-
text ŠÁRKA HELLEROVÁ
foto Warner Music
Guano Apes
Naštěstí jsme začali
5
rozhovor
1
-
Německá rocková kapela Guano Apes prožívala největší slávu na konci minulého tisíciletí a pro Rock for People, tehdy ještě v Českém Brodě, byla jedním z vůbec prvních velkých zahraničních jmen. Na scéně je stále, i když svou tehdejší slávu už nepřekročila.
Bylo to ponižující, říkají Guano Apes o klipu Lords of the Boards.
Guano Apes – Lords of the Boards
Zpěvačka Sandra Nasić a kytarista Henning Rümenapp poskytli Headlineru rozhovor chvíli před svým vystoupením na festivalu Rock for People Europe v Plzni na prahu července. Hned na začátku jsme se proto vrátili o dvě dekády zpátky.
Když jste v roce 1994 zakládali kapelu, přáli jste si se hudbou v budoucnu živit?
Rümenapp: Ne, začali jsme společně hrát, protože nás hudba bavila. V první řadě ji děláte pro sebe, až potom jdete na pódium a hrajete publiku. Nikdy jsme neměli velká očekávání. Nikdo do toho nešel s tím, že se chce stát slavnou rockovou hvězdou. Když jsme před dvaceti lety začali, nebyla doba dnešních velkých castingových show, od
kterých lidé očekávají, že když je vyberou, začne něco velkého. Pro nás to byl koníček, který se postupně změnil v profesi.
5
rozhovor
2
-
Vy sami jste v roce 1996 s písní Open Your Eyes vyhráli televizní soutěž Local Heroes. Je podle vás televizní soutěž dobrý začátek kariéry?
Nasić: Pro někoho asi ano. Ale jít do toho je vždycky risk. Chvíli se na vás upírá velká pozornost veřejnosti. Poté ale teprve musíte prokázat, čeho jste schopni a zda umíte to samé předvést na turné. Musíte jít do světa a na koncertech se dostat k lidem. To je úplně jiný rozměr. Ale já to beru tak, že jakákoli reklama je pro umělce dobrá. Obzvlášť v dnešním světě internetu, kdy už skoro nikdo za hudbu neplatí. Chápu, že mladí umělci využijí každou příležitost, kterou dostanou.
Bylo podle vás v devadesátých letech snazší prorazit?
Nasić: Nikdy to není snadné, nicméně já osobně jsem velmi šťastná, že jsme začínali tehdy. Ani nevím, jestli bych to dnes zvládla. Jak už jsem řekla, internet bohužel pro umělce neznamená jen nové možnosti. Je to komplikované a trochu frustrující.
Toho tématu jste se ostatně dotkli na vaší poslední desce Offline, že ano?
Nasić: Přesně tak. Je to problém Googlu a YouTube. Na jednu stranu je to cool věc, na druhou stranu obě firmy vydělávají opravdu hodně peněz díky obsahu, který vytvoří
5
rozhovor
3
-
Věřili jsme kamarádům, říká kapela o vzniku singlu Open Your Eyes.
Guano Apes – Open Your Eyes
Google a YouTube vydělávají opravdu hodně peněz díky obsahu, který vytvoří umělci, a nechce se jim nic vracet
Rümenapp: Myslím, že se lidem líbí, protože má určité poselství. Charakterizuje životní postoj, který se dodnes líbí hodně lidem. My ji máme rádi. Už dlouho ji nehrajeme na zkouškách, takže ji znovu zažíváme jenom na koncertech. To je kouzelné, protože pokaždé, když ji hrajeme, vidíme lidi zpívat. Někdy mám pocit, že vnímám, že pro ně něco důležitého znamená. To je krásný pocit, vracíme se díky tomu do doby, kdy vznikala.
Loards of the Boards zase byla písní mistrovství Evropy ve snowboardingu. Jezdíte pořád na snowboardu?
Nasić: Už ne, jsem na to moc stará. Vyměnila jsem snowboard za běžky. Přestala mě brát rychlost a už si nechci lámat kosti.
Rümenapp: Já jsem rychlost nikdy nevyhledával. Vlastně jsem na snowboardu před tím, než jsme nahrávali videoklip pro tu písničku, nikdy nestál. Na videu díky tomu můžete
Co vy a sociální sítě? Baví vás udržovat kontakt s fanoušky prostřednictvím Facebooku a dalších platforem?
Nasić: Dnes není možné to nedělat. Ale na tohle jsem si zrovna poměrně snadno zvykla a baví mě to.
V roce 1997 jste vydali debutové album Proud Like a God. Obsahovalo písně Lords of the Boards a Open Your Eyes, což jsou dodnes vaše největší hity. Pamatujete si ještě, jak Open Your Eyes vznikla?
Nasić: Bylo to velmi rychlé. Byla hotová za jeden den. Nahráli jsme ji už na naši demokazetu, na níž bylo asi šest písniček. Ale vzpomínám si, že jsme z ní zase tak na větvi nebyli. Zdála se nám normální. Kamarádi nám však od začátku říkali, že je skvělá. Tak jsme jim věřili.
umělci, a nechce se jim nic vracet. Myslím, že to je problém, o kterém musíme v Evropě mluvit. Digitální svět je úžasný, ale má svá úskalí – to je hlavní téma posledního alba.
5
rozhovor
4
-
V dobrém rozmaru
Vyměnila jsem snowboard za běžky. Už si nechci lámat kosti
Pracovali jsme chvíli s dalšími lidmi, což bylo osvěžující. Být stále se stejnou kapelou může být po letech trochu nuda, protože už se znáte příliš dobře na to, abyste se překvapovali. Je dobré si dát na chvíli pauzu, když ji potřebujete.
Rümenapp: Kdyby k tomu nedošlo, dnes bychom už spolu nebyli. Teď jsme na scéně společně dalších šest let a jsme spokojení. Díky pauze jsme si uvědomili, že je mezi námi a lidmi pořád určitá chemie, kvůli které nás baví společně tvořit.
V letech 2006 až 2009, kdy jste měli pauzu, hráli kluci se zpěvákem Charlesem Simmonsem pod názvem IO. Jak se vám jejich hudba líbila, Sandro?
Nasić: To vám nepovím, nic jsem od nich neslyšela. Ne že bych to nechtěla poslouchat…
Rümenapp: Nechtělo se ti kupovat album.
Nasić: Ale ne, ale já o tom ani nevěděla. Byla jsem v Berlíně a zpráva o tom, že kluci hrají, se ke mně vůbec nedostala. Že něco dělali, jsem se dozvěděla, až když jsme se k sobě vrátili.
Co se v kapele po návratu na scénu změnilo?
Nasić: Pro nás byla ta pauza dobrá příležitost si v osobním i hudebním životě vyzkoušet něco jiného. Já jsem také nahrála sólovou desku.
Rümenapp: Já jsem ji slyšel.
Nasić: Myslím, že to pro nás bylo důležité.
vidět pár drsných pádů. Nešlo mi to. Uměl jsem jet jenom zleva doprava. Pak jsem musel sundat prkno, přejít sjezdovku a mohl sjet další kousek. Bylo to ponižující.
5
rozhovor
5
Předchozí článek:
Red Bull Tour Bus
Další článek:
Glastonbury