Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Ve studiu

5 otázek pro... KLARA

Co poslouchá...

Erik Tabery

Čerstvé (z)boží

Mirka Miškechová

Headliner 1/3

Meky Žbirka

Headliner 2/3

Procházka Abbey Road

Headliner 3/3

Pete Brown

Fenomén 1/4

Pár jsou dva

Fenomén 2/4

Pár jsou dva

Fenomén 3/4

Pár jsou dva

Fenomén 4/4

Pár jsou dva

TOP

Zapojte se

Rozhovor

Sto zvířat

Fenomén

Hacienda

Enface

CocoRosie

TOP

7 nejlepších komiksových obalu

Téma

Vypsaná FiXa vs. Wohnout II

Rozhovor

Eagles of Death Metal

Story

Duran Duran

TOP

Genius loci

Headliner

Foals

Rozhovor

Patrik Rytmus Vrbovský

Pohled

Ako sa žije sídliskový sen

Story

Please the Trees

Hlášky

Keith Richards

Rozhovor

War on Drugs

Song Story

Kate Bush

Vzpomínka

Romek Hanzlík

Anketa

Stalo se 3

Rozhovor

Joe Bonamassa

Story

Twisted Sister

Enface

Mucha

Čerstvé (z)boží

Inheritance

Insider

Veronika Douglas

Story

Kurt Cobain

Rozhovor

Lavagance

Enface

Shinedown

Test

H-D Kvíz

Rozhovor

Derrick Morgan

Story

David Gilmour

Ženský element

Lauren Mayberry

Televize

Videorama

Výročí

Kalendárium

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika 1/2

Teď vážně

Klasika 2/2

Jarmila Novotná

  •  
    RectangleRectangle

    text Markéta Langhammerová

    Jarmila
    Novotná

    Klasika 2/2

    Polygon
     
     

    4

    GraphicLine

    1

  •  

    Jak jsme vás informovali v minulém Headlineru, 9. září se bude v pražském Obecním domě křtít první monografie o jedné z našich největších operních pěvkyň Jarmile Novotné. Knihu Baronka v opeře, která doplňuje výstavu kostýmů v Obecním domě, napsal historik a spisovatel Pavel Kosatík, jemuž jsme proto položili pět otázek.

     
     
     
     

    Když se klaní Metropolitní opera

    Proč jste si pro svou další knihu vybral právě osobnost Jarmily Novotné?

    Byla to vynikající operní pěvkyně a mimořádná žena, velká Češka. Převádět zpěv do slov je pro autora zajímavá a složitá věc, chtěl jsem se s tím popasovat. Ale hlavně si čím dál víc myslím, že se má psát o lidech, kteří něco dokázali. Dosáhnout něčeho, dojít na vrchol, to znamená překonávat překážky. To v českém prostředí, které ne úplně vždycky vyloženě přeje druhým, může znamenat, že nám k uznání zbývají buď lidi, kteří celý život trpěli, nebo vyložení mučedníci. A my se pak dojímáme jejich utrpením, místo abychom sledovali, jak to ten člověk dělal, že ho nakonec uznal svět. To jest, jak to možná i jindy, například dnes, jde dělat. U Jarmily Novotné se ta úspěšná cesta za světovým uznáním dá vnímat bez oklik, to mi na jejím životním příběhu přišlo dobré.

    Jak vypadala práce na monografii? Překvapily vás během ní nějaké zjištěné skutečnosti?

    Z občanského sdružení Zámek Liteň, které každý rok pořádá Festival Jarmily Novotné a další akce určené k rozvíjení jejího odkazu, mě o napsání té knížky požádali v roce 2013. Na sběr materiálu a psaní byl zhruba rok a půl času, což vzhledem k tomu, že bylo potřeba projít archivy nejenom tady, ale i v Německu, Rakousku nebo Americe, nebyla moc dlouhá doba. Snažil jsem se ji ale maximálně využít. Jarmila Novotná žila operou, v mnoha zemích a pokaždé jinak, ale vždycky intenzivně. Byla žádanou umělkyní i obletovanou ženou a pro mě bylo zajímavé, jaké vlivní muži její doby volili strategie, aby ji získali jako spolupracovnici nebo přítelkyni. Dirigent Arturo Toscanini, režisér Max Reinhardt nebo prezident T. G. Masaryk patřili mezi válkami

     

    Klasika 2/2

    Polygon
     
     

    4

    GraphicLine

    2

  •  
    Rectangle
     
     

    I z velikánů jako Masaryk se, když si s ní dopisovali, stávali kluci

     
     

    k nejzajímavějším mužům na světě. Ale když si s ní dopisovali, stávali se z nich kluci, kterým ze všeho nejvíc záleželo na tom, aby krásnou dívku nadchli pro svůj vlastní způsob. Ta stará a věčná hra zde dostávala různé vtipné podoby.

    V čem se vaše kniha liší od již vydaných vzpomínek Byla jsem šťastná?

    Třeba tím, že Jarmila Novotná mi až tolik šťastná nepřišla... Zdálo se mi to s ní složitější, a tím i zajímavější. Její knihu pokládám za jedny z nejlepších memoárů,

     

    Klasika 2/2

    Polygon
     
     

    4

    GraphicLine

    3

  •  

    které u nás po roce 1989 vyšly. Psala je ale po čtyřicetiletém nuceném odloučení od svých posluchačů jako první zprávu o sobě za celou tu dlouhou dobu. Dnes, z odstupu, se na ten život dá dívat v trochu širším kontextu. Snažil jsem se srovnávat, jak stejné situace, převraty, války, ale třeba taky měnící se názory na to, co je opera a umění, vnímali další zajímaví lidé, její současníci. Nechtěl jsem, aby to byla druhá kniha, která příběhem těsně přiléhá ke své hrdince, ale aby v tom byl víc příběh doby. A aby se obě ty knihy doplňovaly.

    Co vám přijde jako nejzajímavější moment jejího života či kariéry?

    Zažila desítky slavných premiér a stovky úspěšných operních večerů, kdy se klaněla nadšenému obecenstvu. Jenom v newyorské Metropolitní opeře účinkovala šestnáct let a skoro celou tu dobu se vynacházela v pěveckém nebi, tam bylo zajímavých okamžiků dost a dost. Ale mně se asi nejvíc líbila v soukromí, třeba v dvacátých letech, když se sbližovala se svým pozdějším mužem Jiřím Daubkem, se kterým pak prožila padesát let v dost fajn manželství. Ona tehdy byla neznámá a začínající operní hvězdička, on světák, šlechtic, o sedmnáct let starší zralý muž. Novotná měla přísnou matku, která se bála, aby její dceru

    nezneuctil nějaký zhýralý dekadent. Myslím si, že pro oba, to jest pro Jarmilu Novotnou i pro jejího příštího muže, muselo být dost zajímavou zkušeností ten vztah před Jarmilinou matkou tajit. Z té doby se o tom na obou stranách dochovala bohatá korespondence, ze které plyne, že se situací dobře bavili.

    Mohl podle vás za její úspěch pouze talent?

    Měla talent, štěstí a mimo to byla vysokou profesionálkou v životě i v oboru. Když se člověk na její život dívá, přijde mu až neuvěřitelné, jak jí všechno šlo na pohled snadno. Kde jiní velcí umělci její generace stáli frontu na příležitost třeba několik let, ona dostala šanci, a využila ji, okamžitě. V sedmnácti se stala hvězdou Národního divadla, ve dvaceti ji začal podporovat prezident Masaryk, na první dobrou nastupovala v nejlepších operách v Berlíně, Vídni, Paříži, New Yorku. Bez talentu i štěstí by nic z toho nebylo možné, ale mě na ní fascinovala potřeba odvádět dokonalé dílo. Domyslet je vždycky ve všech souvislostech, aby doopravdy fungovalo. Moc takových postav, které působí dojmem, že jim vždycky všechno jde, u nás nemáme. Snad pár spisovatelů, třeba v Praze narozený Němec Franz Werfel, nebo režisér Miloš Forman. A několik dalších.

     
    Polygon
     
     

    4

    GraphicLine

    Klasika 2/2

    4

 
×
Čtete:
2015/9
Jarmila Novotná

Folk

Bez cancáku

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Nechte si vyprávět

Odjinud

Mimochodem

Recenze

Recenze měsíce

Recenze

Recenze 17. 9. 2015

Recenze

Recenze 3. 9. 2015

Duel

Voxel

Naživo

Maella, eFeM, Kuba Alexa

Naživo

Jim Adkins

Naživo

Zebra Katz

Naživo

Eurotrialog

Naživo

Brutal Assault Festival

Naživo

INTERPOL

Naživo

Kings of Leon

Naživo

HALESTORM

Naživo

Grape festival 2015

Naživo

Cocotte Minute

Naživo

Trutnoff 2015

Naživo

Okoř 2015

Naživo

Adrian T. Bell, Tony Key, Ira Mimosa, Dead Sailor

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.