-
text Václav Trávníček
foto Archiv Xaviera Baumaxy
Xavier Baumaxa
Nazijazz
4
songstory
1
-
Dnes už všichni vědí, že Xavier Baumaxa dokáže přitvrdit. Zatímco ale na posledních deskách představuje svoji seriózní, až temnou polohu, jeho začátky byly přesně opačné: Posluchači si litvínovského samorosta spojovali hlavně s vtipnými písničkami o životě, sexu a hulení. Že nejsou vždycky věci takové, jak na povrchu vypadají, ukázal až Baumaxův klíčový song Nazijazz. Toto je jeho příběh.
„Oni si lidi myslí, že jsem nějakej šašek. Pepa Dvořák, Upír Krejčí nebo Náhlovský a Mladý. Já fakt nevím. Kdo mě poslouchá dýl, ví, že si sice dělám prdel, ale nejsem komik. Nejsem žádnej haha, chacha, čača, hopsa hejsa do Brandejsa. S přibývajícím věkem mě to fakt sere,“ ulevil si Baumaxa v jednom starším rozhovoru. Měl tehdy za sebou čtyři řadové desky a solidní posluchačskou základnu. Vadilo mu ale, když na něj opilí puberťáci z publika pořvávali, aby zahrál Pažitku – písničku o zelené rostlině, která patří k jeho nejstarším hitovkám. Tehdy definitivně přilnul ke směru, který načrtl v songu Nazijazz (deska Retrofutro, 2007).
Ten sice jednoznačně nerozdělil kariéru mosteckého rodáka a litvínovského patriota na dvě odlišné a zcela nepropustné části, ale jasně předznamenal, co od něj můžeme čekat. A talentovaný písničkář to vzal z gruntu.
Jak nyní sám vzpomíná, Nazijazz vznikl jako odpověď na koncert Daniela Landy v bazilice na Vyšehradě, na kterém někdejší frontman skupiny Orlík zpíval skladby Karla Kryla. Poskakoval tam v bílém plášti a v publiku se kromě fanoušků tísnili další členové jeho obskurního řádu Ordo Lumen Templi. „Byl tam plukovník Komorous, šéf protidrogové centrály, nebo biskup Václav Malý. Celý večer navíc vysílala ČT 2,“ vybavuje si Baumaxa.
4
songstory
2
-
Mám již deset let zasádrovanou zdířku na telku, takže nevím, jak je to nyní, ale s tím Landou to byl úlet
Mimochodem, ten přišel v době, kdy se jinak nad hudebními pořady v televizi smrákalo. Skončil postupně Pomeranč nebo Noc s Andělem. Nedůstojné je, že se situace od té doby příliš nezměnila. Pochodeň pořadů, v nichž se hraje aspoň nějaká muzika, donedávna drželo jen Kombo, které vzniklo jako náhrada za zrušenou Tečku páteční noci, která vznikla jako náhrada za zrušené Ladí neladí. A kdoví, čím bude i tento pořad se zesilovací krabičkou v názvu nahrazen příští rok. Co na to Baumaxa? Tehdy vyhrožoval, že napíše Indře Vostré, moderátorce, jež za normalizace skrze televizní obrazovku vyřizovala dopisy diváků. Dnes už nad tím evidentně zlomil hůl. „Mám již deset let zasádrovanou zdířku na telku, takže nevím, jak je to nyní,“ potvrzuje. „Ale s tím Landou to byl úlet,“ dodává jedním dechem.
Vypadá to, že právě Nazijazz mu dodal odvahu k tomu, aby se na dalších deskách obnažil ještě víc a skládal ještě víc písniček, které v sobě sice mají humor, ale čím dál víc z něj mrazí. Následující album Desperanto už se ubíralo tímto směrem poměrně statečně a poslední dvě nahrávky Dawntempo (2013) a Pijano (2015) jdou přímo na komoru. „Myslím, že jsem nikdy nebyl prvoplánový bavič. Ale sranda má stejný slovní základ jako srát nebo bejt nasranej. Vysírat, ale neposrat se z toho,“ tvrdí spolu s Ivanem Hlinkou Baumaxa. A jelikož desky vydává každý lichý rok na apríla, nechejme se překvapit, z čeho nás bude na jaře 2017 při poslechu Xavierových výpovědí mrazit tentokrát.
Ve sloce si pak rýpnul do veřejnoprávní podstaty ČT, která je ukotvena zákonem, a jasně řekl, co si o přenosu z Vyšehradu myslí.
Reakcí na tuhle podívanou napsal song, ve kterém dostávají na frak zvrácené politické orientace, lidská hloupost i hudební dramaturgie České televize. Nazijazz začíná refrénem, který kromě Baumaxovy klasické španělky podkresluje piano. Xavi v něm parafrázuje film Spalovač mrtvol v hlavní roli s Rudolfem Hrušínským. Druhý řádek pokračuje odkazem na román Nabarvené ptáče polského spisovatele Jerzyho Kosinského, který se během války ukrýval před nacisty, a korunován je Schindlerovým seznamem Stevena Spielberga. „Je to spojení fašismu jakožto jednoho ze symbolů totality,“ vysvětluje písničkář. „Je to opojení tupců mocí. Mocí ovládat, zasahovat, ovlivňovat, manipulovat, řídit, diktovat, šikanovat, zastrašovat, opájet se, usurpovat, zabíjet a několik dalších infinitivů.“
4
songstory
3
-
Nazijazz
Hudba a text: Xavier Baumaxa
Délka: 4:13
Album: Retrofutro (2007)
Text:
4
songstory
4
Předchozí článek:
Fat White Family: KAŽDÝ V SOBĚ MÁ KOUSEK HITLERA
Další článek:
Teepee: NECHÁVÁME SE UNÉST