-
text Jan Štěpánek
(šéfredaktor časopisu Maxim)Jednou a dost
15
Fenomén
1
-
Tohle určitě znáte. Tu melodii poznáváte! To je slavnej hit!
No? No jasně! Od toho… od tamtěch… Moment.
Čí je to vlastně hit?Pojďme začít pěkně od podlahy. Hezky formálně. Termín one hit wonder totiž má jakousi svou definici a ještě dříve, než se pustíme do výčtu důvodů a příkladů, proč je tato definice na dnešní stav hudebního byznysu zcela nevhodná, je dobré ozřejmit si klasické terminologické mantinely. One hit wonder v té své nejzákladnější definici vychází ze světa, ve kterém je (byla) podstatná americká hitparáda Billboard Hot 100. A co víc, v tomhle mizejícím světě je těch definicí víc – záleží jen na míře vašeho zaujetí a ochotě se v tom nimrat a piplat.
Jedna říká, že takovýmto označením lze označit hit interpreta, který se jen jednou, jedinkrát za celou kariéru dostal do Billboard Top 100. Jiná definice, přísnější, hovoří
o laťce Top 40. A nebo ještě lépe, je to interpret, který jednou, jedinkrát obsadil úplný vrchol hitparády Billboard a už se do Top 40 nikdy nepodíval. Do této kategorie se moc skladeb nevejde, ale platí třeba pro Sinéad O‘Connor a Nothing Compares 2 You. Tedy hit, který v roce 1990 dosáhl na první místo nejen v USA, ale třeba i v Německu, Británii nebo Austrálii, ale zpěvačce se už nikdy nic podobného nepodařilo. Nicméně na otisk Sinéad v popkultuře hlavně 90. let tenhle ojedinělý hitparádový úspěch až takový vliv nemá a nikdo by ji termínem one hit wonder asi neoznačil.
Pojďme se ale, než opustíme ten lehce formalistní pohled na fenomén one hit wonder skrze optiku hitparád, podívat na několik
15
Fenomén
2
-
Mr. Mister – Is It Love
Mr. Mister – Kyrie
Mr. Mister – Broken Wings
Zkuste si z hlavy zanotovat Kyrie nebo Is It Love. Jasně že nic. To jen rezonovala světem psychóza průrazné Broken Wings. Skladba otevřela kapele cestu ke slávě, vytáhla na vrchol ještě dva singly, ale hned s dalším albem Go On… se ukázalo, že očekávání spojená s opakováním kouzelné formulky, která udělala z Broken Wings hit, byla příliš vysoká. Deska propadla, kapela se začala rozpadat a personálně všelijak překumulovávat, aby její poslední desku Pull v roce 1990 v RCA Records dokonce odmítli vydat. Happy end: v roce 2001 ji vydal sám zpěvák Rihard Page na vlastním labelu Little Dume.
Dáme si ještě jeden příklad z osmdesátek.
V prosinci 1985 dosáhla prvního místa, aby ji o dva týdny později v emočně labilním čase vánočním vystřídala Say You Say Me od Linonela Richieho. Nicméně Broken Wings se lidstvu tak mocně zadrala pod kůži, že když Mr. Mister vydali další singly Kyrie a Is It Love, putovaly na první, respektive osmé místo Billboard Hot 100.
zajímavých příběhů, které se na pozadí čísel v Billboard Top 100 skutečně odehrály. Většina z nich, jak jinak, v osmdesátých letech.
Hit jako výtah nahoru.
(A pak dolů) Mr. Mister,
Europe, A-HA, Vanilla Ice
Někteří z těch interpretů byli spíše two-hit wonders. Výrazného úspěchu v hitparádě dosáhli dvakrát, ale je zjevné, že jedna ze skladeb jasně táhla vzhůru tu druhou. Určitě znáte softrockovou sebedojímačku Broken Wings od Mr. Mister.
15
Fenomén
3
-
Když se řekne Europe, vybaví se vám nejspíš automaticky partička švédských vlasáčů a nezapomenutelný klávesový riff uvozující hit Final Countdown. Kdybyste ale hledali v análech hitparády Billboard, jejich největším úspěchem a jediným hitem na prvním místě je Carrie, skladba, kterou si z paměti pod změtí kudrnatých šedin dokážou vyvolat jen opravdoví fajnšmekři. A budiž jim to přáno. Final Countdown, která se dostala „jen“ na osmé místo, se i přesto stala jedním z nejvýraznějších pomníků osmdesátkové nestřídmosti. Dočkala
Europe – Carrie
Europe – The Final Countdown
Skupina Europe žije z jedné slavné skladby dodnes.
15
Fenomén
4
-
Když se řekne Europe, vybaví se vám nejspíš automaticky partička švédských vlasáčů a nezapomenutelný klávesový riff
Europe – The Final Countdown
(2000 Remix)Podepsali smlouvu s Warner Bros, kteří vydání singlu Take on Me nevěnovali příliš pozornosti a ani ne zrovna dobrého producenta, a skladba debutovala na 137. místě britské hitparády. Takže to kapela zkusila znovu a lépe. Vznikla nová verze, tentokrát už v produkci Alana Tarleyho (na svůj další velký producentský počin čekal deset let, kdy se podepsal pod Disco 2000 od Pulp). Ale ani to nebylo ono a singl i napodruhé nebodoval. Do děje nicméně zasáhla americká pobočka Warnerů, vznikl dnes už ikonický videoklip a Američané, kteří ve skladbě cítili silný potenciál, investovali hodně peněz i energie do propagace a do třetice tak Take on Me konečně prorazilo.
„Kluci křičí, povídají si, smějí se a brečí jeden přes druhého. Neustále se objímají: Máme první místo! Máme první místo! Každý se sápe po telefonu. Já chci stihnout uzávěrky novin, než půjdou doma v Norsku do tisku, ostatní chtějí volat svým mámám, tátům, prarodičům a přátelům,“ popisuje
remix z dílny Briana Rawlinga (producenta Cher, Tiny Turner nebo později i One Direction), který byl tak příšerně hrozný, že i samotní Europe se o něm vyjadřovali s notnou dávkou opovržení. Takže peklo na entou.
A-Ha jsou dokonalou případovou studií, jak se dělal hit v osmdesátých letech. Jak vše bylo podřízeno hitparádovému úspěchu (který byl nejvyšším měřítkem úspěchu) a kterak ona veškerá energie po prvním zásahu vyprchala. Tahle norská trojice se přestěhovala do Londýna, coby evropského epicentra hudebního průmyslu, s jednoznačným cílem – prosadit se. A dlouho to nešlo.
se řady coververzí, třeba v podání Laibach nebo Bély Flecka, který ji s gustem přehrává na svých koncertech na banjo.
Final Countdown zahráli Europe naživo snad bambilionkrát, dokonce i na silvestra 1999 na oslavě nástupu nového milénia v centru Stockholmu. Při té příležitosti vyšel i taneční
15
Fenomén
5
-
první okamžiky, kdy se kapela dozvěděla, že vede americkou hitparádu, v biografii The Story So Far, kterou v roce 1986 vydal norský novinář Tor Marcussen.
Název The Story So Far dnes po dvaceti letech vyznívá docela ironicky. Protože So Far bylo vlastně So Far … So It Is… Jasně, do Billboard Hot 100 se dostal ještě jeden singl a od té doby sice A-Ha prodali ještě několik milionů desek a obrazili párkrát celý svět, ale
A-Ha – Take on Me
Vybavíte si od A-Ha jinou písničku než Take on Me?
15
Fenomén
6
-
A-Ha dnes dokonale naplňují onen stereotyp o kdysi slavné kapele, která poutá pozornost ironických hipsterů a jejich sentimentálních rodičů
Vanilla Ice, to je příklad one hit wonder failu cirkusových proporcí
Vanilla Ice – Ice Ice Baby
A ještě přidejme jeden příklad klasické hitparádové story jednoho hitu – Vanilla Ice a jeho Ice Ice Baby. Mr. Mister vyšuměli,
těžko kdy kdo z voleje vypálí jakýkoli další signifikantní song, který by je připomněl.
Synthpop ztrácel na popularitě, kapela zkoušela lehké žánrové obměny a zpestření, ale čím více se snažila buďto kouzelnou formulku hitu opakovat, nebo se od ní naopak až teatrálně distancovat, nikdy svůj stín nepřekročila. A jak se blížila 90. léta, jediné skutečné hitparádové úspěchy sbírala doma v Norsku. Tam nová alba A-Ha putují automaticky na první nebo druhé místo prodejních žebříčků. Dnes dokonale naplňují onen stereotyp o kdysi slavné kapele, která poutá pozornost ironických hipsterů a jejich sentimentálních rodičů. A s tím spojené bizáry: Koncert u příležitosti předávání Nobelovy ceny za mír v Oslu. Klávesák Mags coby porotce v norské verzi The Voice. Nebo reedice prvních pěti alb na vinylu v tří až pětidiskových de luxe edicích. Prima důchod.
Třeba by to byl spokojený pán dělající něco jiného a lépe, ale díky skladbě Ice Ice Baby propadl iluzi, že je skvělý muzikant, a dalších dvacet let se o tom pokoušel přesvědčit zbytek světa. Ať už poutal pozornost svým
On je příkladem one hit wonder failu cirkusových proporcí. Zatímco jiným jediný hit stačí na celoživotní jmění a třeba i sentimentální uznání, v případě Vanilly si jeden říká, jestli to spíše není prokletí.
z odkazu Europe a A-Ha se stal svého druhu poučený humor lomeno sentimentální stroj na prachy. Ale Vanilla Ice, to je něco jiného.
15
Fenomén
7
-
V současné době tvoří hity množství kulturních referencí a přehrání na YouTube
extrémně vyhuleným rasta obdobím, pokusem o sebevraždu, příklonem k nu-metalu, vždy to bylo halasné, velké, velkohubé, něčím smutné… a doplněné konstatováním, že jde o autora hitu Ice Ice Baby. Ani jedna z jeho pěti pozdějších desek nepronikla do první stovky jakékoli významné hitparády, což je tentokrát ve vzácné symbióze se zdrcujícími kritikami. Když pak v listopadu 2005 koncertoval ve Vlachově Březí na Prachaticku, hádejte, jakou skladbu neopomenul zahrát?
Smrti jednohiťáka?
Tohle bylo několik příběhů jednorázových hitů a jejich autorů v kontextu hitparádovém. Ten ale s nastupujícími digitálními technologii ztrácí relevanci. Váha Billboard Hot 100 a vůbec všech klasicky stavěných hitparád zjevně mizí. Vliv hlavních distribučních kanálů upadá na úkor individuálních preferencí posluchačů. Zatímco dříve velká vydavatelství sázela na masivní hity a o úspěchu skladby rozhodovala do velké míry strategie vydavatele, správně zvolená (a třeba i finančně napumpovaná) rotace v rozhlasových playlistech a televizi, dnes musí vydavatel pracovat s mnohem pestřejším arzenálem.
Dříve hitparádový úspěch vytvářel coby přidanou hodnotu určitý kulturní vliv a otisk skladby do společně sdíleného popového vědomí lidstva, nyní je to právě kulturní vliv, co vzniká často dříve a je bráno jako to důležitější než postavení v hitparádě. Tahle měkká síla, nepřímý dopad nepostižitelný hitparádovými počty prodaných kusů, ale
Ještě v šedesátých letech se v Billboard Hot 100 protočilo ročně v průměru 6826 skladeb a jejich životnost v hitparádě byla 7,7 týdne. V nulté dekádě už jsme jen na 3796 skladbách ročně s průměrnou životností 13,9 týdne. Převedeno do nějakého měřitelného příměru – hit Kate Perry se v Hot 100 udrží třikrát déle než průměrně úspěšný hit Beatles. Proč? Protože pozornost posluchačů i vydavatelů se rozmělňuje. Mnozí vydavatelé spíše než na obecný mainstream sázejí na specializované distribuční kanály (žánrová rádia, žánrové TV), kde mají jistotu, že najdou své posluchače. Dobrý příklad uvádí Dan Kopf ve studii pro Priceconomics. „Pro iHeartMedia, konglomerát vlastnící 850 žánrových rozhlasových stanic, není podstatné, jestli hudební průmysl vyprodukuje globální hit, pro ně je podstatné, abyste nepřeladili stanici.“ A nejlepším způsobem, jak toho dosáhnout, je hrát proud žánrově podobných skladeb, které vyhovují vašemu vkusu.
vyjádřitelný množstvím kulturních referencí a přehráním na YouTube je tím, co v současné době tvoří hity.
15
Fenomén
8
-
Zatímco mainstream opanuje menší množství, ale o to pevněji usazených jmen, vypiplaných sázek na jistotu, mezi které je opravdu těžké se protlačit, souběžně se rozvíjí na okrajích hudebního spektra stále více personifikované hudební rozhlasové, televizní i internetové kanály, které posluchači předkládají úhledně zabalený hudební balíček přesně podle jeho žánrových preferencí. Výsledkem je to, že klasických one-hit wonders, jak je známe z 60. až 90. let, ubývá a ubývat bude.
Příkladem one-hit wonder příběhu zasazeného do současných reálií může být skladba Call Me Maybe z roku 2011. Původně nepříliš nápadný a nijak inovativní singl Carly Rae Jepsen, finalistky Canadian Idol, započal svou dráhu virálními videi poháněného globálního hitu „nenápadným“ tweetnutím Justina Biebera, který se o skladbu podělil se svými fanoušky. Během chvíle se písnička začala šířit jako virus. Když pak vyšlo video, na kterém Bieber jako by na playback píseň přezpívává a zhlédlo jej 45 milionů lidí, rozjela se vlna dalších videí, kde skladbu přezpívává tu Kate Perry, tu harvardský baseballový tým, roztleskávačky Miami Doplhins. Začaly se vršit nové a nové verze, parodie na parodie (Overly Attached Girlfriend Version, Call Me Batman, Farm It Maybe), došlo i na vlnu memes, až se to vše dovršilo do momentu, kdy už nějaká Carly Jepsen nikoho nezajímala.
Ta pak raději vzala roli Popelky na Broadwayi a vydání desky posunula o rok, aby všechen ten blázinec kolem písně Call Me
Carle Rae Jepsen a její hit Call Me Maybe zpopularizoval Justin Bieber.
15
Fenomén
9
-
Carly Rae Jepsen – Call Me Maybe
The Rembrandts – I‘ll Be There for You
Všechna slušná parodická videa a memy najdete tady.
Šedesátkovým happy popem říznutou písničku nenajdete na žádném z pěti řadových alb, protože ji The Rembrandts natočili speciálně pro seriál. A pokud vám něco říkají jejich další singly jako Chase the Clouds Away, Drowning in Your Tears nebo Too Late, pak jste obrovskými fanoušky jinak ne zrovna zajímavé kapely. Anebo ještě zarytějšími fanoušky Přátel.
Podobně ke své chvilce slávy přišli Fool‘s Garden. Příběh jejich jediného hitu Lemon Tree nese výrazně českou stopu. Členové téhle německé kapely, která v té době měla na repertoáru pár svých nezajímavých skladeb a desítky technicky cca zručně zvládnutých cover verzí, se asi dost
hranice hudby, jsou The Rembrandts. Že vám to nic neříká? I‘l be theeere for youuuu, … v českém znění Petr Rychlý… when the rain starts to pour … Stanislava Jachnická … i‘l be theeer for youuuu … Daniel Rous…. like i‘ve been there before…. Miriam Chytilová. No jasně. Přátelé.
HIT JAKO NÁHODA
V případě jednorázových hitů z vrcholků Billboard Hot 100 si pamatujeme jména interpretů a dodnes nám něco říkají. Zato hity, coby vedlejší produkt určité náhody, jsou kouzelné v tom, že často dodnes netušíme, kdo je pod skladbou, jejíž melodii máme navždy vpletenou v našem popkulturním genofondu, vlastně podepsán.
Ukázkovým příkladem hitu, jenž je spjat s fenoménem, který dalece překračuje
Maybe neodsoudil desku k automatickému zániku. Ale protože zase aspoň na to trochu nenavázat by asi byla škoda, video s pilotním singlem k nové desce I Really Like You jistili v ironické nadsázce zpívající Tom Hanks a Justin Bieber…
15
Fenomén
10
-
Fool‘s Garden – Lemon Tree
Znáte The Rambrandts? Ne? A víte, kdo nahrál znělku seriálu Přátelé?
divili, když se jim z ničeho nic na kontech začaly kupit tantiémy a honoráře za prodaná alba v Česku.
Album Dish of the Day si na jaře roku 1996 koupili dost možná stovky a tisíce Čechů, euforicky omámených prvním českým
hokejovým titulem po jedenácti letech – neoficiální hymnou vídeňského MS v hokeji se totiž tehdy z nějakého důvodu stala právě skladba Lemon Tree. A ta hrála před každým utkáním o každé z přestávek, až se dostala i do rozhlasového éteru a bodovala v Esu. Čistě pro formu – tohle byl jediný hit Fool‘s Garden nejen v Česku, ale i na celém světě. V Británii se britpopem ovoněný hit dostal na šestadvacáté místo, což žádný z následující devatenácti oficiálních singlů ani vzdáleně nenapodobil.
Se sportem je spojen i hit Who Let the Dogs Out od Bahamen. Ti v roce 2000, kdy album se stejnojmenným singlem vycházelo, měli na kontě pět řadových desek bez jakéhokoli výraznějšího uměleckého nebo komerčního zásahu. Aby se ze skladby, která se pravidelně objevuje ve výčtech nejotravnějších
15
Fenomén
11
-
Nikdy nelze podcenit ohromnou stupiditu skladby samotné. To je občas pro její šíření zcela zásadní
Feist 1234 Apple iPod Nano Commercial
Baha Men – Who Let the Dogs Out
Za uvedení do vyššího levelu mohou děkovat The Ting Tings, když v roce 2008 doprovodili skladbou Shut Up and Let Me Go reklamu na iPod, o tři roky později zažil díky Applu svou chvilku slávy Chilly Gonzales. Jeho Never Stop doprovázela spot na iPad. Co se hudebních kvalit týče, určitě nejlépe to dopadlo, když si Apple vyhlídli Kanaďanku Feist a její girlie roztomilost 1234.
Zvláštní roli deus ex machina na sebe v hudebním světě bere Apple. Ponechme teď stranou, že koncept iTunes trestuhodně pohřbívá koncept dlouhohrající desky, na mysli máme svébytný fenomén hudebního doprovodu k reklamě na iPod, iPhone, iNěco…
Díky tomu si song vzalo za svůj mnoho především baseballových a fotbalových týmů. Ken McLeod v knize We Are the Champions: The Politics of Sport and Popular Music píseň cituje jako učebnicový příklad průlomu nicotné skladby ze stadionových amplionů až na vršky hitparády. A samozřejmě nelze podcenit ohromnou stupiditu skladby samotné. To je občas pro její šíření zcela zásadní. Co se samotných Bahamen týče, ti, jako by se nechumelilo, od té doby vydali dalších pět desek bez zásadnější pozornosti zbytku lidstva.
a nejhorších nahrávek všech dob, stal hit, muselo se přihodit několik věcí. Nejprve se k managementu skupiny musel dostat originál v podání trinidadského zpěváka a producenta Anslema Douglase, poté se management s kapelou pohádal o tom, že tuhle šílenost opravdu převezmou, musel také vzniknout lehce retardovaný klip a co hlavně – společnost Pro Sports Marketing musela skladbu prosadit do playlistů amerických sportovních arén.
15
Fenomén
12
-
Letní hity? Jsme tu, jsme happy, jsme nadraní, jsme nadržení a možné je cokoli
O-Zone – Dragostea Din Tei
Ta se svého času díky reklamě dostala na hranici dvou tisíc placených stažení týdně a alba The Reminder se jen v USA prodalo bezmála osm set tisíc. Zatímco The Ting Tings, CSS, The Asteroids Galaxy Tour, Prototypes, Chairlift a další kampaněmi Applu uměle vyhajpované jména po chvilce pozornosti zapadla, Feist tenhle deal s ďáblem zvládla a spolupráce s Applem pro ni není vrcholem kariéry, ale spíše takovou zábavnou epizodou. Což se cení.
Je léto. Je možné cokoli
Zcela svébytnou (a nezávislou na hitparádových výsledcích) kategorií one hit wonders jsou takzvané letní hity. To je samostatná popkulturní kapitola, fenomén, který v sobě zahrnuje kromě hudební také třeba filmovou nebo knižní produkci. Letní hity – a to není žádný zásadní objev – strhávají pozornost svou neskrývanou povrchností. Frivolně a dobrovolně přiznaná nahlouplost dokonale dokresluje naše především teenagerská a lehce post-teenagerská léta. Jsme tu, jsme happy, jsme nadraní, jsme nadržení a možné je cokoli. A na léto, zvláště to teenagerské, máme tendence vzpomínat v dobrém a s určitou nostalgií, takže se i k jinak neposlouchatelným letním hitům hlásíme jako k takovým guilty pleasures. Kategorii one hit wonders tedy přirozeně zdobí řada skladeb, které by se jindy než v létě neprosadily a často jsou to skladby interpretů mimo hlavní anglosaský mainstreamový proud, který je stále příliš svázán kalkulem. Protože, jak víme, správný letní
Pamatuje na ty namachrované cápky, co by vám nejraději přefikli holku a u toho pomrkávali Nu mă, nu mă iei, nu mă, nu mă, nu mă iei? Kapela se sice půl roku po celoevropském úspěchu rozpadla, ale deska DiscO-Zone ještě vyšla v Japonsku, kde se jí prodalo v řádu statisíců kusů. A protože
song musí být pokud možno šokantním způsobem zábavný a mimózní.
Což se podařilo třeba moldavským O-Zone, kteří léto roku 2004 proměnili v jedno horoucí peklo svou hitovkou Dragostea Din Tei.
15
Fenomén
13
-
Kaoma – Lambada
Los del Rio – Macarena
Macarena v sobě zosobňuje vše z kategorie letního hitu i jednorázového hitu
Celý tenhle výčet nejen letních, ale vůbec všech one hit wonders nelze zakončit jinak než Macarenou, hymnou léta 1995. Tahle skladba v sobě zosobňuje vše z kategorie letního hitu i jednorázového hitu na jedno použití. Ostatně obsadila krom prvního místa Billboard Hot 100 (na 14 týdnů) také první místo v TOP 100 nejskvělejších one-hit wonders na VH1 stejně jako první místo v 40 skvěle špatných No. 1 songů. Skladba, jejíž popularitu šířil i specifický, na diskotékách sborově prováděný tanec, vydělala pánům z Los del Rio každému zhruba čtvrt milionu dolarů, což je moc pěkné zakončení kariéry, kterou Antonia Romero Monge a Rafael Ruíz Perdigones započali už roku 1962. Netřeba dodávat, že dalšího hitu se Los del Rio nedočkali. I když proto udělali maximum – v podobě singlu Macarena Christmas.
Říkají si Kaoma a jsou z Francie a kromě alba Worldbeat, na kterém byla i Lambada, vydali ještě dvě desky plné skladeb s kouzelnými názvy jako Chacha La Vie, Essa Maneira, Ca Ka Fe Mal nebo Danca Tago Mago. Pokud vám některá z těch skladeb něco říká, jste fakt divní. S culíkem. A protože jen ve Francii a Německu ho z obchodů zmizelo 3,7 milionu kusů a protože jiný hit Kaoma dohromady nedali, objevil se logicky v roce 2009 singl s lehce matoucím názvem Lambada 3000. Vyšly hned tři maxisingly s celkem třinácti remixy s opět kouzelnými názvy jako Real El Canario Remix, Olinda Mix nebo Wax-A-Fix Remix.
popkultura občas rezonuje nevyzpytatelnými cestičkami, sampl z téhle skladby se dostal i do singlu Live Your Life, který v roce 2008 vydal rapper T.I. spolu s Rihannou.
Neméně otravná je i slavná Lambada, příklad hitu, který zná každý starší pětadvaceti let, aniž by tušil, kdo za ním stojí.
15
Fenomén
14
-
Jéé, to znám!
15
Fenomén
15
Předchozí článek:
Bára Poláková: Fakt jsem vyjukaná?
Další článek:
Máš na to!