Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

5 otázek pro...

Voxel

Co poslouchá...

Janek Rubeš

Čerstvé (z)boží

Junior Smile

Headliner 1/2

Monkey Business

Headliner 2/2

5x o Monkey Business

Konspirace 1/2

Paul McCartney

Konspirace 2/2

Paul McCartney

Téma 1/3

Grunge

Téma 2/3

12 zářezů na pažbě grunge

Téma 3/3

5 nadějí s grungem v těle

Rozhovor

L7

Headliner 1/5

Faith No More

Headliner 2/5

Mike Patton

Headliner 3/5

Faith No More

Headliner 4/5

Faith No More

Headliner 5/5

Velká recenze

Rozhovor

Apocalyptica

  • GraphicLine

    text iva boková

    foto Ville Juurikkalla

    GraphicLine

    apocalyptica

    Group

    Našli jsme si zpěváka

    Polygon
     

    6

    GraphicLine
     

    rozhovor

    1

  • Finská cello-metalová Apocalyptica v těchto dnech sklízí ovace na americkém turné, na které vyrazila společně s triem Sixx A.M.

    Na koncertech propaguje čerstvou desku Shadowmaker. Tuzemským fanouškům ji naživo představí 10. října v pražském Foru Karlín. Témat k hovoru bylo opravdu hodně.

    GraphicLineGraphicLine

    Právě vydaná nahrávka je prvním počinem, který Apocalyptica točila s jediným vokalistou místo řady hvězdných hostů. Lídr kapely Eicca Toppinen nám mimo jiné prozradil, proč to považuje za zásadní krok.


    Mezi jednotlivými deskami jste vždy dodržovali rozestupy dvou až tří let. Proč tentokrát fanoušci čekali pět let?

    Po vydání předchozí desky 7th Symphony jsme byli asi dva a půl roku na turné, a protože jsme si po letech téměř nepřetržitého koncertování potřebovali oddechnout, dohodli jsme se na delší přestávce. I já sám jsem si chtěl snad poprvé vyzkoušet, jaké to

    je být doma. Nemuset celý rok nikam cestovat. Už když byla Apocalyptica na začátku, založil jsem rodinu a toužil jsem po zásadní změně, pauze, ve které se jí konečně budu moci věnovat.


    Jak velkým přínosem pro kapelu delší přestávka byla?

    Myslím, že obrovským. Byla pro nás zdravá. Mohli jsme si ji dovolit, protože jsme po letech nebyli vázáni striktní smlouvou s vydavatelstvím, a tak na nás nikdo netlačil. Nebyl na nás vyvíjen ten obvyklý tlak, kdy trh čeká na to, až mu něco naservírujete. Mohli jsme si dovolit luxus nějakou dobu nedělat vůbec nic.

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    rozhovor

    2

  • GraphicLineGraphicLine

    Shadowmaker je člověk, který brzdí vaši kreativitu, kazí vám pozitivní náladu

    K celému projektu jsme vytvořili hudbu, pak nám hodně času zabrala propagace. Kolem března loňského roku jsme strávili přibližně šest týdnů na turné s finským komorním orchestrem Avanti!. Bylo toho víc, co nás vytrhlo z tvůrčího procesu, a ten se tak logicky zpomalil. Pak jsme měli v Kanadě pár koncertů se zpěvákem Frankym. Chtěli jsme se s ním co nejlépe poznat, hodně jsme zkoušeli, připravovali předprodukce.


    Kde tedy deska vznikala?

    V podstatě veškeré nahrávání proběhlo v Americe. Předprodukci jsme zčásti dělali s producentem v Nashvillu a pak v naší zkušebně v Helsinkách. Franky za námi přicestoval, abychom spolu s ním mohli všechno důkladně nazkoušet. Hudbu jsme skládali na různých místech. Nahrávalo se ale výhradně v Nashvillu, ve studiu našeho producenta Nickiho. U něj jsme strávili takových šest až sedm týdnů.


    Proč jste si vybrali za producenta právě Nicka Raskulinecze?

    Rozhodovali jsme se mezi třemi možnými producenty a on nám přišel jako největší pohodář. Z minulosti jsme také znali jeho práci a měli jsme na něj skvělé reference od lidí, kteří s ním spolupracovali. Vysvětlili jsme, jak bychom chtěli, aby album vypadalo, jemu se naše představa zamlouvala, takže jsme si řekli, že to zkusíme. Letěli jsme za ním do Nash­villu a asi týden společně pracovali na předprodukcích, zkoušeli jsme, hráli si se zvukem.

    Jako například?

    Jedním z nich, poměrně náročným, bylo album Wagner Reloaded, které jsme dělali jako poctu skladateli Richardu Wagnerovi.

    Díky tomu jsme také získali určitý nadhled a odstup, což se v nové tvorbě určitě projevilo. Navíc jsme věděli, že to je jediná možnost, jak občerstvit mysl natolik, abychom byli schopni vytvořit něco svěžího.


    Co se po pauze dělo dál?

    Po roční přestávce jsme se znovu sešli jako čerstvá nová kapela. Položili jsme si otázku, jestli chceme tvořit novou hudbu a jestli chceme udělat další album. Jednohlasně jsme si odpověděli, že ano. A práci na novém materiálu jsme věnovali hodně času.


    Hodně je relativní pojem... Kolik přesně?

    Myslím, že poprvé jsme se sešli v říjnu 2014, ne, ne, už v říjnu 2013, samozřejmě, po té roční pauze. Trvalo celý rok, než jsme se dostali do studia. A důvodů, proč to tak dlouho trvalo, byla spousta.

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    rozhovor

    3

  • RectangleGraphicLineGraphicLine

    Nick je úžasný v tom, že se nesnažil udělat desku, jakou by si představoval on

    Je to ohromně inspirující člověk, miluje hudbu, ve studiu umí vykouzlit úžasnou atmosféru. Navíc nás dokázal přirozenou cestou tlačit za hranice, které jsme si stanovili.


    Podílel se na produkci jako takové i někdo z kapely, nebo jste ji nechali vyloženě na Nickovi?

    Celé album je výsledkem kolektivní práce. Nick se zaměřil zejména na bicí. Hodně laboroval se zvuky, vybíral správně znějící virbl i činely. Většinu ostatních zvuků jsem dělal já. Všechno jsme ale tvořili víceméně společně, třeba nastavení mikrofonů, hledali jsme ty nejlepší metody. O zesilovače jsem se opět postaral sám. Nick mi s nimi hodně radil, ale chtěl po mě finální rozhodnutí. Obecně jsme

    ale měli práci rozdělenou a každý měl na starost něco jiného. Nick je úžasný v tom, že se nesnažil udělat desku, jakou by si představoval on, ale pomáhal nám co nejlépe vytvořit takové album, jaké jsme chtěli my.


    Už jsme zmínili vašeho nového zpěváka. Kdo je Franky Perez a kde se vzal?

    Je to fantastický zpěvák. Někdy loni v červnu, kdy už jsme měli složenou většinu skladeb, jsme udělali zásadní rozhodnutí. Chtěli jsme poprvé nahrávat desku jako kompletní kapela. Dříve jsme si zvali hosty, což přinášelo spoustu problémů, zmatků, vyjednávání s managementy. Vždycky se do toho musela zapojit spousta lidí a koordinovat činnost, byl to zmatek nad zmatek. Tomu jsme se chtěli vyhnout.

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    rozhovor

    4

  •  
    GraphicLineGraphicLine

    Okamžitě jsme věděli, že Franky je ten pravý

    Řekli jsme si, že propojíme nové album s koncerty. Rozhodli jsme se, že najdeme zpěváka, který s námi nahraje desku a také bude schopný absolvovat celé turné.


    Jak se takový člověk u kapely vaší úrovně hledá?

    Rozeslali jsme e-maily lidem z branže. Dostali jsme doporučení snad na dvacet lidí. Pět z nich se dostalo do užšího výběru. V dalším kole jsme vybrali tři adepty a těm jsme poslali k nazpívání jednu z novinkových skladeb. No a Franky naprosto zazářil. Baladu Hole In My Soul interpretoval neskutečně procítěně a udělal z ní přesně tu křehkou píseň, jakou jsme si představovali. Okamžitě jsme věděli, že je ten pravý. Zpívá tak, že mu to věříte. A co je důležité, cítí hudbu stejně jako my. Měli jsme štěstí. Netušili jsme, jak najít dostatečně kvalitního zpěváka, který nebude vytížený jiným nahráváním a koncerty.


    Nabídli jste někdy takovouto formu spolupráce některému z vašich hostů z předchozích desek? Tím myslím, aby nazpíval celé album a vyrazil s vámi na turné...

    To snad ani ne, protože šlo vždycky o frontmany velkých a hlavně aktivních kapel. Domluvit se s lidmi jako jsou Corey Taylor nebo Till Lindemann bylo naprosto nereálné. Jsou součástí obrovských, fungujících projektů, takže by absolutně neměli čas tvořit a nahrávat s Apocalypticou. I když... myslím, že jsme vážně uvažovali nad Laurim Ylönenem z The Rasmus. Jednu dobu byl ve hře také Adam Gontier z kapely Three Days Grace.

    Zpěváka formace Scars on Broadway, který byl okamžitě k dispozici.

    Ano, přesně tak.


    Nechali jste ho rovnou i napsat texty?

    Složil text do jedné písničky a pak pro další dvě. Některé napsali různí naši přátelé a osvědčení spolupracovníci jako Martin Hansen, Guy Sigsworth nebo Richard Walters. Další texty jsou opět výsledkem společné práce. Dvě skladby jsme nechali v instrumentální podobě.


    Kdo nebo co je Shadowmaker? Jak jste přišli na tento název?

    Tu skladbu jsme měli hotovou mezi prvními a asi pět měsíců před tím, než jsme šli do studia, jsme si byli jistí, že je to skvělý název pro celé album. Bylo nám jasné, že lidé budou

    Přesně ten mě napadl také, i vzhledem k tomu, že z kapely odešel.

    Ano, jenže jeho představa o budoucnosti v hudebním průmyslu byla trochu jiná. Zkrátka jsme chtěli kvalitního profesionála, který bude mít čas plně se věnovat Apocalyptice. Našli jsme Frankyho... máme z toho radost.

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    rozhovor

    5

  • Group

    přemýšlet, co nebo kdo to je, a budou se nás na to ptát. Jsou to ti lidé bez obličejů, v obecné rovině osoby, které mají moc, šéfové, politici nebo možná lidé, kteří stojí za politiky. Ti, kdo nastavují pravidla, dávají příkazy a zákazy, ti, kdo nám komplikují život. A my je ve skutečnosti vlastně vůbec neznáme. Nevíme, kdo jsou. Dalším příkladem jsou teroristé, kteří zastrašují a vyhrožují. Všechno to souvisí se strachem. Shadowmaker je také člověk, který brzdí vaši kreativitu, kazí vám pozitivní náladu. To slovo také vystihuje pojetí našeho alba. Nechtěli jsme žádné hosty nebo aby nám někdo říkal, co máme a co nemáme dělat. Naopak jsme se chtěli soustředit jen na nás samotné tak, aby nás neovládal nikdo zvenčí.


    S albovou novinkou jste vyrazili na společné americké turné se Sixx A.M. Jaké z toho máte pocity?

    Jsme nadšení. Nikkiho Sixxe jsem poprvé potkal asi před šesti lety, je to ikona. S ostatními členy kapely jsme měli možnost se seznámit na podzim v Nashvillu a bylo to příjemné setkání. To koncertní spojení je, myslím, skvělá volba. Jedou vůbec první turné v kariéře, v Americe jsou ohromně populární. My tam tak velcí nejsme, takže když hledali zajímavý support, dostali jsme nabídku. Myslím, že je to dobrá kombinace. Pro nás je navíc dobré, že s novým albem začínáme koncertovat jakožto předkapela, nikoli v roli headlinera. Když pak vyrazíme na turné jako hlavní kapela, budeme dokonale připravení. Budeme v nejlepší možné formě.

    GraphicLineGraphicLine

    Přijedeme v nejlepší možné formě

    Polygon
     
     
     

    6

    GraphicLine

    rozhovor

    6

 
×
Čtete:
2015/5
Apocalyptica

Fenomén 1/2

Scorpions

Fenomén 2/2

Best of Scorpions

Rozhovor

Jiří Marshal

Song Story

Blur

Rozhovor

Vladivojna La Chia

Abeceda

Erica Claptona

České Grammy 1/2

Andělská překvápka

České Grammy 2/2

Kde přistáli Andělé?

Insider

Zlata Holušová

Láska

Holky v českých textech

Rozhovor

Protoje

Story

Brian Wilson

Čerstvé (z)boží

Nano Illusions

Story

Mumford & Sons

Story

Beatsteaks

Rozhovor

Def Leppard

TOP

Roxette

Rozhovor

Rise Agains

Rozhovor

Róisín Murphy

Příběh

Hudba ve filmu

Ženský element

Florence Welch

TOP

7 českých hitů v reklamách

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika 1/2

Teď vážně

Klasika 2/2

Jiří Korynta

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Nechte si vyprávět

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Deska měsíce

Blur

Recenze

21. 5. 2015

Recenze 1/2

7. 5. 2015

Recenze 2/2

7. 5. 2015

Duel

Monkey Business - Sex and sport? Never!

Naživo

NILS FRAHM

Naživo

MUDHONEY

Naživo

Vladimir 518 & The Rocket Dogz

Naživo

WHILE SHE SLEEPS

Naživo

Against Me! Noc v punkrockovém transu

Naživo

Converse Workshop s Bastl Instruments

Naživo

Hudba Hollywoodu

Naživo

10. narozeniny Bandzone.cz

Naživo

Keep Prague Loud / DIV I DED

Tipy

Kam vyrazit?

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.