Vzrušení z nové planety
Mutant je jako digitální vážná hudba z budoucnosti, ke které teprve budeme muset dostat manuál.
Ano, chovám neskrývanou sympatii k hudebním mimozemšťanům. Těm, kteří u mých textů postrádají hudební erudici, můžu snad jen vzkázat, že budeme asi každý na jiné lodi, možná na jiné planetě. Hudba není v letech na scéně (Olympic), hlasu bohyně (Lucie Bílá), ani zdánlivých zásluhách (leckdo). Opravdová hudba je totiž emocionální ponor do abstraktních vod; žádná měřítka, běžné míry či komparace na ni neplatí. Může nás buď hluboce zasáhnout, nebo bez povšimnutí minout. Vše mezi, a není toho zrovna málo, je jen kalkul a konzum. Arca, vlastním jménem Alejandro Ghersi, je z venezuelského Caracasu. Žije v Londýně a hudební produkci se úspěšně věnuje už několik let a má za sebou slušné zářezy. Podílel se na jednom z bezpochyby nejdůležitějších alb dekády Yeezus od Kanye Westa, spolupracoval s Hudsonem Mohawkem, má prsty na nepochopitelně brilantní produkci FKA Twigs a svoji stopu zanechal i na desce Vulnicura od Björk.
To je velmi impresivní list kooperací, ale fakt je, že Arca si udělal jméno už před třemi lety svým prvním a dnes již legendárním mixtapem &&&&&, který byl opravdu jako z Marsu.
Pohybovat se a orientovat v současné elektronické hudbě je velmi těžké. Je navýsost generická a díky softwarovým vychytávkám může dělat kdokoli cokoli i bez zjevných hudebních predispozic. Dnes je tohle hudební odvětví víc než cokoli jiného hlavně matematika, přičemž základním předpokladem k úspěchu je znalost prostředí (rozuměj momentálně nejpopulárnějších trendů) a obratnost v digitální produkci. Hudba jako taková šla už dávno stranou a talent je přežitek. Arca tohle novodobé dogma zas a znovu nabourává. Nejenom ve službách těch ostatních, ale především na svých vlastních deskách, které jsou totálně bez hranic a odkrývají jeho bezbřehou hudební imaginaci. Druhé album Mutant, stejně jako debut Xen, vydané na sofistikovaném labelu s tradicí Mute, je elektronická avantgarda se vším všudy. Je jako paralelní penetrace vnitřních světů, jiných dimenzí s tu velmi jemnými strukturami, jindy agresivních jako roje zmutovaných sršňů. Je jako digitální vážná hudba z budoucnosti, ke které teprve budeme muset dostat manuál. I tak si tu krásu můžeme užívat i dnes, pokud netrpíme zbytečnými předsudky, nejsme sešněrováni dogmatickým lpěním na standardním škatulkování a nechybí nám odvaha trochu si zašpinit uši. Mutant je jako geniálně vzrušující povrch nově objevené planety a Arca sám je negeneticky stvořený klon Aphex Twina.