nejvíc na booklet a obal pro desku Marathon od Radůzy. Bavila mě práce na minimalistickém obalu, kde jsem chtěl postavit vedle sebe běžce a válku, hlavní témata celého alba. Vedle klasického bookletu byla u alba ještě knížka povídek popisující pozadí a dobu vzniku každé skladby na desce. Původní nápad bylo jít takovým hipsterským postupem, celou knížku napsat na starém stroji, ale tlačil nás čas. Nakonec je vysázená klasicky, ale na efektu to nijak neubírá. Celkově jsem ale hrdý asi na všechny desky, každým novým obalem se snažím překonat ty předchozí a nezastavit se na jednom místě nebo stylu.


    Byl naopak příklad, že se něco nepovedlo? Jak jste to řešil?

    Obvyklé záseky jsou na první schůzce, kdy přednesu svoji představu a umělec na druhé straně stolu si to musí nechat projít hlavou.

    které koukám. Musíme si s hudebníkem nebo kapelou sednout a nemůžu mít pocit, že jsem akorát prodlouženou rukou jejich uměleckého vidění, někým, kdo jen přenese jejich představu na papír.

     
     

    5

    Insider

    4

  •  
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    Insider

     
     

    5

    5

 
×
Čtete:
2016/4
Pavel Fuksa: Jak předat pocit z hudby

Kvíz

Headliner test

Retro

Brian Eno

Nejlépe placená práce pro zbabělce

Vizuál

David LaChapelle

Zkáza s krásou

Průvodce

Hard Rock Cafe

Jak Dylan spustil revoluci

Rozhovor

King Charles

Enface

Patrick Wolf

Divočení všežravého vlka

Ženský element

Kesha

Bláznivý a krásný život?

Heavy 1/2

Natvrdo

Heavy 2/2

Crossfaith

Hip Hop

Elementy ulice

Folk

Bez cancáku

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Jazz a blues

Bluesbar

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Josef Jindrák (Polí 5)

Ztraceno v překladu

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Pet Shop Boys

Super

Recenze

21. 4. 2016

Recenze

7. 4. 2016

Duel

Lucie Bílá

Hana

SMS REC

SMS Recenze

Naživo

Narozeniny Radia RockZone

Naživo

Lenka Dusilová

Naživo

Skepta

Naživo

Charles Aznavour

Naživo

Emma Smetana

Naživo

Mass

Božský Dyk a střípky hvězdného světa

Naživo

Trikot

Blízké setkání třetího druhu

Naživo

Mandrage

Diskopříběh z Plzně

Naživo

Adrian T. Bell

Koncert s nádechem luxusu

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.