Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Ve studiu

5 otázek pro Prague Conspiracy

Můj soundtrack

Kristýna Kolocová

Čerstvé (z)boží

Nèro Scartch

Headliner 1/3

Coldplay

Headliner 2/3

Chris Martin

Headliner 3/3

Coldplay

Tipy

35 zaručených vánočních dárků

Rozhovor

Prostitutes

Star Wars

9 hudebníků, které provází Síla

Headliner

KLARA.

Rozhovor

Chris Corner

Art

7 nej uměleckých obalů

Jackie Crash

YellowCard

Téma

Poslední dny Johna Lennona

Story

Motley Crue

R.I.P.

Ice B byl bůh

Reportáž

Slza

TOP

9 největších vánočních hitů

Rozhovor

Struneři

  • Vytváříme hudebníkům zázemí

    text Jarda Konáš

    foto Adam Bakay

    struneři

     

    5

     

    rozhovor

    1

  • Když se před dvěma lety objevili Struneři, začínali téměř pokorně. Jako malý festival, jehož cílem bylo propojit muzikanty a kytarové nadšence s hudebními fanoušky. O tom, co se z původně malé akce stalo, i o všech plánech do budoucna jsme si povídali s otcem myšlenky a zakladatelem projektu Lukášem Rychtaříkem z vydavatelství Championship.

     

    Za dobu svého trvání se Struneři etablovali jako projekt, který kromě výše zmíněného dokáže pro hudebníky vytvořit zajímavou platformu a posluchačům nabídnout originální a citlivou dramaturgii.


    Vymysleli jste pro českou scénu poměrně netradiční koncept, kde vznikla jeho myšlenka?

    Nápad samotný vznikl na začátku roku 2013, kdy jsem potkal několik nadšenců, kteří se nezávisle na sobě chtěli pustit do většího projektu. Do něčeho, co by naší scéně pomáhalo, vytvořilo zázemí pro muzikanty, dokázalo jim pomoci s PR, ale i s technickou stránkou věci, například sehnat

    peníze na videoklip, na uspořádání koncertu a podobně. Začali jsme tak, že jsme odletěli do New Yorku na Crossroads, což je dvoudenní festival Erica Claptona. Chtěli jsme se podívat, jak se takové akce pořádají na tom úplně nejšpičkovějším levelu a zároveň aby si sedla ta parta, která měla Strunery dělat. A od toho jara jsem si dal čas téměř rok, během kterého jsem se scházel s lidmi z branže, s jejichž pomocí jsem ladil, co všechno se dá či nedá dělat a co ten formát může všechno nabídnout. Na konci toho dlouhého kolečka schůzek už jsem měl jasno. Vznikl tříletý plán. Začalo to městským festivalem, který se následně přetavil v kontinuální koncertní přehlídku.

     
     

    5

    rozhovor

    2

  • Je to snaha vymyslet něco malého, ale výjimečného

    Povedlo se vtisknout Strunerům tu ideu, která byla prvotním impulsem pro vznik?

    Myšlenka je, stručně řečeno, vytvořit hudebníkům zázemí pro jejich tvorbu. Není to žádná nadační aktivita nebo fond, ale pokud někdo skládá něco zajímavého a přijde za mnou s tím, že bychom mohli něco vymyslet společně, já už se nemusím spoléhat jen na naše vydavatelství Championship Music a na naše vize, ale můžeme tomu skrze Strunery dát další možnosti.


    Takže Struneři nejsou vyloženě spjatí s Championship Music?

    Přesně tak, pokud se někomu nápad Strunerů líbí, nehraje pro nás roli jeho vztah k nám nebo zda je z toho či onoho labelu, když je ta hudba dobrá, tak jí rádi v rámci Strunerů nabídneme pomoc. Teď jsme například chystali podporu koncertu Smrtislava a skupiny Hex, ani jedna z těch kapel nebyla s Championship Music nijak spjata.


    Začátky se ovšem od dnešní podoby trochu lišily...

    Mírně, my jsme ten projekt spustili dvoudenním městským festivalem, který měl široký záběr. Aby bylo jasné, že se nechceme zaměřovat jen na bluesrock nebo metal, ale abychom ukázali, že každý, kdo hraje zajímavě na kytaru, má šanci s námi na tom projektu spolupracovat. Následně jsme najeli na model dílčích koncertů, které představovaly jednotlivé muzikanty.

    Co do velikosti koncertů mají Struneři výrazný rozptyl. Proč vás láká pořádat akce na tolika úrovních a v čem se pro vás liší?

    Svou důležitost má každý formát, z procesů propagačních je víceméně jedno, zda děláte větší či menší akci, rozdíl hrají spíše časové a technické nároky. Ty malé akce, které byly letos, jsou náročnější z dramaturgického

    Struneři jsou budováni jako jasně pojmenovatelná značka. Je těžké na českém hudebním trhu v dnešní době takovou značku dostat na světlo?

    Je za tím spousta hodin schůzek a jednání a setkávání se s různými lidmi. Nedělá nás to padesát, náš úzký tým se doteď většinu času věnoval hlavně práci s hudebníky. Proto bych nyní rád začal Strunery víc představovat veřejnosti. Budování značky má důvod i z marketingového hlediska, aby bylo jasně pojmenováno, o co jde, aby si každý ihned spojil, co Struneři nabízí a jakou muziku nebo koncerty čekat. Pokud se někdo snaží dlouhodobě na hudební scéně působit nebo pomáhat hudebníkům, aniž by to zastřešil určitou značkou, tak v tom nevidím tu sílu, která mohla být využita.

     
     

    5

    rozhovor

    3

  • Pracujeme na dvanáctidílném pořadu, který by jednotlivé hudebníky představil i televizním divákům

    koncipovaných akcí, od krásného koncertu Adriana T. Bella krátce po jeho vítězství v Apollu až třeba po komorní Black Lion, které jsme zase představili širšímu – a kvalitou překvapenému – publiku. Po produkční stránce jsme třeba zastřešili vydání bilanční desky Joe Karafiáta, jenž při té příležitosti nahrál své starší kousky nově s mladými hudebníky, nebo jsme nedávno vypustili do světa videoklip Václava Neckáře a ostravské skupiny mladých kluků FiHa. To je třeba zrovna ten typ zajímavého hudebního i mezigeneračního prolínání, o kterém jsem mluvil.


    Sešli jsme se na konci roku 2015, rýsují se vám už plány na další měsíce?

    Struneři budou vstupovat do třetího roku existence, což znamená vyvrcholení toho připraveného konceptu, který ale poté budeme posouvat dále. Momentálně pracujeme na dvanáctidílném pořadu, jenž by jednotlivé hudebníky a jejich vztah ke kytarám představil i televizním divákům, do konce prosince bychom rádi měli připravené první dva díly. Nejde o žádné medailonky nebo časosběr toho, jak žijí a jezdí po koncertech, důležitá je pro nás myšlenka vztahu k hudebnímu nástroji a co pro ně ta hra na kytaru znamená. Protože na to neznáme odpověď asi nikdo a málokteré novináře napadne o tom s hudebníky hovořit. Další plán je přesunout v létě Strunery na festivalová pódia. To portfolio je už teď tak široké, že by se pod hlavičkou projektu dal sestavit klidně program na samostatnou stage. Opět platí, že nechceme nabízet tváře, ale jde nám o princip zajímavé

    Kladete na výběr vystupujících nějaká kritéria?

    Snažíme se to dělat pocitově, takže u nás může hrát prakticky každý, kdo nám připadá něčím zajímavý. Hodně komunikujeme s lidmi z branže a s hudebními novináři, díky nimž získáváme tipy na nová jména a z nich pak vybíráme další hosty, kteří na Strunerech vystoupí.


    Dalo by se nějak zhodnotit, v čem byl pro Strunery letošní rok, kdy už se projekt posunul od toho začátku k intenzivnější produkci, zásadní či úspěšný?

    Rozhodně, udělali jsme sedm jasně

    hlediska. Trefit se a vymyslet atraktivní koncert, jenž nebude jen model „nechme zazpívat jednoho a druhého“, ale bude zajímavý v propojení jednotlivých hudebníků, v té snaze vymyslet něco malého, ale výjimečného, v tom vidím asi větší úsilí a náročnost než u větších koncertů. Samozřejmě zásadní rozdíl hraje i to, kolik se do takových akcí musí investovat.

     
     

    5

    rozhovor

    4

  •  

    FiHa a Václav Neckář – Zpívám

    „Před nějakou dobou mi zavolal Václav Neckář a povídá mi, ať si poslechnu jednu kapelu, se kterou právě něco točí,“ vyprávěl nám Lukáš Rychtařík příběh klipu, který by bez Strunerů nejspíš nevznikl. „Byl to jejich starší singl, tehdy anglický, do kterého pro Neckáře napsali českou sloku. Povídám jim: Pojďte to udělat celé česky a zkusíme to dostat do rádií. Při přípravě klipu jsem dostal potrhlý nápad, že by se Václav Neckář vozil po Zlíně lodí. Jemu se to líbilo a dost se bavil, takže jak ze singlu, tak z klipu je cítit ta uvolněnost a lehkost mezigenerační hudební spolupráce. A v tom částečně tkví i podstata samotných Strunerů.“

     
     
     
     

    hudební fúze a programu, který na festivalech normálně nemáte možnost vidět. A třetí věc, kterou jsem si na příští rok naplánoval, je snaha vyvézt české hudebníky do zahraničí. Komunikuji s ambasádami a českými domy v několika zemích, někde jsou té myšlence nakloněni, jinde by preferovali raději nějakou výstavu. Takový projekt je bohužel finančně nesmírně náročný, důležité proto je, aby nám vyšla ambasáda trochu vstříc. Nabídla zázemí, dala kontakt na tamní média kvůli propagaci, poradila nám, na jaké kulturní prostory nebo festivaly se máme zaměřit, cokoli z jejich strany nám velmi pomáhá ten plán realizovat. Momentálně jsme nejblíž přehlídce českých hudebníků v Havaně, když vše půjde podle plánu, do února 2016 by měly být dohodnuty technické věci a začneme sestavovat program.


    Během těch dvou let jste uspořádali už poměrně dost akcí. Dokázal byste jmenovat nějakou, která se modelově myšlence Strunerů přiblížila nejvíc a nastavila určitou laťku jak pro vás, tak samotné muzikanty?

    Důležitý byl ten festival na začátku, který dokázal, že se dá propojit svět hudebníků, jejich fanoušků a poměrně specifické záležitosti, jakou je kytara a její technická stránka. Důležitý byl i z jiného hlediska – přesně tam fungovalo to prolnutí lidí napříč žánry. Že jsme později najeli na komornější akce, jež pak jednotlivé hudebníky představovaly v netradičních setech, to si teď zpětně trochu vytýkám a znovu bych to udělal v obráceném gardu. Možná

    proto jsou stále určité rezervy v naplnění myšlenky Strunerů, ten širší zápřah, to zapojení ještě dalších žánrů a propojení více kytaristů je teprve před námi. Takže ty nejlepší strunerské akce hudební fanoušky teprve čekají.

     
     

    5

    rozhovor

    5

 
×
Čtete:
2015/12
Struneři

Ženský element

Grimes Ještě divnější, než se zdá

Rozhovor

Anti-Flag

Televize

Videorama

TOP

11 pánů kteří znějí jako dámy

Vizuál

Warren FU

Retro

Frank Sinatra

Rozhovor

Katarína Knechtová

Test

H-D Kvíz

Insider

Barry Dickin

Song Story

Chris Isaak

Enface

Wolf Alice

Story

Johny Depp

Kalendárium

Památné dny

Hip Hop 1/2

Elementy ulice

Hip Hop 2/2

Dian

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Vyprávěj

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Recenze měsíce

Adele

Recenze

Recenze 17. 12. 2015

Recenze

Recenze 3. 12. 2015

Duel

Mandrage

Recenze

SMS Recenze

Naživo

Kraftwerk

Naživo

Everything, Everything

Naživo

Editors

Naživo

Converse

Naživo

A Place to Bury Strangers

Naživo

Wombats

Naživo

Whitesnake

Naživo

Cassandra Wilson

Naživo

Slash

Naživo

Máchův Brooklyn

Naživo

IAMX

Naživo

Ben Cristovao

Naživo

ZAZ

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.