-
text Honza Vedral (MF DNES)
foto Brainzone
Sacha Skarbek
Adele mi to dala sežrat
7
insider
1
-
Jeho jméno se obvykle v bookletech píše tím nejmenším písmem, a přesto patří mezi ta nejdůležitější. Sacha Skarbek je songwriter, který napsal celosvětové hity pro Jamese Blunta, Miley Cyrus, Adele a řadu dalších. Pro Headliner se rozpovídal o tom, co obnáší živit se jako profesionální skladatel současné popové špičky.
Rozhovor se Skarbekem vznikal kupodivu v Praze. Od práce na nové desce Ellie Goulding si tam totiž odskočil pomoci s materiálem slovenskému písničkáři Peterovi Aristonemu. Spolupráce, ve kterou hodně věří, by měla na podzim vyústit v nahrávání společných písniček v Londýně.
Nejdřív se musím zeptat na Miley Cyrus. Vy jste s ní napsal písničku Wrecking Ball, která vyšla rok po té, co vydal stejnojmennou desku i singl Bruce Springsteen. Jak k tomu došlo?
To je pravda. S Miley jsem se nikdy předtím neviděl, přišla do studia úplně vyklepaná, protože prožívala hodně emotivní rozchod.
Ta písnička ji měla osvobodit. Pamatuji si, jak jsme se snažili přijít na refrén a říkali si, co by mohla být ta velká věc, která smete všechno a nic po ní nezůstane. Hledali jsme něco destruktivního, co by bylo schopné rozbít i lásku. A já říkám: Něco jako je bourací koule. V tu chvíli by mě nenapadlo, že by to mohl být název songu. Ale za chvíli jsme písničce ve studiu jinak neřekli. V té době ještě Springsteenova deska nebyla venku a my o ní nevěděli, jenže Wrecking Ball se jmenovala píseň od zpěvačky Emmylou Harris a tuším, že jsme našli ještě jednu další. Měli jsme o tom velkou debatu a já říkal: Do háje, takhle se to jmenovat nemůže. Ale pak jsme nad tím mávli rukou: No a co.
7
insider
2
-
Když se rozhodnete být profesionálním songwriterem, musíte se předem připravit na neuvěřitelný příval zklamání
Miley Cyrus – Wrecking Ball
Stalo se vám někdy, že jste písničku nedotáhl a musel to vzdát?
Cha! To je běžná praxe. Děje se to pořád. Když se rozhodnete být profesionálním songwriterem, musíte se předem připravit na neuvěřitelný příval zklamání. Za prvé totiž musíte mít hodně štěstí. Když napíšete skvělou písničku, musíte pro ni mít skvělého umělce a musí přijít v době, kdy lidé chtějí takové věci poslouchat a rádia jsou takové hudbě nakloněna. A i tak třeba ta písnička prostě nezarezonuje. Za druhé můžete mít autorský blok a s tím nic nehne. Za třetí nemusí vůbec fungovat chemie mezi lidmi, kteří spolu mají tvořit. Mám blízké přátele, kteří dělají stejnou práci, chodíme spolu pařit, ale nemůžeme spolu psát, protože to prostě nejde. Jindy se s někým potkáte a hned to funguje. Ale když spolu jdete po natáčení na kafe, nemáte si co říct.
S kým z těch slavných jmen, se kterými jste dělal, to bylo složité?
Hodně zvláštní byla spolupráce s Adele.
A jaké to bylo?
Ráno snad ještě horší. Když přišel čas oběda, řekl jsem: Hele, pojďme se najíst a pro dnešek na to kašleme. Tebe to nebaví a já nechci, aby ses cítila pod tlakem, že něco musíš. Až nad jídlem se Adele konečně uvolnila a přestala se hlídat. Jako by si konečně uvědomila, že ji do ničeho netlačím proto, abych z toho měl zisk, ale chci být jenom součástí
Přišla do studia, i když vůbec neměla náladu nahrávat. Dávala mi to dost sežrat, jako by si říkala: Proč jsem tady s tímhle vlezlým popovým skladatelem, který píše pro Jamese Blunta! Byl to první den a já zkusil snad všechno. Nic nezabralo. Pamatuju si, že jsem ten večer přišel domů a říkal si, že to je tak hrozné, že to další den už nezvládnu. Už už jsem chtěl volat manažerovi a rušit natáčení, ale má žena mi řekla: Dej tomu ještě šanci, když to nepůjde, vždycky to můžeš ukončit.
7
insider
3
-
Adele – Cold Shoulder
Je štěstí, když se použije jedna z dvaceti písní, které napíšete
Takže nakonec happy end?
To rozhodně není pravidlo. Jednou jsem se třeba takhle vydal do Nashvillu za Carrie Underwood. Strávil jsem s ní ve studiu dva dny a dal dohromady tři písničky. Byla to fakt tvrdá práce, připravil jsem veškerou produkci a myslím, že ty písně zněly skvěle. Jenže na desce se nakonec neobjevila ani jedna. Když se živíte jako songwriter, je štěstí, když se použije jedna z dvaceti věcí, které napíšete.
To se vám vyplatí?
Jako autorovi pouze v případě, když se z písničky stane hit. A je to čím dál tím těžší kvůli streamování. To, co z něj máte jako
autorského procesu a pomoct jí s písničkou. Vrátili jsme se do studia a ona říká: Hele, mám tenhle nápad. A za dvě hodiny jsme napsali od začátku do poslední noty Cold Shoulder.
Zrovna písnička Wrecking Ball vám přece vydělat musela…
Něco ano, ale vezměte si, že má na YouTube asi miliardu zhlédnutí. Jako autor jsem z toho dostal, no… almužnu.
Jedním z vašich prvních hitů byla You’re Beautiful pro Jamese Blunta. Co vám ta písnička dala?
Především důvěru a možnost pracovat s dalšími důležitými jmény. Nějaký čas jsem potom trávil v Los Angeles a v Nashvillu,
songwriter, je totiž mizérie. Je to nezdravé prostředí.
Takže ty filmy o chlápkovi, který napsal jeden hit a žije z něj celý život, jsou nesmysl?
Možná to platilo ještě tak před deseti lety. Samozřejmě když jste v osmdesátých nebo devadesátých letech napsal hit pro Celine Dion a ona prodala patnáct milionů desek po patnácti dolarech, byl jste za vodou. Dnes s trochou štěstí prodáte pět milionů, a to včetně iTunes, Spotify a dalších online služeb.
7
insider
4
-
James Blunt – You’re Beautiful
povedlo se mi skládat s Jasonem Mrazem, Adele, Duffy a dalšími. Postavil jsem si studio v Londýně, dnes pracujeme dohromady s mistrem zvuku, producentem a ještě jedním songwriterem. Vytvořili jsme si takovou dobře fungující kreativní buňku. To by bez toho počátečního úspěchu nebylo.
Co to vlastně znamená být songwriter?
Snažím se být umělci k ruce ve všem, co potřebuje. Když třeba vidím, že mu nejdou texty, zkouším s ním najít témata, otevřít oblasti, které by stálo za to prozkoumat. Jindy je mou prací jenom sedět, být zticha a čekat, než to vyjde ven. Důležité je umět se adaptovat, vystihnout emoce toho, s kým zrovna pracujete. Ne vždy to musí vyjít.
Adele k vám přistupovala jako ke slizkému popovému skladateli. Jaký styl vám ale sedne nejlépe?
To je těžké. Řekl bych, že nejlépe mi jdou do jisté míry živelné balady ve středním tempu, skladby, ve kterých jde o emoce. Cítím, že tam je má silná stránka, což dokládá
7
insider
5
-
Ellie Goulding, Adele, Duffy, James Blunt, všechny poznáte po hlase
země a města, což je inspirující. Tak jsem jel a slovo dalo slovo. Myslím, že v Peterovi něco je, a teď se tomu snažíme pomoci ven. Řekl bych, že má šanci, jinak bych do toho ostatně nešel.
Takže poznáte za léta, co tu práci děláte, hit?
Ne. Občas, když máme dotočeno, mám pocit, že to je dobrá písnička. Jako v případě Wrecking Ball, to jsem si říkal, že se povedla. Ale nečekal jsem, co se z ní stane. Se zkušenostmi možná časem poznáte, která bude mít šanci, ale pořád je to hodně na náhodě. Takže ne.
Jak se vyrovnáváte s tím, že všechnu smetanu za vaši práci lížou jiní. Napsal jste tolik hitů, ale vlastně vás nikdo nezná.
Jsem takhle spokojený. Nechci být veřejně známý, chci si užívat práci ve studiu a potkávat se se skvělými tvůrčími lidmi. A pak jít domů, do obchodu, na pivo a mluvit také o něčem jiném. Neznamená to, že bych neměl ego. Divil byste se, ale my songwriteři jsme hodně soutěživí. Občas dostáváme zakázky na stejné písničce, může to být i dost ošklivá práce.
Co vás čeká po návratu do Londýna?
Pracuju na nové desce se zpěvačkou Jessie Ware, máme rozpracované album s Ellie Goulding. Skládám na ně s talentovaným písničkářem Jamiem Scottem, což je opravdu zajímavý typ. Napsal většinu hitů pro One Direction, a přitom byste to do něj vůbec neřekli.
Záleží v dnešní době opravdu zrovna na tom?
Samozřejmě – Ellie Goulding, Adele, Duffy, James Blunt, všechny poznáte po hlase. A ti všichni potřebují dobré písničky.
Nezlobte se, ale přijde mi trochu uhozené, že se tu bavíme o takových hvězdách a vy přitom v Praze připravujete songy s Peterem Aristonem, tedy klukem ze Slovenska. Jak jste se dali dohromady?
Ocitl jsem se asi před rokem a půl na jeho koncertě v Londýně. Nebylo to ani v klubu, spíš v kavárně. Něčím mě zaujal. Dal jsem se do řeči s jeho manažerem Lacim (Vajdičkou z BrainZone – pozn. autora) a ten mě pozval do Prahy. Jeden z důvodů, proč dělám songwritera, je i ten, že mi ta práce umožňuje cestovat a poznávat nové
i úspěch písní You’re Beautiful nebo Wrecking Ball. Není to však má specializace, nedávno jsem například pracoval s Ellie Goulding na rychlých elektropopových písničkách. Ale je pravda, že poslední skladba, kterou jsme udělali, byla vlastně v jádru také balada. Pro Ellie to byla příjemná změna, protože takové normálně nedělá. Přitom má tak výjimečný hlas…
7
insider
6
-
Sacha Skarbek
Původním nástrojem profesionálního britského songwritera je piano. Svůj první hit napsal v roce 2000 pro zpěvačku Samanthu Mumbu. Skladba Gotta Tell You pokořila britskou hitparádu a po právu zapadla. Podruhé se výrazně prosadil jako spoluautor skladby You’re Beutiful, již proslavil James Blunt. Mezi jeho další úspěchy patří spolupráce s Lanou Del Rey, Duffy, Adele či Miley Cyrus. Právě pro ni napsal svůj patrně největší hit Wrecking Ball. V současnosti pracuje na písních slovenského zpěváka Petera Aristoneho, ale i na nových deskách Jessie Ware či Ellie Goulding. Byl jednou nominován na Grammy a obdržel dvě autorské Ivor Novello Awards.
Vypadá jako absolutní vyznavač nezávislé scény a jeho písničky jsou v jádru folkové. Každý o One Direction přemýšlí jako o přímočarém popu, ale díky Jamiemu je struktura jejích písniček pod povrchem jiná, folková.
One Direction se hlavně nechvalně proslavili výpůjčkami riffů z prověřených písní. Co si o téhle praxi myslíte?
Že skoro v každé současné popové písni můžete slyšet odkaz v podobě melodického háčku, textu nebo nápěvu. Zkrátka podle hesla, že to, co fungovalo jednou, bude fungovat znovu. Já tomu osobně příliš nefandím, ale když to někdo dokáže zprodukovat tak dobře jako oni a já pak vidím svou dceru, jak si to zpívá, nezbývá mi než říct, že to udělali dobře. Ale uvidíme, jak to s tímhle sochařením v pop music bude dál.
Jak to myslíte?
Jsou lidé, kteří jsou extrémně talentovaní k tomu vytvarovat popovou písničku. Dovedou si říct, že bude znít tak nebo tak, a čerpat z toho, co bylo. Ale poté, co byli Pharrell Williams s Robinem Thickem odsouzeni kvůli skladbě Blurred Lines, kterou údajně ukradli Marvinu Gayovi, se věci nejspíš změní. Ani na moment jsem si nepomyslel, že by Pharrell tu skladbu ukradl, má jen podobnou náladu. Vím také jistě, že Sam Smith netušil, že stejnou melodii jako je Stay With Me už nazpíval Tom Petty. To, že vám z podvědomí vytane něco, co už tu bylo, a vy si toho nevšimnete, je bohužel možné. Jako autor máte k dispozici jen určitý počet akordů
a postupů, jak je za sebe klást. Abych zůstal originální, poslouchám hodně věcí z úplně jiných žánrů, hodně jazzu, ale i klasické hudby nebo world music. Zkrátka se rozptyluju.
Napsal jste už písničku, která byla předtím napsána někým jiným?
V několika případech. Nikdy jsem na to nepřišel sám, vždycky mi ale někdo řekl: To je super, to zní jako… A já si ji poslechl a šel od toho. Vždycky jsem si té podoby všiml včas, a žádná z těch písniček nevyšla. Naštěstí.
7
insider
7
Předchozí článek:
Halestorm
Další článek:
Conchita Wurst