-
Kde přistáli Andělé?
Alternativní hudba
Folk & country
Elektronická hudba
Jazz & blues
Hard & Heavy
Hip Hop
World Music
Punk & hard core
Ska & reggae
Kalle
Live from the Room
V jakém jiném žánru by měla uspět deska nahraná v obýváku na čtyřstopý magnetofon značky Yamaha? Táborské duo Veronika Buriánková a David Zeman s tímhle lo-fi konceptem u akademiků předběhli mnohem známější projekty jako Zrní nebo Tvrdý/Havelka, který tvoří Václav Havelka z Please The Trees a Martin Tvrdý, známý spíše jako rapper Bonus. Dvojice Kalle funguje od roku 2013 a na albu Live From the Room se snažila zachytit intimní atmosféru koncertů. Právě ty jsou nejsilnějším argumentem kapely, která vedle sebe staví obrazotvorný hlas zpěvačky a melodicky melancholické kytarové postupy. Ti dva spolu působí i v kapele Nod Nod, která byla letos nominována v kategorii Punk a hard Core za emotivní, pomalou, hlasitou a nikterak jednoduchou hudbu.
Subject Lost
Expo Nova
Nenucená elektronika porazila mimo jiné favorizovaný československý projekt Monikino Kino, který je propojen s populárními Midi Lidi. Sošku Anděla si odnesl ostravský producent a grafický designér Petr Adamec, který působí pod jménem Subject Lost a v současnosti žije v Praze. V posledních letech především piloval svůj vlastní výraz, který vychází z drum‘n‘base, jemuž se Adamec dlouhodobě věnoval, chvíli také působil na dubstepové scéně. Výsledkem je koncepční a oceněná deska Expo Nova, jež přes svou elektronickou mlčenlivost vypráví příběh o raketě, která je odsouzena k nekonečnému bloudění nekonečným vesmírem. Porota pravděpodobně na emoce slyší.
Bratři Ebenové
Čas holin
Akademici folkové kategorie vsadili na jistotu a Anděla udělili pravděpodobně nejznámější kapele žánrových cen. Bez sošky tak odešli nominovaní Žamboši i Půljablkoň. Bratři Ebenové po šesti letech vydali album Čas holin, natočili ho v českém studiu Sono na analogové pásy a odvezli na finální mix do Londýna. Tam se ho ujal zvukař Phill Brown, který nespolupracoval s nikým menším než Led Zeppelin, Pink Floyd a dalšími jmény ze seznamu A+. Čas holin svým názvem i tématy vtipně, s nadhledem a zároveň s pokorou glosuje současnost, což v civilním podání Marka Ebena, pravděpodobně nejsympatičtějšího Čecha na světě, prostě musí fungovat.
Asmodeus
Past na Davida Kleinera
Přes dvacet let na scéně, téměř dvě stě koncertů, nová sestava a sedm alb. To vše znamená, že tahle soška byla vydřená. Zpěvák a kytarista Miloš Bešta se během posledních šesti let, které uplynuly od vydání předchozí desky, obklopil úplně novou sestavou schopných hráčů a klatovská metalová stálice začala pracovat na koncepční nahrávce. Tu zaznamenala v podstatě jen okrajová média, která ale Past na Davida Kleinera označovala nejen za nejlepší desku kapely samotné, ale psalo se i o jedné z nejlepších metalových desek, které tu v posledních letech, ne-li desetiletích, vyšly. Žánrová porota, zdá se, letos odvedla svou práci dobře.
Smack
P‘s a Love
Mládí předběhlo zkušené matadory. Alespoň v kategorii hip hop, v níž zvítězil rapper Smack, jenž se od hip hopu při děkovné řeči distancoval. Jindy velmi striktní a nesmiřitelný Smack na pódiu pražského Paláce Akropolis trochu pookřál a ocenění s díky přijal. Výsledek potvrzuje, že český hip hop se v posledních letech zacyklil. Hudebně i textově se už dlouho točí kolem podobných témat, jedno z těch stěžejních je přitom paradoxně vývoj kupředu. Proti Smackovi stáli Android Asteroid, což je kvalitní, ale žánrově těžce zařaditelný projekt, který v této kategorii neměl moc šancí, a hiphopoví matadoři Orion a La4 & DJ Wich. Ti loni nevydali špatné desky, zároveň ale určitě nenatočili své nejlepší kusy. Vítězství mladého uštěkance ze Strašnic je tak zasloužené.
Jaromír Honzák
Uncertainty
Jméno Jaromíra Honzáka patří mezi ta nejuznávanější na české jazzové scéně už od 80. let a jeho sólové desky jsou vždy událostí. To opět potvrdila porota akademiků, když mu za loňskou desku Uncertainty přiřkla už čtvrtého žánrového Anděla. Respektovaný basista se tentokrát rozhodl nahrát osm vlastních písní, které jazzovou formálnost tříští až na zenový ambient. Na oceněné nahrávce se podíleli i hudebníci ze Švédska a Francie a společně se jim podařilo vystavět nenápadný svět, který pomocí jemných, ale pečlivých tónů konstruuje Honzákovy pocity. Nadžánrovost oceněného muzikanta mimoděk potvrdil na pódiu jeho vydavatel Petr Ostrouchov, který za něj cenu přebral. Jaromír Honzák byl ten večer v Kroměříži na koncertu s Bratry Ebeny, s nimiž už léta spolupracuje. Rozhovor s ním si přečtěte v tomto Headlineru v rubrice Bluesbar.
Hanba
Silou kovadliny
Otázkou nebylo, zda tohle album vyhraje, nebo ne. To bylo takřka jasné už měsíce před ceremoniálem, protože silnější deska v žánru loni jednoduše prostě nevznikla. Otázkou bylo, jestli kapela na ceremoniál vůbec dorazí, protože sbírání hudebních cen není úplně ten důvod, proč Hanba vznikla. Kapela, která se v textech, výrazu a gestech hlásí k anarchistickému prostředí, cenu nakonec odmítla. Vznikla ale zvláštní situace. Zatímco zpěvák Banán s upřímným a důstojným proslovem sošku odmítl a vrátil, bubeník Lukáš Vincour za ocenění na svém Facebooku děkoval. Tady je důležité zmínit, že soška zmizela a pořadatelé dodnes netuší kam. Lukáši, díváme se tvým směrem.
Cocoman & Solid Vibes
Zázraky
Zvítězila instrumentálně a produkčně zvládnutá deska, která tak trochu poukázala na tuzemskou krizi žánru. Loni vyhráli nováčci TiNG, letos Cocoman, vlastním jménem Adam Lanči, který patří mezi výrazné postavy české reggae scény už léta. Pořád je to ale takové to reggae po česku. Postrádá osobitost, invenci a náboj, který je rebelskému žánru jinak tolik vlastní. Lanči na desce koketoval s jazzem a pral se se svým hlasem. Vedle vlastní kapely se věnuje i producentské činnosti, hodně času mu ukrajuje jeho label Coco Jammin Production, pod nímž vydává spolu s dalšími umělci alba Sklizeň. Za jedno takové dostal žánrového Anděla už v roce 2011.
BraAgas
Yallah!
Tato kapela, která se cítí doma především na historických a folklorních festivalech, není na listině nominovaných v žánrových cenách žádným nováčkem. Anděla obdržela už v roce 2009 za desku Tapas, v roce 2012 byla nominována i její předposlední deska Fuerte. Převážně ženské těleso hudebně vychází především z evropských tradičních písní. Aktuálně oceněná deska Yallah! se nejvíce inspiruje sefardskými písněmi, jež tvoří přes půlku stopáže. Vedle nich na albu najdete i tradiční srbské či turecké skladby.
Alternativní hudba
Elektronická hudba
Folk & country
Hard & Heavy
Hip Hop
Jazz & blues
Punk & hard core
Ska & reggae
World Music
My Lost Child
Expo Nova
Čas holin
Černý vítr
Králové
Uncertainty
Mělký hrob
Vděčnej
Frego
Hanba vysvětluje, proč nechce žánrového Anděla
České Grammy 2/2
text Ondřej Horák
Žánrové Ceny Anděl mnohokrát přistanou i kapelám a hudebníkům, jejichž jména jste možná ani nikdy neslyšeli. Od toho žánrovky ostatně jsou. Pojďme se na oceněné umělce podívat trochu podrobněji.
1
1
Předchozí článek:
Andělská překvápka
Další článek:
Zlata Holušová