-
text Lucie Drugdová
Foto profimedia
hudba ve filmu
příběh
Někteří ho označují za Britney Spears filmové hudby a jiní za génia. Sedmapadesátiletý Hans Zimmer je každopádně jedním z nejvyhledávanějších hollywoodských skladatelů a autorem melodií k více než stovce filmů, jakými jsou například Gladiátor, Lví král, Prázdniny nebo Počátek. Vybrali jsme proto pět z nich a našli jejich „nej“.
2
Nejosobnější
Interstellar (2014)
Ke spolupráci na sci-fi filmu, jenž vypráví o skupince kosmonautů, která hledá nový domov pro lidstvo, si režisér Christopher Nolan přizval svého dvorního skladatele Hanse Zimmera ještě před tím, než začal psát scénář. Neřekl mu ani, o jaký žánr půjde, a dal mu jen jeden krátký úryvek s tím, že co mu skladatel druhý den přinese, to bude jednou soundtrackem. Na papíru od Christophera Nolana byla krátká scéna, ve které otec opouští svého syna se slovy, že se zase vrátí, a syn se zeptá „Kdy?“. Poté prý následovala citace, kterou měl Zimmer říci o rok dříve, když byl na večeři právě s Nolanem a jeho manželkou. „V té době nebyl v plánu žádný nový snímek, ani jsme se o filmech nebavili. Diskutovali jsme jen o našich dětech,“ řekl Zimmer a dodal: „Proto to pro mě byla neskutečně osobní záležitost. Vždyť co může být víc, než když vám někdo řekne, abyste psali o vlastním dítěti.“ Vznikl tak soundtrack inspirovaný minimalistickými díly Phillipa Glasse, který Nolana naprosto uchvátil a Zimmer si za něj vysloužil nominaci na Oscara.
3
Nejvydupanější
Lauras Stern (2004)
Hans Zimmer si v jednom rozhovoru postěžoval, že na něj němečtí producenti úplně zapomněli, což ho strašně mrzí. Vadilo mu, že ho nikdo z nich neoslovuje s nabídkami spolupráce při natáčení německy mluveného filmu. Hned co se jeho slova dostala k režisérovi Pietu de Ryckerovi, kontaktoval Zimmera a poprosil ho o složení hudby k pohádce Lauras Stern. A tak se dvojice, která spolupracovala už v roce 2001 na snímku The Little Polar Bear 2, tentokrát pustila do vytváření bijáku o dívce, jež kamarádí s hvězdičkou. Přestože u nás se snímek netěší velké oblibě, u německých sousedů se stal nejúspěšnějším animovaným filmem v historii.
4
Nejexperimentálnější
The Dark Knight Rises (2012)
Ještě dřív, než začalo natáčení posledního dílu Nolanovy trilogie o maskovaném ochránci lidu Batmanovi, Hans Zimmer už měl v hlavě myšlenku motivu soundtracku. „Šel jsem tedy hned do hudebního oddělení Warner Bros a zeptal se, jestli už jsem si ‚vydělal‘ právo zamluvit si na pár dní největší orchestr a zkusit experiment pro Dark Knight Rises. S tím, že jestli se hudba mně ani Chrisovi nebude líbit, budeme dělat, že se to nikdy nestalo,“ přiznal. Když pak Nolan slyšel výsledek jeho experimentu, s údivem mu řekl, že složil hudbu k půlce filmu. K dosažení co největší monumentálnosti si skladatel dokonce později „přizval“ i fanoušky. „Potřeboval jsem stovky tisíc hlasů, což není úplně jednoduchá věc. Tak jsme vytvořili internetové stránky a na Twitter napsali, že se každý může stát součástí chorálu, který se objeví ve snímku.“ Lidé měli nahrát vlastní skandování stále dokola se opakujících slov „Deshi Basara“ – jakkoli hlasité i jakkoli rychlé. Nakonec se do projektu opravdu přihlásily statisíce příznivců. „Víte, každý chce vždycky vytvořit nějaký originální zvuk. Něco, co nikdo nedělal. A myslím, že tímto experimentem se to povedlo,“ uvedl Zimmer.
5
Nejodsouzenější
I Will Do Anything (1994)
Pokud byste si pustili film Jamese L. Brookse I Will Do Anything s Nickem Noltem v hlavní roli, viděli byste už jeho druhou verzi. Ta první, která byla natočena jako muzikálový film, totiž naprosto propadla už u zkušebního publika. Divákům se ani v nejmenším nelíbil celkový koncept filmu a ani jeho hudební provedení, takže autoři museli vše od základu překopat. „Byly to nejhorší chvíle v mé kariéře. Něco jako by se mi stala těžká dopravní nehoda, a tak si dnes z prvního promítání pamatuji už jen střípky,“ svěřil se skladatel. Sám si myslí, že diváci prostě nebyli na tento kousek připraveni a mrzí ho, že se první verze nedostala k širší veřejnosti. Na soundtracku ke snímku s českým názvem Princezna se totiž podílely i hvězdy jako Prince nebo Sinead O’Connor. „Byla to ale lekce k nezaplacení. Ve Lvím královi jsem se pak už od začátku snažil dát divákům najevo, že ten film je trošku jiný,“ řekl Zimmer a dodal, že někdy se musíme při zkoušení nových věcí dostat až na hranu, abychom viděli, co funguje, a co ne.
1
1
1
Nejúspěšnější
The Lion King (1994)
Do skládání hudby k animovanému příběhu o lvím království se nejprve Hans Zimmer příliš nehrnul. Nakonec ale na nabídku kývl, prý hlavně kvůli své dceři. „Bylo jí v té době šest let a já předtím žádné pohádky nedělal. Konečně bych ji tak mohl vzít na premiéru,“ řekl. Soundtrack, na němž zazněla i píseň Eltona Johna Can You Feel The Love Tonight, se poté stal s přibližně patnácti miliony prodaných nosičů nejprodávanějším německého skladatele i animovaných filmů všech dob. Kromě Zlatého glóbu a dvou cen Grammy za něj Hans Zimmer získal také vytouženou a zatím jedinou zlatou sošku Oscara. „Myslel jsem, že ten večer vyhraje Forrest Gump. Takže když volali mé jméno, neslyšel jsem a jen seděl, než mi má žena řekla, abych se konečně postavil a šel,“ svěřil se Zimmer.
Hans Zimmer a skladba
This Land ze Lvího krále
Hans Zimmer a skladba Mountains z filmu Interstellar
Hans Zimmer
a Lauras Stern
Hans Zimmer
a Deshi Basara
Hans Zimmer
a I Will Do Anything

Předchozí článek:
Róisín Murphy

Další článek:
Florence Welch