Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Novinky

Zaostřeno

Lenka Dusilová

Mám zaseto na novou desku

Obrazem

Očičkem Nožičky

Zaostřeno

Cenová smršť

Zaostřeno

Cena Apollo

Jak se lovil Kapr

Zaostřeno

Ceny Anděl

Kryštof, kam se podíváš

Headparáda

Redakční tipy

Zaostřeno

Festival Metronome

Potká se Iggy s Ivanem Kralem?

Ve studiu

5 otázek pro … Michal Ambrož

Zaostřeno

Sdílení fanoušků

Můj soundtrack

Lukáš Pavlásek

Jak jsem textoval pro Stouny

Čerstvé (z)boží

The Atavists

Zlé časy přicházejí

Headliner 1/4

Vinylmánie

Headliner 2/4

Velký příběh jednoho labelu

Headliner 3/4

James Jagger

Poprvé jsem seděl s tátou u piana

Headliner 4/4

První dojmy

Smršť vyjetá jak Kolumbie

Téma 1/4

56 debutů tisíciletí

Téma 2/4

56 debutů tisíciletí

Téma 3/4

56 debutů tisíciletí

Téma 4/4

56 debutů tisíciletí

Headliner

Adrian T. Bell

Nenapadlo mě, že budu muzikant

Rozhovor

Mike Trafik

Proč se tu drží huba

TOP

9 ranařů

Muzikanti, kteří zmlátili své fanoušky

Enface

Sarah Hartman

Mám motýly v břiše

Intro

Iggy Pop

Ikona

Portrét

Iggy Pop

Poezie šílenství

Diskografie

Od punku k šansonům a zpět

Recenze

Iggy Pop

Post Pop Depression

Hlášky

Dívala se na mě penetračně

Anketa

Obdiv, nezájem a společný sex

Rozhovor

Václav Havelka

Zásadní je dávat maximum

Reportáž

Prague Conspiracy

Kážeme víno a pijeme víno

TOP

10 klipů, které pobouřily

Jackie Crash

Twenty One Pilots

Všechny ručníky jsou po nás špinavý

Dotazník

The Bloody Beetroots

V taneční hudbě je příliš spekulací

česká stopa

Underworld

Na zasněženém poli

Story

Primal Scream

Spolek nezničitelných

Průvodce

Hard Rock Cafe

Jak to bylo s podprsenkou Blondie

Rozhovor

Simple Plan

Kritici nás nemají rádi

TOP

Muzikant + muzikant = VSL

Retro

Charles Aznavour

Když Básník zpívá

Rozhovor

Vladimír Merta

I starý křápy se dneska sbíraj

Insider

Jimmy Jam

Narodil jsem se, abych pomáhal hvězdám

Televize

Videorama

Enface

Aurora

Alenka z říše severu

Songstory

Gorillaz

Clint Eastwood

  • text Václav Trávníček (MF DNES)

    foto emi

     

    Clint Eastwood

    Gorillaz

     

    3

     

    songstory

    1

  • Podařilo se prolnout hudbu staršího rockového střihu s tím, co zrovna frčelo kolem a bušilo na globální dveře zespoda

     

    Gorillaz –Clint Eastwood (demo)

    Tvořily ji fiktivní postavy 2D (Albarnovo alterego), Russel Hobbs (představovaný nigerijským bubeníkem Remi Kabakou), Murdoc Niccals (s hlasem baviče Phila Cornwella) a Noodle, holka, na jejíchž vokálech se interpreti střídají. Ještě než vůbec začali natáčet první desku, nabídli Gorillaz webové stránky, které koncipovali jako pohled do nahrávacího studia. Fanoušci na nich mohli najít útržky z příběhů jednotlivých postav, hudební fragmenty i osobní věci. Zábavný projekt poutal pozornost od první chvíle.

    Abychom byli zcela přesní, skupina čtyř excentrických „opičáků“ vznikla ještě trochu dřív, na konci devadesátých let. Definitivní podobu získala v momentě, kdy mozek Blur zapojil do projektu výtvarníka Jemieho Hewletta, autora komixu Tank Girl. Hlavními atributy nové kapely byly humor, nadsázka a zábava. Gorillaz poťouchle reagovali na paušální snahu hudebního průmyslu najít nové Beatles – a vznikli rovnou jako superskupina.

    Hra by ale nefungovala sama o sobě, kdyby jejím gruntem nebyly dobře napsané písničky. Vykročení z jasně definovaného zvuku své domovské kapely Albarna nebývale okysličilo a otevřelo mu nové obzory. S producentem Danem Nakamurou se mu podařilo prolnout hudbu staršího rockového střihu s tím, co zrovna frčelo kolem a bušilo na globální dveře zespoda – klubová elektronika, kultura remixů a expandující hip hop.

    Spolu navodili atmosféru kapely ze špinavých zákoutí velkoměst, která je napojená na gangsterský underground a slavnou se stala tak nějak mimochodem.


    Rock + dub + hip hop = hit

    Žánrovou pestrost a hravost Gorillaz ukázal hned první singl Clint Eastwood. Hlavní

    Napojení na gangsterský

    underground

    Odborná veřejnost pozvedla obočí už na podzim 2000, kdy Gorillaz přišli s triphopovým EP Tomorrow Comes Today. Následné eponymní album (jaro 2001) už skupinu katapultovalo mezi světovou superligu. Úspěch projektu ještě povýšil poťouchlost celé myšlenky, vždyť debutu „neexistujících“ muzikantů se prodalo přes sedm milionů kusů!

     
     

    3

    songstory

    2

  •  

    Clint eastwood

    Autor: Damon Albarn

    Délka: 5:41

    Album: Gorillaz (2001)

     

    Gorillaz – Clint Eastwood

     

    Gorillaz jako synonymum dobY

    Druhé album Demon Days (2005) ještě hru Gorillaz rozvinulo. Producent Dangermouse albu dodal hutnější a temnější ladění. Zdánlivou podivínskost Gorillaz rozvíjeli i na dalších deskách Plastic Beach (2010) a Fall (2011), na kterých jim hostovaly všemožné hvězdy Lou Reedem počínaje přes Paula Simonona z The Clash (Albarn s ním hraje ve svém dalším vedlejším projektu The Good, the Bad & the Queen) a Snoop Doggem konče. Ačkoli se během let vyvíjeli, zanechali Gorillaz v hudebním průmyslu jasnou stopu. Jsou synonymem doby přelomu milénia, která přijala rockové kořeny i klubovou elektroniku a zároveň živé hraní i princip dýdžejingu.

    Na letošní rok plánují Gorillaz velký návrat, který fanoušci dychtivě očekávají. A to i v Česku. „Damon Albarn je mojí velkou inspirací – nezáleží, jaký druh hudby děláš, musíš v něm mít jen svoji osobnost. Podle mě je Albarn jeden z mála skutečných nástupců Johna Lennona,“ myslí si například pražský producent Jiří Burian (Republic of Two, Southpaw). My se každopádně na výsledek taky těšíme. A krátit si čekání na něj Clintem Eastwoodem není vůbec špatné.

    Potměšilý singl se sdělením, že svoji budoucnost tvoříme právě nyní, bodoval i navzdory své „nehitovosti“. V hitparádě britských singlů se Clint Eastwood vyšplhal na čtvrté místo, v US Billboard Hot 100 byla skladba sedmapadesátá. Časopis Rolling Stone ji označil za 38. nejlepší písničku, které vznikly mezi lety 2000–2010. V říjnu 2011 jí neméně v prestižní NME přiřkli 141. místo v žebříčku 150 nejlepších skladeb uplynulých patnácti let. Periodikum ji zároveň uvedlo jako 347. z 500 nejlepších písní všech dob. Zaujal i animovaný videoklip v Hewlettově režii. Skvělé výsledky pro kapelu, která vlastně nikdy neexistovala...

    motiv Albarnovi připomínal titulní melodii z filmu Hodný, zlý a ošklivý (1966), kde právě americký herec ztvárnil hlavní postavu. Singl vyšel 5. března 2001 a netradičně snoubil indie rock s hip hopem a jamajským dubem. Sloky narapoval americký rapper Del the Funky Homosapien, refrén si pro sebe uzmul sám Albarn.

     
     

    3

    songstory

    3

 
×
Čtete:
2016/3
Gorillaz: Clint Eastwood

Vzpomínky

Wohnout

Sladkých dvacet

Moje deska

Elton John

Chtěl jsem nahrát radost

Ženský element

Birdy

Ptáčátko, kterému přejí hvězdy

Kvíz

Headliner test

Heavy

Natvrdo

Hip Hop

Elementy ulice

Folk

Bez cancáku

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Jazz a blues

Bluesbar

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Adrian T. Bell

Night and Day

Recenze

17. března 2016

Recenze

3. února 2016

Duel

Ektor

Recenze

SMS

Naživo

Tricky

Naživo

Marina & Diamonds

Naživo

The Libertines

Naživo

Bára Poláková

Naživo

Simple Plan

Naživo

The Neighboorhood

Naživo

Brian May

Naživo

Headliner narozeniny

Naživo

Years & Years

Naživo

SBCR

Naživo

Michal Pavlíček

Rychlá sóla a zaprášená saka

Naživo

Greg Dulli

Pohoda se zpěvem a přáteli

Naživo

Kodaline

Naživo, ale srdcervoucí

Naživo

Hurts

Méně romance, více diskotéky

Naživo

Scorpions

Stále plni síly

Obrazem

Hory, hudba, mejdany

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.