Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

R.I.P.

Apačka

Ve studiu

Support Lesbiens

Co poslouchá...

Míla Fürstová

Čerstvé (z)boží

Ghost of You

Headliner 1/2

Amy Winehouse

Headliner 2/2

Amy Winehouse

Headliner 2/3

Amy Winehouse

Story

Carly Rae Jepsen

Story 1/3

Led Zeppelin

Story 2/3

Led Zeppelin

Rozhovor

Priessnitz

Headliner

Vypsaná FiXa vs. Wohnout

TOP

KAMERA! KLAPKA! PRAHA!

R.I.P.

Ota Petřina

Rozhovor

Divokej Bill

Enface

Distrubed

Enface

James Harries

  • RectangleGraphicLine

    text Jarda Konáš

    foto Archiv JH

    GraphicLine

    James Harries

    Pašovali mě přes kuchyň

    Polygon
     

    5

    GraphicLine
     

    enface

    1

  • Britský písničkář James Harries jezdí po celé Evropě a dokončuje novou desku. V pořadí již sedmou, ale první natočenou v Čechách, které se staly jeho domovem.

    GraphicLineGraphicLine
     

    „Hudbě se věnuju od čtyř let,“ vypráví čerst­vě čtyřicetiletý rodák z Manchesteru. „První koncert za peníze jsem měl ve čtrnácti letech. Hrál jsem tehdy na saxofon s bandou starších chlápků dixieland a jazz po hospodách, kvůli věku mě museli do sálu pašovat přes kuchyň. Ke kytaře jsem se dostal o něco později, když strejda odešel z Manchesteru, nechal u mé mámy starou kytaru. Na tu jsem zkoušel brnkat a skládat první věci, takové dlouhé balady. Když to nemělo dvacet veršů, tak to bylo neseriózní. Ale vystoupit s tím před lidmi jsem si troufl až o několik let později.“


    Nahrávání na hotelu

    Zajímavé je, že se hudebního řemesla drží dodnes, ačkoli hraní v barové kapele vyměnil za vlastní tvorbu. „Doma mi z legrace říkají, že jsem nikdy nezkusil pořádné povolání,“

    komentuje svou dráhu se smíchem James. Na druhou stranu, brzy začal koncertovat po celé Evropě a našel si tak cestu do Čech, které se staly jeho domovem. „Nejprve jsem tady měl občas vystoupení, pak jsem se začal vracet stále častěji a už tady zůstal. Žiju tu nastálo, ale samozřejmě občas jedu na turné nebo do Anglie, kde sídlí management, a teď jsem tam byl dokončovat desku.“

    Novinka je první album, které nahrával u nás s tuzemskými muzikanty a v Londýně už zbyl čas jen na dotáčky a postprodukci. Při našem povídání se ale na chvilku vracíme z českého studia o několik let zpátky. Zajímavým momentem v Harriesově kariéře byla předposlední deska Voice Memos, která z něj udělala světového rekordmana. Údajně jde totiž o první album v historii kompletně nahrané na mobilní telefon.

    „Nápad vznikl na začátku mého turné v Londýně, kde jsem mluvil s manažerem a řešili

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    enface

    2

  • GraphicLineGraphicLine

    Dočetl jsem se, že jde o první nahrávku na světě nahranou na mobil

     
    GraphicLineGraphicLine

    James Harries – Salvation

    Group
     

    První singl z blížící se nové desky

    což asi taky pomohlo trochu se zájmem médií. Ale nebyl to záměr, kdyby ano, asi bych to rovnou natočil třeba ve vaně. Šlo prostě o demo pro studiovou desku, které jsem se nakonec rozhodl vydat tak, jak je,“ vzpomíná.

    Sotva James dovypráví, jedním dechem navazuje: „No a právě novinka je naprostý protipól, to je zase studio jak svině, jsou tam kytary, smyčce. Nechci říct, že je to konceptuální deska nebo že bych byl jako Pink Floyd, ale od začátku jsem se držel konceptu dvou stran desky, jedna s kapelou, jedna já jako písničkář. A tak jsou na nové desce dvě polohy. Sólová,

    jsme nejbližší plány. A jak jsem pak jezdil po Evropě, nahrával jsem si demáče na mobil, a když byla v nějakém městě chvilka, zašel jsem někam do studia nahrát seriózní demo. Standardní postup, kterým vznikala například právě má novinka. Jenže když jsem se pak vrátil do Čech, šel jsem se projít do lesa a poslouchal při tom z mobilu, co jsem na cestách složil. A zvukově mi to přišlo zajímavé a kouzelnější než dema ze studia, tak jsem se rozhodl, že vydám výběr z těch písniček nahraných po cestách. Je tam skladba z Londýna, Amsterdamu, Berlína… Myslím, že to bylo nahrané velmi lehce, dočetl jsem se, že jde o první nahrávku na světě nahranou na mobil,

    Možná jsem cynik

    Ruku v ruce s vydáním v tuzemských podmínkách se nabízí otázka, jak vstřícná budou česká média. Na klubové scéně je James Harries

    kde jsem sám s kytarou nebo klavírem, a kapelní, kde je snad všechno kromě kuchyňského dřezu. To je takový náš anglický idiom, everything but the kitchen sink, ale já myslím, že na té desce mám možná i ten dřez.“

    Album vychází na českém alternativním labelu Tranzistor a pro Jamese jde o novou zkušenost v tom smyslu, že premiérově vychází nejprve u nás a následně bude distribuována do dalších zemí. „Také pro mě byla novinka, že jsem se soustředil především na hudbu, dlouho ji skládal, připravil asi třicet písniček, a o zbytek desky se starali producent a manažer. Hodně jsme spolu komunikovali na dálku, proskajpovali hodiny, vybírali, dohadovali se, co dál, ale když jsem se pak zavřel s kapelou ve studiu, šlo to už rychle a měli jsme nahráno za pár týdnů,“ tvrdí.

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    enface

    3

  • RectangleGraphicLineGraphicLine

    Když chci naladit Zelenou vlnu, vyskočí na mě komunistické hitovky ze sedmdesátých a osmdesátých let

    Jenže on mě rychle vyvádí z omylu. „Minulý týden jsme se vraceli do Manchesteru půjčeným autem, které nemělo přehrávač na cédéčka. Pět hodin cesty a dalo se zapnout akorát rádio. Tak jsme se snažili naladit něco pořádného, a nešlo to. Furt samé sračky, buď starší hity, nebo současný mainstream, ale fakt špatný, ani třeba Taylor Swift, kterou mám rád, rádia moc nehrají. Ale je fakt, že v Británii rádia celkově dávají prostor mladší hudbě. Když jezdím po Praze a chci naladit Zelenou vlnu, vyskočí na mě komunistické hitovky ze sedmdesátých a osmdesátých

    poměrně známou postavou. To může určitým způsobem podtrhovat fakt, že v poslední dekádě je v Praze silná a viditelná enkláva britských písničkářů, kam patří třeba Alasdair Bouch nebo Bob O‘Keeffe. Marná sláva, že songwriteři frčí v klubech, ještě neznamená, že se toho chytnou média. A tak zatímco u nás v lepším případě v éteru točí Tomáše Kluse a Xindla X, ptám se Jamese, jestli s tímto žánrem není reálnější uspět v Anglii. Přece jen, že tam v hitparádách bodují Pas­senger nebo Damien Rice, dolehne i k nám.

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    enface

    4

  • RectangleRectangleGraphicLineGraphicLine

    Možná jsem jenom cynik a už nevěřím příběhům

     
    GraphicLine

    James Harries

    Narozen roku 1974, pochází z Manchesteru. Hudbě se věnuje od dětství, je multiinstrumentalista. Jako song­writer procestoval celý svět, má na kontě sedm desek včetně soundtracku k filmu Lidice, na kterém se podílel s Michalem Hrůzou, další Harriesovy písně se objevily ve více než patnácti filmech. Žije v Praze, jeho novinka je první deska nahraná v Čechách s tuzemskými hudebníky.

    GraphicLine

    let, což nepochopím. Takže v Británii rádia možná hrají podobné hovadiny, ale rozhodně mladší. Máme tam BBC 6, ta hraje super muziku, ale ne všude se dá naladit,“ říká.

    V návaznosti na mainstream se dostáváme k britskému pop folku a příběhům lidí jako je Ed Sheeran, který pár let zpátky hrál na ulici a dnes je globální celebrita. „Nechci říct, že je to přímo Sheeranův případ, ale v Anglii je naprosto běžné vymýšlet příběhy jako součást propagace. Třeba když několik let nazpět pár britských hudebníků zazářilo díky MySpace, šlo o předem promyšlené strategie. Nebo se objevil hit jednoho chlapíka, který o sobě tvrdil, že doteď žil na ulici, přitom už patnáct let pracoval v hudebním průmyslu a lidé z branže ho dobře znali. Proto nemůžu posoudit Sheeranův příběh, protože ho moc neznám, stejně jako jeho hudbu. Ale možná jsem jenom cynik a už nevěřím příběhům,“ uvažuje James Harries.

    Ať už to bylo jakkoli, jisté je, že je rozhodně svůj a příběhy si nevymýšlí. Raději vezme

    kytaru a vyrazí po Čechách i Evropě. Momentálně se soustředí na dotažení desky, která vyjde na konci srpna a 15. září bude pokřtěna v pražském klubu NoD. Následovat by mělo delší turné, které je plánované na podzim a následující měsíce.

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    enface

    5

 
×
Čtete:
2015/8
James Harries

Enface

Jack Ü

Reportáž

Rock for People Europe

Fenomén

Red Bull Tour Bus

Rozhovor

Guano Apes

Reportáž

Glastonbury

TOP

10 letních hitů podle muzikantů

Song Story

Stardust

Anketa

Stalo se 2#

Rozhovor

Village People

Jídlo

Festivalové bašty II.

Rozhovor

Refused

Téma

Je to jenom hra

Téma

Tohle (ne)hrajte

Dialog

Mighty Sounds

Enface

Gabrielle Aplin

Rozhovor

Dream Theater

Pohledy

Colors of Ostrava

TOP

K soudu, ty hvězdo!

Čerstvé (z)boží

Rutka Laskier

Rozhovor

Halestorm

Insider

Sacha Skarbek

Bizár

Conchita Wurst

Test

H-D Kvíz

Ženský element

M.I.A.

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Nechte si vyprávět

Hard & Heavy

Ocelové srdce

Jazz & Blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Kittchen

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Recenze měsíce

The Chemical Brothers

Recenze

Recenze 20. 8. 2015

Recenze

Recenze 6. 8. 2015

Duel

Majk Spirit

Naživo

HIM

Naživo

Boy Wonder And The Teen Sensations, The Oxx, Dj Vegy

Naživo

Patti Smith, Horses

Naživo

Dr. John

Naživo

Festival Overtone

Naživo

The War On Drugs

Naživo

Robert Plant and The Sensational Space Shifters

Naživo

Benátská! Helloweenská přehlídka „Vesničanů“

Naživo

SázavaFest

Naživo

VR/Nobody, Aid Kid

Tipy

Kam vyrazit?

Festivaly

Úvod

Festivaly

Srpen, Září

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.