Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

5 otázek pro...

Voxel

Co poslouchá...

Janek Rubeš

Čerstvé (z)boží

Junior Smile

Headliner 1/2

Monkey Business

Headliner 2/2

5x o Monkey Business

Konspirace 1/2

Paul McCartney

Konspirace 2/2

Paul McCartney

Téma 1/3

Grunge

Téma 2/3

12 zářezů na pažbě grunge

Téma 3/3

5 nadějí s grungem v těle

Rozhovor

L7

Headliner 1/5

Faith No More

Headliner 2/5

Mike Patton

Headliner 3/5

Faith No More

Headliner 4/5

Faith No More

Headliner 5/5

Velká recenze

Rozhovor

Apocalyptica

Fenomén 1/2

Scorpions

Fenomén 2/2

Best of Scorpions

Rozhovor

Jiří Marshal

Song Story

Blur

Rozhovor

Vladivojna La Chia

Abeceda

Erica Claptona

České Grammy 1/2

Andělská překvápka

České Grammy 2/2

Kde přistáli Andělé?

Insider

Zlata Holušová

Láska

Holky v českých textech

Rozhovor

Protoje

Story

Brian Wilson

Čerstvé (z)boží

Nano Illusions

Story

Mumford & Sons

Story

Beatsteaks

Rozhovor

Def Leppard

TOP

Roxette

Rozhovor

Rise Agains

Rozhovor

Róisín Murphy

Příběh

Hudba ve filmu

Ženský element

Florence Welch

TOP

7 českých hitů v reklamách

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika 1/2

Teď vážně

Klasika 2/2

Jiří Korynta

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Nechte si vyprávět

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

  •  
    RectangleRectangle

    text Ondřej Bezr (iDNES.cz)

    O jazzu a blues s nadhledem z barové stoličky

    | Keith Jarrett | Jaromír Honzák | Cassandra Wilson | | The Reverend Peyton‘s Big Damn Band |

    Bluesbar

    Jazz & blues

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    1

  •  
     

    Dnešní oslavenec je ukázkou, v hudbě, a jazzu obzvláště konec konců docela běžnou, jak může být génius lidsky značně komplikovaná osobnost. Keith Jarrett je prostě protiva protivná, což dosvědčují zástupy novinářů (pokud si je zcela výjimečně pustil k tělu), fotografové (kvůli jejichž cvaknutí spouště je schopen přerušit koncert a teatrálně se zvedat ze stoličky), ba i někteří z jeho starších spoluhráčů. Možná tady je klíč k tomu, že jej nejvíce proslavily zcela sólové nahrávky (koncert v německém Kölnu z roku 1975 je dodnes nejprodávanější jazzovou deskou všech dob),

    dlouhodobá spolupráce se stále stejnou sestavou rytmiky (Gary Peacock – kontrabas, Jack DeJohnette – bicí), anebo etapy spolupráce s hudebníky, díky svému mysticismu zřejmě značně otrlými (saxofonisté Charles Lloyd či Jan Garbarek), popřípadě lidsky ještě nesnesitelnějšími než je on sám (trumpetista Miles Davis). Ale pozor, nic z toho neubírá na faktu, že Keith Jarrett je jeden z největších géniů, který se kdy dotkl klaviatury, z nejosobitějších a nejnápaditějších improvizátorů jazzové historie i současnosti. Za to mu budiž vzdána čest a sláva.

    | Protivný génius Keith Jarrett (nar. 8. května 1945) |

     
     
     

    Výročí měsíce

    RectangleRectangle

    foto: www.keithjarrett.org

    Jazz & blues

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    2

  •  
     
     
     
     
     

    | Jaromír Honzák |

    3 OTÁZKY PRO…

    Rectangle
    PolygonPolygonPolygonPolygon
    Polygon

    Bezpochyby nejznámější a zároveň nejvýznamnější (což většinou není jedno a to samé) kontrabasista českého jazzu, ročník 1959, je střední a mladší generací hudebníků vnímaný jako jakýsi její patron. Uvedl se v 80. letech jako člen tehdy zásadní skupiny Naima, zároveň začal spolupracovat se skupinou bratří Ebenů, které zůstal věrný dodnes, stejně jako Ivě Bittové a její skupině Čikori. Je ale především leaderem vlastních, průběžně obměňovaných jazzových skupin a mimořádně ceněným skladatelem. Široce ctěná je i jeho pedagogická činnost. Za poslední album Uncertainty získal letos svou v pořadí čtvrtou cenu Anděl v kategorii Jazz & blues.

    foto: jaromirhonzak.com

     
     
    PolygonPolygonPolygonPolygon
    Polygon

    Jestli dobře počítám, získal jste už čtvrtého žánrového Anděla. Zajímal by mě praktický dopad toho ocenění. Je to pro vás jen uznání či povzbuzení, nebo to má i důsledek ve zvýšení prodeje nahrávek nebo nabídek od pořadatelů koncertů?

    Počítáte správně. Ačkoli to s vaší otázkou nesouvisí, zmíním jeden zajímavý detail. Mí první dva Andělé jsou velcí, stejní jako ti, které dostávají vítězové z hlavních kategorií. Poslední dva jsou již jen jakési bonsaje, které od určité doby patří jen nám, žánrovým sockám. Je to, myslím, roztomilá ilustrace vývoje prestiže hudby jiné než masové. A teď tedy konečně odpověď na otázku: jediným praktickým dopadem, který po obdržení Anděla registruji, je zvýšený zájem hudebních novinářů a rozhlasových redaktorů o mou hudbu.


    Kromě vlastních projektů neváháte být i sidemanem, a to v značně stylově odlišných projektech. Berete to jen jako obohacení vlastní hráčské činnosti, nebo nějak vedlejší projekty ovlivňují vaši hlavní, tedy autorskou tvorbu?

    Být sidemanem je hlavní chlebíček basisty a mě vždycky bavilo pohybovat

    se v různých, byť příbuzných, žánrech. Nepochybně mě tato aktivita ovlivňuje i jako leadera a autora, ať už vědomě, či nevědomě.


    Poslední album Uncertainty jste natočil s mezinárodní sestavou. Je asi nepravděpodobné, že by mohla pravidelněji fungovat i naživo. Není vám to líto? Není nakonec lepší točit desky s muzikanty, kteří jsou i později takříkajíc po ruce?

    S různými mezinárodními sestavami jsem natočil všech svých sedm alb, jen album pod hlavičkou Face of the Bass má ryze domácí složení. Myslím, že je to jako s exotickým jídlem – nevzdáte se příležitosti ochutnat ho kvůli tomu, že se pro zbytek roku zase vrátíte ke své stravě. Za tu zkušenost to stojí. Zahraniční hosty si nicméně nezvu kvůli jejich exotičnosti, ale proto, že skvěle naplní mou představu o hudbě. Jestli si spolu ještě zahrajeme, je věc jiná. V minulosti se to již víckrát podařilo s polskými spoluhráči nebo s Chrisem Cheekem, snad se to podaří i se sestavou z mého posledního alba. Pokud ne, nevadí, ta hudba skvěle, i když trochu jinak, funguje i s mými českými spoluhráči.

    Jazz & blues

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    3

  •  
     

    V dubnu jsme v téhle rubrice slavili sté narozeniny Billie Holiday – a dnes u toho ještě zůstaneme. Svíčky na dortu tentokrát zapálí její o necelé půlstoletí mladší kolegyně Cassandra Wilson, jež vydala album Coming Forth By Day, které je Billie Holiday cele zasvěceno. A skutečně nejde o tuctovou poctu.

    | Cassandra Wilson poctila Billie Holiday |

     
     
     
     

    Album měsíce

    Rectangle
    PolygonPolygonPolygonPolygon
    Polygon

    foto: facebook Cassandra Wilson

     
     

    To, že nové verze nesou otisk okamžitě rozpoznatelného úžasného Cassandřina hlasu, se rozumí samo sebou. Zpěvačka má svoji předchůdkyni za jeden z hlavních vzorů, jakkoli to na jejích starších deskách bylo k zaznamenání málokdy. Na ono převážně něžné blues v hlase jde z trochu jiné strany, dalo by se říci zemitější, možná je více jižanské. Nadstandardně pozoruhodné jsou ovšem zejména úpravy těch jedenácti písní, mezi nimiž jsou samozřejmě i ty největší hity z repertoáru Billie Holiday, All Of Me, Billie’s Blues i Strange Fruit. Jediným „mimoholidayovským“ počinem je závěrečná tečka Last Song (For Lester), věnovaná Cassandrou Wilson dlouholetému uměleckému partnerovi Billie, saxofonistovi Lesteru Youngovi.

    Album produkoval Launay, kterého známe z obalů desek Nicka Cavea nebo Arcade Fire, rytmiku obstarala Caveova dvojice Thomas Wydler a Martyn Casey, jednu z kytar měl v rukou dnes doslova ikonický T Bone Burnett (jak se

    asi jednomu z nejuctívanějších producentů dneška pracuje v produkci někoho jiného, zdalipak mu do toho kecá?), druhou Nick Zinner z Yeah Yeah Yeahs. Z vlastně zdaleka nejazzového, spíš nu-folkového nebo alt-popového mlžného přediva zvuků, v němž se dobře snoubí dokonce tak netypické kombinace jako jemně vazbící kytary a klarinet, se tak vynořuje spíš duch Billie Holiday než její konkrétní odkaz. A právě v tom je nádhera téhle desky.

    PolygonPolygonPolygonPolygon
    Polygon
    Rectangle

    Jazz & blues

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    4

  •  
     
     
     
     
     

    | Bizarní blues dostane prostor v Paláci Akropolist |

    Koncert měsíce

    V pražském paláci Akropolis vystoupí 16. května v rámci koncertní série Prague International Bluenights americká kapela The Reverend Peyton‘s Big Damn Band. Jedná se o jedno z nejbizarnějších seskupení, která spadají do bluesového ranku.

    Rectangle
    PolygonPolygonPolygonPolygon
    Polygon

    foto: www.bigdamnband.com

     
     

    „Někteří lidé nevěří, že opravdu žijeme tak, jak se zpívá v našich písních. Ale je to pravda. Breezy a já se máme opravdu rádi. Snažíme se dělat věci jednoduše, stejně jako to dělají lidé v Indianě od nepaměti. Opravdu žijeme v lese a lovíme zvěř pro potravu,“ říká Reverend Peyton. A je úplně jedno, jestli mu věříte, nebo ne. I to jeho reverendství je ostatně tak trochu hra, že.

    Frontman je skutečný mistr hry na resofonickou kytaru, hraje na starý nástroj značky National z roku 1930 a několik dalších věkovitých kusů. Jeho žena Breezy to rozjíždí na valchu, což

    není jen nástroj na praní prádla, ale v americké tradiční muzice zhusta využívaný instrument už dobrých sto let. Třetím do party je bubeník Bird Dog, jehož souprava je stejně bláznivá jako celá kapela.

    Projev The Reverend Peyton‘s Big Damn Bandu se vyznačuje nejen syrovostí a až punkovou drsností, ale také evidentní autenticitou – jinak, než hrají, by prostě nejen nechtěli, ale asi ani neuměli. Ve svém oboru jsou ovšem nezpochybnitelní. O čemž svědčí i jejich aktuální album So Delicious, které v Praze představí.

    PolygonPolygonPolygonPolygon
    Polygon
    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    Jazz & blues

    5

 
×
Čtete:
2015/5
Bluesbar

Indie

Ty kytary

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Deska měsíce

Blur

Recenze

21. 5. 2015

Recenze 1/2

7. 5. 2015

Recenze 2/2

7. 5. 2015

Duel

Monkey Business - Sex and sport? Never!

Naživo

NILS FRAHM

Naživo

MUDHONEY

Naživo

Vladimir 518 & The Rocket Dogz

Naživo

WHILE SHE SLEEPS

Naživo

Against Me! Noc v punkrockovém transu

Naživo

Converse Workshop s Bastl Instruments

Naživo

Hudba Hollywoodu

Naživo

10. narozeniny Bandzone.cz

Naživo

Keep Prague Loud / DIV I DED

Tipy

Kam vyrazit?

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.