Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Co se děje

Ve studiu

5 otázek pro … Prago Union

Zaostřeno

Glastonbury

Největší festival vzbuzuje kontroverzi

Zaostřeno

Žánrové ceny Anděl

Důstojnější, ale haproval zvuk

Obrazem

Očičkem Nožičky

Headparáda

Redakční tipy

Zaostřeno

Čistý festival

Zaostřeno

Deftones

Už to bude...

Můj soundtrack

Michaela Doubravová

Anojsem řekla u Eda Sheerana

Čerstvé (z)boží

Cocaine Party

Bordel za všech okolností

Headliner

Bára Poláková

Fakt jsem vyjukaná?

Fenomén

Jednou a dost

TOP

Máš na to!

Rozhovor

The Offspring

Už nikam nespěcháme

TOP

WTF

9+1 klip, které vypadají jako apríl

Enface

Kygo

Od fotbalisty k dýdžejské superstar

Rozhovor

Indy

Ideální míra druhé puberty

Fenomén

Dancehall Queen

Jak se vrtí zadkem na reggae

Hlášky

Zakk Wylde

Hlavně nesmí dojít pivo

Story

Last Shadow Puppets

Vedlejšák nejlepších kámošů

Téma

14 andělských objevů

Rozhovor

Years  & Years

Oslavujeme skutečnou sexualitu

Headliner

Gwen Stefani

To album mi zachráilo život

Televize

Videorama

Rozhovor

Beata Hlavenková

Story

Travis

Z hospody na Glastonbury

Rozhovor

The Lumineers

První deska byla jako první rande

Songstory

Tata Bojs

Virtuální duet

Enface

Klyne

Ať lidí tančí

Rozhovor

Radimo

Rap naživo a lesní školka

  • text Kay Buriánek

    foto Lukáš Wagneter

    Radimo

    Rap naživo a lesní školka

     

    7

     

    rozhovor

    1

  • Saxofonista a flétnista Radimo je srdcař, ať už mluví o miliónu svých hudebních aktivit, nebo o svém zenovém druhém já v roli dětského lektora v lesní školce. Pohybuje se na převážně hiphopové platformě, se svými Champion Sound dal živý sound Prago Union, obohacuje koncept Jäger Vibes a další. Přesto nechytil móresy velkých kluků s bavoráky.

     

    Možná je to tím, že se do něj hudebně otiskl multikulturní Londýn, možná dílem i proto, že v rozhledu mu obrazně řečeno nepřekáží Žižkovský vysílač. Ten mě napadl snad proto, že jsme se sešli na Jiřáku ve „fancy“ výčepu Beergeek a ten svítící gigafakáč se nedal přehlédnout.


    Proklamuješ, že toho máš hodně a nestíháš jinou muziku než tu svoji, natož něco třeba číst... tak co teď děláš, že jsi tak vytížený?

    Primárně jsem kapelníkem party, co si říká Champion Sound. Ta vznikla před pěti lety jako živý band pro Prago Union, což stále jsme, cítíme se být součástí Prago Union. Letos je to deset let od vydání jejich první

    desky HDP. Uvědomil jsem si, že ten pocit, který jsem neustále z naší spolupráce měl, že oni jsou tu odnepaměti a my s nimi hrajeme nějak krátce, nedává smysl, protože my jsme jejich součástí půlku jejich existence. Ale táhlo nás to dělat i spoustu jiných věcí. Náš manažer je Affro, který pořádá Hip Hop Kemp a hiphopovou stage na Votvíráku a je i iniciátorem nových spojení a projektů. Díky tomu jsme spolupracovali se všemi tady i s hodně rappery ze světa. Na Votvíráku jsme třeba jeden celý den hráli jako backing band se všemi, kdo tam vystupovali. Tak se to povedlo, že jsme potom s některými z nich hráli i jiné koncerty, s Pio Squad, Mojou Rečou, Majkem Spiritem. Celá tahle

     
     

    7

    rozhovor

    2

  • Hrajeme na největších tanečních soutěžích, b-boy battlech, ale pořád to nejdůležitější, naše srdcovka, jsou Prago Union

    spolupráce vyvrcholila loni velkým koncertem Wiche, kde jsme byli opravdu všichni. Také jsme třeba jeli s rapperem Diamondem D po Evropě a jsme v jednání s pár dalšími lidmi, takže to vypadá, že bychom rádi každý rok odjeli jedno podobné turné s někým z venku, ze Států řekněme, a mezi tím dělali se zajímavými lidmi u nás. To je náš koncept. A shodou okolností jsme se stali největší taneční kapelou v Evropě, hrajeme na největších tanečních soutěžích, b-boy battlech a známe se se všemi z téhle komunity. Ale pořád to nejdůležitější, naše srdcovka, jsou Prago Union.

    Jak se tohle všechno dá stíhat?

    Jen tak, že to všechno dělá jedna parta lidí a pro každého z nich je to priorita číslo jedna. To znamená, že když nemůžu, tak nemůžou i všichni ostatní, a když mám volno, je to díky tomu, že ho mají i všichni ostatní. Nemáme záskoky, nejezdí s námi jiný zvukař, všechno řídí jeden člověk. Každý z nás samozřejmě má bokem i jiné aktivity, ale na druhou stranu to není tak, že by kluci hráli v dalších třech kapelách a pak jsme hledali v kalendáři horko těžko datum, na kterém se shodneme. To, co dělá Champion Sound, je svaté.

     
     

    7

    rozhovor

    3

  • Já mám obecně moc rád lidi, kteří dělají hudbu bez ohledu na to, co se děje kolem

    Ty ale navíc hraješ taky s DJ Robotem, hraješ takhle ještě s nějakým jiným dýdžejem?

    Dlouho jsem byl v tandemu s Martinem Mikulášem a také s Ultrafinem, ale teď hraju většinu akcí s Robotem. Robot už tak vystupuje hodně, už jsme si na sebe zvykli, jsme kamarádi a jeho nejobvyklejší poloha je ta atmosférická, spíš než že by byl party DJ, do čehož se to moje hraní na saxofon a flétnu dokonale hodí.


    A jiné hudební spolupráce?

    Nahrával jsem něco na obě desky Adriana T. Bella. Já ho vůbec neznal a celé to vzniklo trochu bizarně. Žil jsem nějakou dobu v Londýně a tam jsem spolupracoval s takovým volným sdružením umělců, které se jmenovalo SpreadLuv Collective. Dvakrát do měsíce jsme v Camdenu pořádali společné akce a skrz ně jsem měl možnost poznat strašnou spoustu lidí. Mimo jiné i Michaela Rendalla, který tam hrál na klávesy v house bandu. Později začal i produkovat a dostal se k dost dobrým jménům (mimo jiné pracoval na deskách Killing Joke, Echo & The Bunnymen, Pink Floyd nebo Peter Murphy z Bauhaus – pozn. autora) a Adrian T. Bell si ho pozval na produkci. Když už byl v Praze, tak mi zavolal, jestli bych něco na Adrianovu desku nenahrál. Nahrávání ve studiu Faust bylo skvělé a od té doby s Adrianem i moc rád hraju živě, když mám volno a sejde se to. Pak jsem také jakýsi satelit kapely United Flavor, na každé jejich desce dělám alespoň něco, a když je čas, vystupuju s nimi rád i živě.

    A baví tě jejich muzika?

    Baví mě hodně. Já mám obecně moc rád lidi, kteří dělají hudbu bez ohledu na to, co se děje kolem, a Kuba je tou svojí úplně pohlcený. A zároveň poslouchá spoustu dobré muziky, ke které já se vůbec nedostanu.


    Zmiňoval jsi spolupráci s Majkem Spiritem, jak probíhala?

    No, tam jsme měli největší otazník, dlouho jsme to řešili, rozhodli se do toho jít

    Máš kredit na albu i live produkci
    VR/Nobody...

    Jo, to je hodně aktuální věc. Jakuba Stracha znám dlouho z akcí, a když jsem se stal nedávno i součástí konceptu Jäger Vibes, začali jsme se vídat víc a víc spolu i hrát. Když VR/Nobody dělali desku, něco jsem na ni nahrál a ukázalo se, že nám to spolu velmi sedí, takže jsem s nimi začal hrát i nějaké akce. Dával jsem také dohromady koncept celého jejich křtu v Lucerna Music Baru, sehnal aranže smyčců a vůbec tomu celému vetkl nějaký profesionální tvar. Kdykoli hrají živě a já můžu, tak se přidám.

     
     

    7

    rozhovor

    4

  • Otáčení kabátů je pro česko-slovenskou hiphopovou scénu rys velmi příznačný

    a nakonec to byla jedna z nejlepších zkušeností, kterou mám. Majk Spirit je velký profík, připravený, je na něj spoleh, i na pódiu uměl být občas sebeironický, přiznat svoji chybu, ale naopak být velmi sebejistý, když to bylo potřeba. Nemusí se mi třeba tolik líbit všechno, co dělá, ale nedám na něj dopustit pravě kvůli všemu, co jsem teď vyjmenoval.


    U něj je možná zajímavý ten fenomén, že úplně otočil hiphopové dogma z černé na bílou...

    Což je ale případ skoro všech na hiphopové scéně u nás. PSH, kteří se smáli komerci

    a skončí jako největší vyznavači diska a kýče, kdy Trafik chtěl ze začátku hrát špínu a dneska dělá největší diskotéku ze všech. A zrovna tak třeba Prago. Adam (Kato – pozn. red.) dělal tu nejkomerčnější, naivní a dětskou partu Chaozz a dneska je v totálním undergroundu a je mu úplně jedno, co se kolem něj děje. Čímž chci říct, že otáčení kabátů je pro česko-slovenskou hiphopovou scénu rys velmi příznačný a já se to snažím celé brát hodně s rezervou a dnes je už pro mě mnohem důležitější, jestli někdo drží slovo než to, jestli se mu během let mění vkus a názory. I já sám jsem změnil názor na spoustu věcí.

     
     

    7

    rozhovor

    5

  • Samotný fakt, že jsem od rapu a zároveň pracuju ve školce, je postavený na hlavu

    Jestli je Chaozz schopen znovu povstat, je ta největší záhada a zároveň velmi vzrušující představa

    A Adam Kato je té myšlence nakloněný?

    Tohle všechno bych neříkal, kdyby to byla jen interní věc. Realita je taková, že naposledy o tom Adam mluvil v rozhovoru pro DVTV a tu otázku, jestli ano, nebo ne, otevřel de facto on. Elektrizující fluidum, které visí ve vzduchu, ale ani Kato neví, jestli je to vůbec možné.

    Při zmínce o Chaozzu mě napadlo, jestli je nějaká reálná šance, že by došlo k jejich reunionu?

    Visí to ve vzduchu. Protože letos je jejich dvacáté výročí a popravdě je to za hodně dlouhou dobu největší rébus, co se týče hudebních projektů. Realizovat se dá téměř všechno, jsem zvyklý na to, že se plní i ty nejšílenější věci, ale jestli je Chaozz schopen znovu povstat, je ta největší záhada a zároveň velmi vzrušující představa. Ale i bez mlžení, opravdu nejsem schopen na tuhle otázku odpovědět. Co ale můžu rozhodně říct je, že buď se to stane letos, nebo nikdy.

    přes inzeráty, nikdo se neozýval, tak začaly hledat ve svém okolí. Jedna z nich byla moje kamarádka a ta mě oslovila s tím, že potřebují někoho na poloviční úvazek. Samozřejmě jsem se tomu nejdřív vysmál, představa, že učím ve školce, byla tak absurdní, že se na to ani jinak reagovat nedalo. Přesto jsem šel na pohovor, začal jsem o tom přemýšlet a zjistil, že to je vlastně zajímavý koncept, přijali mě a já jsem posléze zjistil, že to je vlastně fantastická práce. Dělám to už pět let.

    Pojďme se bavit o protipólu tvojí hudební vášně. Jak jsi se proboha dostal k tomu, že děláš lektora v lesní školce?

    To je na úrovni absurdity filmu Policajt ze školky. Já jsem z nejbru, kde ta školka je, to znamená z Říčanska, kde jsem žil. Parta holek s dětmi ve věku, že měly jít do školky, je nechtěla dát do klasické školky, tak hledaly nějakou alternativu. Dozvěděly se, že existuje instituce, jako je lesní školka, nějakou v okolí hledaly, zjistily, že žádná neexistuje, tak se rozhodly založit si svoji. Založily ji, začaly hledat lektory, ale měly jen samé holky, byť chtěly, aby ti lektoři byli smíšení. Sháněly

     
     

    7

    rozhovor

    6

  •  

    Radimo

    Český multiinstrumentalista, jehož hlavní doménou je hip hop, spolupracoval i s žánrově odlišnými umělci jako jsou například VR/Nobody, United Flavou nebo Adrian T. Bell. Po návratu z Londýna toužil postavit živou kapelu, což se mu povedlo a následně se z jeho Champion Sound stala kmenová kapela Prago Union a mnoho dalších. Produkuje desky kdekomu, třeba černošské soulové folkařce Madame Pepper, které album i rovnou sám vydal. Champion Sound hráli všude možně v Česku, na Slovensku i po Evropě. Namátkou SDK Europe, Hip Hop Kemp, Wake Up Jam, Dance Factor ale i nejlepší jamy v zahraničí – světové finále prestižního battlu Outbreak 8 v Banské Bystrici, se ctí odehráli několik setů na vyhlášeném třídenním festivalu The Notorious IBE v holandském Heerlenu a kolena se jim nerozklepala, ani když hráli pro vyprodanou halu Bercy v Paříži na akci Juste Debout. Doprovázeli rapovou legendu Diamond D, ale i české a slovenské hiphopery MC Geye & DJ Fattea, PIO Squada, Vece, Majka Spirita i samotného gurua DJ Wiche. Protipólem všech Radimových hudebních aktivit je trochu excentrické zaměstnání. Je totiž lektorem alternativní Lesní školky Pramínek.

    Bylo to ze začátku těžké?

    Ani ne. Bylo to nové, nikdo z nás pořádně nevěděl, co děláme, a učili jsme se za pochodu. Velká klika je, že to dělá hodně dobrá parta lidí, je to taková trochu komunitní záležitost. A díky těm lidem školka stále jede a je tak dobrá, jak je, a pro mě to byla a je obrovská zkušenost, protože děti jsou obecně naprosto nemilosrdné zrcadlo. Nutí mě vidět věci v úplně jiném kontextu, když tam přijdu, musím si vypnout telefon a soustředit se jen na ně. Učím se od nich žít v přítomnosti, což je největší deviza. Rap a lesní školka, to jsou moje domény.


    Jak na to reaguje okolí, že máš takovou nekonvenční práci?

    Pokud má někdo děti, tak se o tom chce samozřejmě bavit, a pokud je nemá, je to tak obskurní, že se o tom chce bavit taky. Samotný fakt, že jsem od rapu a zároveň pracuju ve školce, je postavený na hlavu, ale obecně na to lidé reagují pozitivně, nesetkal jsem se s žádnou divnou reakcí.


    Zdá se, že je v tvém životě vzácná rovnováha a naplňuješ si svoje sny. Je nějaká nepokořená meta, na kterou bys rád ještě dosáhl?

    Těch věcí je celá řada. Produkoval jsem, dával dohromady i vydával už hodně různorodé muziky, teď dokončujeme další kompletně živě nahrávanou desku Champion Sound. Ale rád bych byl třeba součástí dobré talk show amerického střihu, jako má Jimmy Fallon,

    ve které by hrála hudba zásadní roli. Ale to je strašně komplikované a rozhodně běh na dlouhou trať. Už to s různými lidmi řešíme dlouhou dobu, ale jak kolem sebe vidíme pokusy a pády ostatních, jeví se to tak, že zatím není kam spěchat, že na to čas musí teprve uzrát. Výzva je třeba i to, jak kombinují na Grammy umělce z různých žánrů, což je další z věcí, ke kterým mířím v rámci projektů, kde jsem jakýmsi hudebním režisérem. Líbilo by se mi dělat věci s muzikou i u nás na úrovni, jako se dělají ve světě. Už proto, že mě česká muzika moc neoslovuje. Takže představa, že bych dal dohromady řekněme Kryštof a VR/Nobody a na předávání Zlatého slavíka udělal jejich společnou věc, která bude i vizuálně dotažená, hudebně i jinak světová, je sice bláznivá, ale lákavá.

     
     

    7

    rozhovor

    7

 
×
Čtete:
2016/4
Radimo: Rap naživo a lesní školka

Jackie Crash

Pop punkový trip na ostrovy

Rozhovor

Toy Dolls

Považovali nás za vtip

TOP

12 vzrušujících bokovek

Insider

Pavel Fuksa

Jak předat pocit z hudby

Kvíz

Headliner test

Retro

Brian Eno

Nejlépe placená práce pro zbabělce

Vizuál

David LaChapelle

Zkáza s krásou

Průvodce

Hard Rock Cafe

Jak Dylan spustil revoluci

Rozhovor

King Charles

Enface

Patrick Wolf

Divočení všežravého vlka

Ženský element

Kesha

Bláznivý a krásný život?

Heavy 1/2

Natvrdo

Heavy 2/2

Crossfaith

Hip Hop

Elementy ulice

Folk

Bez cancáku

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Jazz a blues

Bluesbar

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Josef Jindrák (Polí 5)

Ztraceno v překladu

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Pet Shop Boys

Super

Recenze

21. 4. 2016

Recenze

7. 4. 2016

Duel

Lucie Bílá

Hana

SMS REC

SMS Recenze

Naživo

Narozeniny Radia RockZone

Naživo

Lenka Dusilová

Naživo

Skepta

Naživo

Charles Aznavour

Naživo

Emma Smetana

Naživo

Mass

Božský Dyk a střípky hvězdného světa

Naživo

Trikot

Blízké setkání třetího druhu

Naživo

Mandrage

Diskopříběh z Plzně

Naživo

Adrian T. Bell

Koncert s nádechem luxusu

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.