Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

5 otázek pro...

Voxel

Co poslouchá...

Janek Rubeš

Čerstvé (z)boží

Junior Smile

Headliner 1/2

Monkey Business

Headliner 2/2

5x o Monkey Business

Konspirace 1/2

Paul McCartney

Konspirace 2/2

Paul McCartney

Téma 1/3

Grunge

Téma 2/3

12 zářezů na pažbě grunge

Téma 3/3

5 nadějí s grungem v těle

Rozhovor

L7

Headliner 1/5

Faith No More

Headliner 2/5

Mike Patton

Headliner 3/5

Faith No More

  • FAITH NO MORE San Francisco - October 28, 2014 Dustin Rabin Photography 2680GraphicLine

    text kay buriánek

    foto dustin rubin

    GraphicLine

    faith no more

    Vytváříme vlastní pravidla

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    headliner 3/5

    1

  • Jsou bez debat jednou ze zásadních kapel devadesátých let. Jejich český koncertní reparát, po posledním smolném nevystoupení na Rock For People tři roky zpátky, budeme moci svědecky doložit na vlastní oči opět v Hradci Králové 5. června letošního roku. Když Faith No More dlouho nešli k Headlineru, musel si Headliner pro Faith No More dojít sám. Aneb jak jsme nedostali rozhovor, a tak jsme si ho s basákem Billym Gouldem zařídili sami.

    GraphicLineGraphicLinePolygon
     
     

    9

    GraphicLine

    headliner 3/5

    2

    Exkluzivita může v našich poměrech znamenat leccos. Třeba i to, že vám někdo s podivným statusem „zahraniční dopisovatel“ dá k přeložení rozhovor, který primárně udělal pro úplně jiné médium v úplně jiné zemi. My jsme o povídání s Faith No More usilovali dva měsíce oficiální cestou. Bezvýsledně, což nemusí nutně znamenat, že neúspěch je něčí vina, to se tak prostě stává. Faith No More byli na turné a poslední, co se jim chtělo, bylo dávat rozhovory do Čech. Nebo tak nějak.

    Začali jsme tedy vymýšlet alternativní cesty, protože se neradi vzdáváme.

    Díky Davidu Urbanovi z D Smack U Promotion jsme si uvědomili, že další významná postava kulturního rozvoje po plyšové revoluci v Čechách David Berdych se s basákem Billym Gouldem dlouho kamarádil. A jak jsme zjistili posléze, jsou stále v kontaktu, a navíc si jsou pořád dost blízcí. David Billymu napsal, obratem jsme dostali telefonní číslo a ‚zelenou‘ volat. Nakonec z toho byl příjemný půlhodinový hovor v přátelském duchu a vy máte možnost si naše povídání přečíst.

    Davidu Berdychovi tímto samozřejmě moc děkujeme.

  •  

    Zajímá nás cokoli, co celé vystoupení nakopne, aby to nebyla jenom předvídatelná rocková show

    GraphicLineGraphicLine

    Ahoj Billy. Předně, díky moc, že jste svolil udělat rozhovor. Už jste nějaké do Čech dělali, teď před vaším vystoupením na Rock For People?

    Není zač, žádný problém. Ne, nedělali, pokud vím.


    Kde jste právě teď, jestli se můžu zeptat?

    V jižní Kalifornii. Máme za sebou část turné na západním pobřeží. Hráli jsme ve Vancouveru, v Seattlu, Portlandu, San Francisku a Los Angeles a musím říct, že zatím všechno probíhá skvěle.


    Jak vás napadlo ladit celé pódium do kombinace bílé s pestrobarevnými květinami? Musím říct, že to je působivé, ale proč?

    Myslím, že to vypadá velmi dobře. Je to součástí celé naší současné prezentace. Funguje to dobře vizuálně a perfektně se to doplňuje s hudbou, kterou děláme. Je trochu zvláštní o tom mluvit. Je to, jako byste si objednali jídlo v restauraci a ptali se, jaký druh pepře do něj použili. Lidé pořád dělají stejné věci dokola, stylizují se do černé a tak. Jenže když dělají všichni totéž, začne to být velmi rychle nudné a okoukané. Chtěli jsme něco trochu jiného než typickou rockovou show a mám pocit, že se to povedlo. Samozřejmě že jako všechno, i tohle má možná nějaké stinné stránky, ale ve výsledku je to alespoň pro nás nové a neokoukané.


    Jakým způsobem si vybíráte předkapely na turné? Viděl jsem, že část turné s vámi hrají

    I za cenu, že to pro někoho může být šokující spojení?

    Klidně. Někdy to může být ten případ. Zajímá nás cokoli, co celé vystoupení nakopne, aby to nebyla jenom předvídatelná rocková show. Když jdu na koncert, bývá to vlastně dost často nudné, bez představivosti, stále dokola. Chybí mi ta výzva předkapely, se kterou se musí hlavní kapela večera vypořádávat, třeba. Pamatuju si na koncerty, když jsem byl mladý, i na tenhle stimul. Byl součástí celého zážitku. Nadšení a zvědavost, kdy člověk nevěděl, co může čekat, co ho potká. Tohle se celé nějak vytratilo a schází mi to.

    třeba naprosto odlišní Refused. Znamená to, že jste jejich fanoušci?

    Ano, jsme fanoušky Refused. Obecně se ale snažíme vybírat si kapely konvenující našemu vkusu, a ne jenom otrocky přijímat volbu promotéra koncertu, což je typický proces. Snažíme se využít vlivu, který máme, udělat celý ten balíček pro návštěvníka trochu víc zajímavý. Třeba i s neočekávaným průběhem, do čehož patří i volba předkapely, která třeba není pro naše publikum úplně známá.

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    headliner 3/5

    3

  • FAITH NO MORE San Francisco - October 28, 2014 Dustin Rabin Photography 2680

    Plošně je reakce na naše vystoupení pozitivní, a to je to, co nás zajímá

    GraphicLineGraphicLine

    A chodíte pořád na koncerty?

    Jasně!


    Dlouho jste nehráli. Je stále naplňující a zábavné stát na pódiu s Faith No More?

    Ano. Všichni jsou maximálně soustředění, tudíž nám to jde velmi dobře, zdá se.


    Jste pořád dobří přátelé?

    Myslím, že ano. Jo, jsme.


    Hrajete ve velkých arénách?

    Ani moc ne, spíš střední kapacity, vlastně jsou to hlavně theatres. Mohli bychom hrát větší místa, ale volili jsme tak, aby všechno ladilo atmosférou dohromady. Kapely, pódium, ale i ta místa. Takže třeba tady v Los Angeles jsme hráli ve Wiltern Theatre. Pokud ho znáte, tak pochopíte, o čem mluvím.

    Odezva lidí je zatím fantastická, zdá se, že si to všichni uživají přesně tak, jak jsme si to přáli a představovali.


    Předpokládám, že hrajete i hodně věcí z nové desky, která vyjde v květnu. Jak na ně reaguje publikum?

    Velmi dobře. Ano, publikum je mnohovrstvé, někteří lidé pravděpodobně už nové věci znají, někteří možná ne a je to myslím celkem jedno. Plošně je reakce na naše vystoupení pozitivní, a to je to, co nás zajímá.


    Můžete nějak vysvětlit, proč jste použili latinský název alba Sol Invictus? Je to reference na sluneční božstvo, které bylo v Římské říši považováno zároveň za patrona vojáků?

    Tak trochu. Je to víc komplikované a mnohovýznamové. Jde to navíc ruku v ruce s pódiovou prezentací, o které jsme už mluvili. Je

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    headliner 3/5

    4

  • FAITH NO MORE San Francisco - October 28, 2014 Dustin Rabin Photography 2680

    Kapela zemřela v roce 1998 a teď je zpátky a je za tím hodně světla, vycházejícího slunce a síly

    GraphicLineGraphicLine

    to něco, co by měli lidé objevit sami. Je velmi snadné předložit obecně vzato všechny informace, říct lidem, co mají poslouchat a jak, ale to samo o sobě vytváří limity. Představte si třeba, že byste měl s někým domluvené rande a věděl byste, že ten člověk má žaludeční neurózu. Když to víte dopředu, neubráníte se tomu, že na to budete myslet celou dobu, co spolu budete večeřet. Nechceme lidem prozrazovat celý koncept, protože potom se budou dívat na vše jen naší optikou a nebudou hledat jiné věci. Naše hudba se dá dost těžko popsat. A když vám něco řeknu, už navždycky to tam uslyšíte.

    K tomu názvu – můžu vám dát několik interpretací, ale nikdy to nebude celkový obraz toho, co jsme tím mysleli. Kapela vlastně

    zemřela v roce 1998 a teď je zpátky a je za tím hodně světla, vycházejícího slunce a síly. Také to má co dělat s grafikou obalu, motivem, který na něm je. Dítě v halloweenské masce je samo o sobě trochu strašidelné, i hudba je divná a temná, ale vespod je další pozitivní vrstva a podtext, to vše symbolizované právě sluncem.

    A tak můžu pokračovat dál a dál. Ve zkratce to je to, co děláme, jak to děláme, je to abstraktní a nemá to jednoznačný důvod, proč to tak je. Když se snažíte některé věci až moc analyzovat, může se vám stát, že pak nevidíte celý obrázek. Nechceme být explicitní jako třeba Iron Maiden na obalu desky Seventh Son Of A Seventh Son, jestli rozumíte, co tím myslím.

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    headliner 3/5

    5

  •  

    Nahrával jsem na telefon, jak lidé v panice utíkají pryč. Na Rock for People to bylo skoro apokalyptické

    GraphicLineGraphicLine

    Kompletně. Vy jste výhradní producent alba. Je lepší mít absolutní kontrolu nad nahráváním, než to hodit na někoho jiného?

    V našem případě, protože tohle děláme už třicet let, tak ano. Víme velmi dobře, co chceme, děláme to všichni dlouho a vlastně nepotřebujeme názor nikoho zvenčí.


    Hádáte se někdy?

    Ano, je to součást procesu. Je to těžká práce, mnohem složitější a komplikovanější, než třeba udělat stůl. Asi jako architektura. Musíte myslet na všechny úhly pohledu, a každý má trochu jinou představu, jak se dobrat k nějakému cíli. Ale ke konci se stane to, že každý, kdo se na desce podílí, si najde svůj způsob a cestu, jak na výsledku participovat a promítnout do něj svou invenci.


    Nahrávali jste ve vlastním studiu v Oaklandu. Jak dlouho to trvalo?

    Docela dlouho, asi rok a půl, řekněme? Což ale není vlastně tak moc v kontextu osmnácti let od poslední nahrané desky.


    Pamatujete si na vaši poslední návštěvu České republiky, kdy jste kvůli počasí nemohli vystoupit na festivalu Rock For People? Co přesně se tam událo?

    Přišla ta šílená bouřka. Vlastně jsem nikdy předtím nic takového neviděl, zdálo se, že to velké pódium spadne, bylo to jako hurikán. A to těsně předtím, než jsme měli jít hrát, asi dvacet minut před začátkem našeho

    Letos budete mít šanci to napravit. Těšíte se?

    Samozřejmě!


    Jaký je vlastně váš osobní vztah k České republice, potažmo k Praze?

    Myslím, že to celé začalo někdy v roce 1989. Hráli jsme v Berlíně a ten večer padla Berlínská zeď. Byl tam jeden chlápek z Prahy, který měl naši první desku na vinylu. Kamarádům, co se scházeli u něj doma, tu naši desku nahrával na kazety. Skamarádili

    vystoupení. Nejdřív to vypadalo neškodně, že možná bude jen pršet, ale co přišlo potom, bylo zatraceně nebezpečné. Nahrával jsem na telefon, jak lidé v panice utíkají pryč, bylo to skoro apokalyptické. A my se cítili trochu provinile, protože jsme věděli, že velké množství lidí cestovalo i z daleka, aby nás mohlo vidět. Ale nebylo v našich silách to jakkoli zvrátit, protože to bylo skoro na konci našeho turné a měli jsme druhý den další koncert. Nešlo s tím nic dělat.

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    headliner 3/5

    6

  • Rectangle

    Do Prahy jsme tehdy začali vozit oblečení do tehdy vznikajících skate shopů

    GraphicLineGraphicLine

    jsme se a asi rok a půl poté se mě opatrně ptal, jestli bychom někdy nezahráli v Praze. Říkám mu, no, nevím, snad někdy. To už i díky němu znalo naši hudbu v Praze velké množství lidí. A v roce 1992 jsme poprvé přijeli se Soundgarden a Guns N’Roses. Já jsem potom strávil v Praze opravdu hodně času, obvlášť na začátku devadesátých let. S Davidem (David Berdych, pozn. autora) jsme se velmi sblížili, dokonce jsme spolu založili firmu i promotérskou agenturu a udělali v Praze třeba koncert Primal Scream.

    Také jsme začali vozit oblečení do tehdy vznikajících skate shopů. Ale postupem času to začalo být náročné, rostla obrovská konkurence, tak jsme toho nechali.


    Ale jste pořád v kontaktu, to je skvělé. Jezdíte do Prahy často?

    Moc ne, naposledy jsem u vás byl, když jsme v Praze hráli. To je poměrně dávno a bylo to jen na tři dny. Takže rozhodně ne tak často, jak bych si přál a bylo mi milé.

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    headliner 3/5

    7

  • Teď mi došlo, že my dva jsme se potkali jednou ve slovenské televizi, kde jste hrál s nějakou kapelou...

    To byla německá kapela Harmful, kterou jsem produkoval a také jsem v ní nějakou dobu hostoval! To je legrační, že to zmiňujete, protože to bylo přesně na moje narozeniny, před šesti nebo sedmi lety! Ostatně to bude tento týden na den přesně, protože mám narozeniny zrovna teď.


    Tak všechno nejlepší! Vy jste hrál mimo Faith No More s velkým množstvím jiných kapel. Děláte to pořád? Produkujete?

    Ano, produkování se věnuju hodně, mám vlastní vydavatelskou firmu a hraju v pár experimentálních projektech. Jeden se jmenuje The Talking Book, ten druhý s bubeníkem Charlesem Haywardem z britské avantgardní a hodně experimentální kapely ze sedmdesátých let This Heat se jmenuje House of Hayduk. Na věcech, které děláme zrovna teď, spolupracujeme s Dave Lombardem ze Slayer. Můj vydavatelský label se jmenuje Koolarrow Records. Založil jsem ho, když se Faith No More rozpadli. Idea byla spolupracovat s kapelami a hudebníky z celého světa a umožnit jim prezentovat se v Americe. S Faith No More jsem hrál po celém světě a měl možnost objevit spoustu skvělé hudby. Ale většinou bylo jasné, že není cesty, jak by se dostala do Spojených států. Je to tristní, takže jsem se rozhodl zkusit to trochu změnit. Dělám to od roku 1999 dodnes.

     
    GraphicLineGraphicLine

    Billy Gould

    Zakládající člen Faith No More, baskytarista a hnací motor kapely. Kromě Faith No More neustále zakládá nové a nové hudební projekty nejrůznějších hudebních žánrů, funguje jako vydavatel i producent. Pochází z Los Angeles, ale žije v San Francisku, kde má i studio. Založil undergroundové vydavatelství Koolarrow Records, které funguje dodnes, a stále vydává alba spřízněných kapel. Kromě Faith No More produkoval celou řadu kapel od neznámých punkových part z Moskvy až po u nás poměrně populární Beatsteaks. Hrál v projektech a kapelách s lidmi jako jsou Jello Biafra z Dead Kennedys, Brooks Wackerman z Bad Religion, byl členem grindové kapely Brujeria, spolupracoval s Victim’s Family a byl i členem superprojektu Shandi’s Addiction společně s Tomem Morellem z Rage Against The Machine. Založil, nebo byl členem uskupení s lidmi ze Slayer, Fear Factory nebo Korn. Miluje objevování nových teritorií a cestování obecně. Podnikal dobrodružné cesty na Balkán, byl trabantem v Albánii i vlakem v Rusku. Má vřelý vztah k Praze a naprostou absenci jakýchkoli hvězdných manýr.

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    headliner 3/5

    8

    Polygon
  •  
    GraphicLineGraphicLine

    david berdych

    Hudební publicista, zakladatel hudebního samizdatu 10:15, zakladatel promotérské agentury 10:15 Promotion, první programový ředitel TV Óčko, resp. Stanice O, bývalý hudební dramaturg ČT. Prostřednictvím 10:15 Promotion přivezl Faith No More do Prahy na samostatný koncert v listopadu 1992 do beznadějně vyprodané Sportovní haly v Holešovicích. S Bil­lym Gouldem založil v roce Epic Promotions, vozili do Čech skateboardové oblečení, trička kapel, časopis i-Da, dokonce se jim povedl husarský kousek – v roce 1994 do pražské Lucerny poprvé přivezli Primal Scream.

    Kolik jste za tu dobu vydal titulů?

    Asi třicet pět, což možná nevypadá jako velké množství, ale na jednoho člověka je to, myslím, docela dost.


    Takže je vám dost blízká etika Do It Yourself, je to tak?

    Absolutně! Když se nad tím zamyslíte, tak Faith No More jsou kompletně DIY. Sami si nahráváme, desky vydáváme na vlastním labelu, máme i vlastní vybavení, všechno je jen o nás a v naší výhradní režii.


    Je to spíš dilema etiky, nebo profitu?

    To je zajímavá otázka. Z nahrávání a vydávání nosičů v dnešní době už není takový zisk jako dřív. Ale když podepíšete smlouvu s jinou firmou, znamená to, stejně jako v případě našich raných desek, že firma vlastní vydavatelská práva na vaši hudbu. A bude je vlastnit navždy. My už se prostě nechceme dostat do stejné situace, že někdo bude vlastnit naši práci, bude z ní profitovat a ještě rozhodovat, jak s ní v budoucnu třeba naloží. Ještě důležitější DIY aspekt je to, že pokud děláte všechno sami, děláte to přesně tak, jak to cítíte a chcete. Neexistuje žádné pnutí, nikdo vás do ničeho nenutí, nikomu nejste ničím povinováni. A to je pro kreativní proces mnohem lepší klima. Mnoho lidí se obléká do DIY etiky jako do uniformy. Já to tak nevidím. Beru to jako mnohem příjemnější způsob tvorby. Také se snadněji a přirozeněji dostáváte k výsledkům, protože si vytváříte vlastní pravidla.

    Billy, děkuju moc za váš čas. Ještě poslední otázka – jak vidíte budoucnost Faith No More. Myslíte, že bude ještě někdy nějaká další deska?

    Jsem rád, že jsme po osmnácti letech natočili tuhle a že se povedla. Musíte si uvědomit, že jsou tu jisté fyzické limity a že nebudeme schopni dělat to věčně. Přijde doba, kdy budeme muset akceptovat, že se náš čas nachýlil. Zatím ještě v tom stadiu nejsme, takže by bylo fajn ten zbývající čas využít nějak smysluplně.

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    headliner 3/5

    9

 
×
Čtete:
2015/5
Faith No More

Headliner 4/5

Faith No More

Headliner 5/5

Velká recenze

Rozhovor

Apocalyptica

Fenomén 1/2

Scorpions

Fenomén 2/2

Best of Scorpions

Rozhovor

Jiří Marshal

Song Story

Blur

Rozhovor

Vladivojna La Chia

Abeceda

Erica Claptona

České Grammy 1/2

Andělská překvápka

České Grammy 2/2

Kde přistáli Andělé?

Insider

Zlata Holušová

Láska

Holky v českých textech

Rozhovor

Protoje

Story

Brian Wilson

Čerstvé (z)boží

Nano Illusions

Story

Mumford & Sons

Story

Beatsteaks

Rozhovor

Def Leppard

TOP

Roxette

Rozhovor

Rise Agains

Rozhovor

Róisín Murphy

Příběh

Hudba ve filmu

Ženský element

Florence Welch

TOP

7 českých hitů v reklamách

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika 1/2

Teď vážně

Klasika 2/2

Jiří Korynta

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Nechte si vyprávět

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Deska měsíce

Blur

Recenze

21. 5. 2015

Recenze 1/2

7. 5. 2015

Recenze 2/2

7. 5. 2015

Duel

Monkey Business - Sex and sport? Never!

Naživo

NILS FRAHM

Naživo

MUDHONEY

Naživo

Vladimir 518 & The Rocket Dogz

Naživo

WHILE SHE SLEEPS

Naživo

Against Me! Noc v punkrockovém transu

Naživo

Converse Workshop s Bastl Instruments

Naživo

Hudba Hollywoodu

Naživo

10. narozeniny Bandzone.cz

Naživo

Keep Prague Loud / DIV I DED

Tipy

Kam vyrazit?

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.