-
text ŠÁRKA HELLEROVÁ, JAROSLAV ŠPULÁK (PRÁVO)
Foto shutterstock
top
1
2
3
4
5
6
7
Debbi
Touch The Sun
AquaBabes
Neříkej mi bejby
Hradišťan
Modlitba za vodu
Natural
Já na to mám
Portless
New Ride
Charlie Straight
Upside Down
Vees
Wooden People
Písnička se stala hitem už v době, kdy se v roce 2010 v reklamě objevila. Debbi ji natočila jako tehdy neznámá zpěvačka, kterou tvůrci skladby objevili v soutěži ČeskoSlovenská SuperStar. „Byla jsem pro ně zajímavá kvůli tomu, že mám čistou výslovnost angličtiny, a koneckonců i proto, že jsem jako neznámá zpěvačka nebyla drahá. Přijela jsem na Slovensko, za půl hodiny jsem písničku natočila, vydělala jsem kolem dvou stovek eur a zase jsem jela domů,“ vzpomíná Debbi. Teprve po úspěchu reklamy byla natočena celá verze skladby a začala se hrát v médiích. V roce 2011 se Touch The Sun stala písní roku při udílení cen Anděl.
Přestože mnohé posluchače písnička Neříkej mi bejby štvala, stala se hitem. Dílem proto, že má v sobě vtíravou melodii, dílem proto, že ji nazpívalo šest krásných dívek. „Chceme dělat popovou hudbu spojenou s tancem, která přinese posluchačům dobrou náladu. Věříme, že i komerce může být kvalitní,“ tvrdila jedna ze členek Barbora. Jako AquaBabes fungovala kapela do konce loňského roku. Potom se přejmenovala na Basix. Lidé z Karlovarských minerálních vod totiž loni vybrali pět nových členek AquaBabes, které v květnu uvedly nový reklamní videoklip s písničkou Čistá jako láska.
Modlitba za vodu je zhudebněná báseň Jana Skácela. Jiří Pavlica a skupina Hradišťan se rozhodli poskytnout ji jako reklamní za jasných podmínek. „Poskytl jsem ji s tím, že výtěžek z reklamy půjde na dětskou onkologii v Brně. Na prostředcích, které jí byly určeny, jsem se podílel já jako autor hudby, reklamní agentura a firma, pro kterou reklama byla. V naturáliích dodala na letní tábory pro nemocné děti vody, džusy a limonády. Původně jsem tu písničku pro reklamu uvolnit nechtěl. Říkal jsem, že bych to udělal za podmínek, které mi stejně nemohou splnit, protože jdou proti smyslu byznysu. Ono jim ale na tom tolik záleželo, že na všechno přistoupili. Dodnes jsem přesvědčen o tom, že jsem udělal dobrou věc,“ vysvětlil Pavlica. Od roku 2001, kdy se skladba v reklamě objevila, ji zná celý národ.
Loni v březnu bylo písničce Já na to mám od skupiny Natural třicet let. „Někdy na začátku čtyřiaosmdesátého roku nám kolega Jirka Hron přehrál písničku, kterou vymyslel. V refrénu zpíval: Znáš Vendy stáj? Tak se také původně jmenovala. Řekli jsme si, že je to možná blbost, ale na tancovačky, které jsme tenkrát především hráli, se bude hodit. Český text vymyslel Petr Kadlček v autě cestou na vystoupení. Je to text, který zpíváme dodnes,“ řekl člen Naturalu Daniel Andel o písničce, která byla hitem už v osmdesátých letech. Její návrat na scénu přišel v roce 2000, kdy si ji do reklamy vybrala česká automobilka.
Těžko si přát lepší start kariéry. Když se zpěvák Kryštof Michal a jeho tři kolegové v roce 2012 odtrhli od Support Lesbiens a založili Portless, vyhráli ještě před prvním koncertem tendr na písničku pro novou Škodu Octavii. „Dostali jsme od jednoho známého ze škodovky nabídku, abychom se zúčastnili tendru na hudbu k reklamě na novou Octavii. Složili jsme asi minutový vzorek skladby a poslali jsme ho k posouzení. Reakce byla výborná a spustil se poměrně dlouhý a složitý schvalovací proces, který je ve velkých firmách důsledkem toho, že za věci neodpovídá jen jeden člověk. Na konci prosince 2012 jsme se dozvěděli, že jsme vyhráli. Chtěli po nás celou písničku i několik dalších kratších verzí,“ prozradil Kryštof Michal. Skladba se objevila na debutovém albu kapely, byla jejím singlem a patří do koncertního repertoáru.
Upside Down je velice úspěšná písnička již neexistující čtveřice Charlie Straight. Objevila se v roce 2012 v reklamě na konsolidaci půjček společnosti GE Money Bank. „Oslovila nás reklamní agentura Mark BBDO. Původně v reklamě měla být píseň od rappera Jay-Z nebo někoho podobného, ale výhodou naší kapely tehdy bylo, je a bude to, že jsme indie, a tudíž můžu použití v reklamě schválit jako autor jedním vlastním podpisem. Máme na hudbu, videoklipy a veškeré výkony autorská práva. Když nás oslovili, vyřešili jsme to během týdne,“ vysvětluje Černý, jakou můžou mít nezávislí čeští hudebníci výhodu proti slavnějším zahraničním kolegům. „Upside Down byl obecně náš největší hit, vždycky jsme s ním končili koncerty. Jeho použití v reklamě nám umožnilo si splnit naše sny, hlavně co se týká klipů. Jinak bychom si mohli těžko dovolit takhle technicky náročné klipy a natáčení v New Yorku nebo na Islandu,“ říká zpěvák, který je v současné době frontmanem kapely Lake Malawi. Pro Alberta Černého není Upside Down jediným reklamním zářezem. S Michalem Novákem z kapely The.Switch složil za deset minut píseň Two American Girls On The Underground Train k reklamě na časopis Story. Inspirovalo ho tehdy setkání s krásnými Američankami v metru. Písničky Charlie Straight zazněly také ve filmu Muži v pokušení a jeho pokračování Muži v naději.
1
1
Českobudějovická kapela písničku uvedla v roce 2012 na svém albu Foe Dry. Za dva roky se dostala do reklamy na pivo Staropramen. Hybná svěží pecka je tutovkou koncertních setů Vees.
Reklama prodává. A to i doprovodnou hudbu. Vybrali jsme české písně, jež se dříve nebo později staly pevnou součástí koncertního repertoáru zpěváka nebo kapely, kteří je nazpívali. Některé se dokonce staly tuzemskými hity.
Kde I reklama na Metaxu
Kde I reklama na vodu Aquila
Kde I reklama na vodu Toma natura
Kde I reklama na ŠkoFin
Kde I reklama na vůz Škoda Octavia
Kde I reklama GE Money Bank
Kde I reklama na Staropramen

Předchozí článek:
Florence Welch

Další článek:
Videorama