-
Ano, jsou tu i další značky, které jsou úzce spjaty s hudbou. Pochopitelně Vans, kteří (i u nás) kromě skateboardingu podporují hlavně punk, hardcore a podobné okrajové žánry, čehož důkazem je třeba „jejich“ putovní festival Vans Warped Tour. Zaostávající Puma má zase jako globální ambasadorku a kreativní ředitelku přes dámskou obuv gazelí zpěvačku Rihannu. Ta se snaží reinventovat klasické modely a výsledkem je třeba velmi povedená a na trhu momentálně velmi „hot“ řada Creeper, která vychází z legendárního designu Puma Suede. Jak na to odpoví takoví New Balance, mezi hipstery téměř povinná výbava? Něco veledůležitého se chystá i v kuchyni Reebok. Ikona ikon – bota Reebok Classic Leather – plánuje impozantní návrat za podpory v Comptonu narozeného rappera Kendricka Lamara. Jaro 2016 by mělo patřit téhle klasické sportovní botě v minimalistickém designu, šedé barvě a s bílou podrážkou, jak velí barevné trendy pro letošní rok.
Jenom jsem zvědav, jak na tohle všechno odpoví v Čechách i mezi hudebníky tolik oblíbená firma s plastovými botami Crocs! Pokoří konečně všechny ty Adidas, Nike, Reebok, Vans i minerálku Mattoni a stane se konečně hlavním partnerem hudebních cen Český slavík?! Myslím, že by jim to spolu náramně slušelo.
I u nás je pochopitelně hodně umělců, kteří reprezentují na trhu zavedené značky sportovních bot. Většina z nich pochází z hiphopové nebo progresivní taneční subkultury, což je naprosto v pořádku a v kontextu s trendem venku. Položili jsme třem z nich stejné otázky a je zajímavé sledovat, v čem se shodují a v čem rozcházejí.
text Kay Buriánek
foto profimedia, archiv
Výpůjčka názvu songu Depeche Mode neznamená, že snad půjdeme po textu a jeho významech. Nebudeme sčítat hříchy Davida Gahana, ale pošilhávat po kultovních botách. Protože stejně jako třeba kytary, účesy nebo tetování hrály a hrají důležitou roli v image těch, kteří lezou na pódium exhibovat nejenom se svým umem, ale také se svým vzhledem.
Obecně vzato byla spousta popových a rockových hvězd napříč desetiletími vlastně takovými trendsettery, jejichž výzor následovaly masy, aniž by kolikrát měly vztah k hudbě samotné. No, a co je zpod pódia vidět jako první? Přece boty!
Nejvěrnější fanynka Converse
Bez Dr Martens
není punkVěčný boj:
Nike versus AdidasA co ti druzí?
Anketa: Proč miluju tenisky
Hudba a boty
Walking In My Shoes
Kanyeho vzkaz Nike
Jsou sneakers z tvého pohledu víc praktická věc nebo móda?
Boty jsou pro mě primárně fashion záležitost, ale konkrétně tenisky vnímám jako praktické pohodlí. Nejsou pro mě obsesí, jestli moje oko kvůli něčemu scanuje stránky magazínů a výlohy, tak jsou to boty kožené, perka, mokasíny.
Sneakers vždycky patřily k hudbě a k hip hopu obzvlášť, Run DMC, Beastie Boys, Kendrick Lamar, Kanye West, Rihanna. Ty osobně volíš jakou značku?
Když už sneakers tak jedině Nike.
Jaké sneakers ze svého arzenálu máš nejoblíbenější?
Nike Pegasus, Free Run, Roshe Run, Air Max 90 nebo Odyssey.
Nemáš pocit, že se kult kolem sneakers přeceňuje?
Je to především módní záležitost, součást popkultury, a tak to i beru. Jsem tolerantní člověk, a když bude někdo kolektovat záchodové mísy, je to jeho věc, ať si je sbírá. Mě ale zajímají
jiné věci.Mike Trafik
producent a DJ, PSH, BiggBoss, Star Works
Jsou sneakers z tvého pohledu víc praktická věc nebo móda?
Padesát na padesát. Je to nejpohodlnější, v čem se dá chodit. Já mám nejradši Nike Air Max, vůbec ne proto, že to je vyhajpovaná bota, ale z hlediska osobního komfortu. Zároveň se mi ale líbí a baví mě vyhledávat různé neobvyklé releasy a barevné kombinace. Za zásadní považuju tu vyvýšenou patu s vzduchovým polštářem, předtím jsem nosil Air Force a ty tak pohodlné nejsou. Teď mě nejvíc baví Air Max 95, které jsou hnusné, až jsou vlastně hezké.
Sneakers vždycky patřily k hudbě a k hip hopu obzvlášť, Run DMC, Beastie Boys, Kendrick Lamar, Kanye West, Rihanna. Ty osobně volíš jakou značku?
Před všemi nabídkami od všech zásadních sneakers firem jsem měl stejně nejradši Nike, takže Nike.
Jaké sneakers ze svého arzenálu máš nejoblíbenější?
Gucci Slip-on, co vypadají jako Vansky. Kromě toho, že skvěle vypadají, jsou i nezničitelné, mám je už asi sedm let.
Nemáš pocit, že se kult kolem sneakers přeceňuje?
Docela jo. Přijde mi přehnané, co jsou někteří lidé schopni udělat kvůli novým botám. Jasně že někdo je třeba kolektuje, ale z mého pohledu jsou to pořád jenom boty. Nechápu, že se kvůli novému modelu třeba stanuje před obchodem, ale pořád jsme tady ještě v klidu. V Anglii se třeba před JD krámem lidi pobodali kvůli novým Nike Jordan. Ale fakt je, že jsem z toho vyrostl. Taky byla doba, než americký obchod Pick Your Shoes zavedl clo a DPH a mohl sis objednat dvoje boty za jedno poštovné, kdy jsem za boty utrácel všechny vydělané prachy z práce v časáku StreetCulture a z rádia Wave. Načež jsem po nějaké době zjistil, že si celou dobu kupuju boty o číslo větší, než jakou mám ve skutečnosti nohu, protože jsem si myslel, že to tak má být, haha. Takže jsem všechny ty Air Force nosil utažené jako blázen. Dneska se tomu směju. Samozřejmě že bych si na nohu nevzal nějakou papuči, ale taky je fakt, že se mi to snadno mluví, když většinu těch bot dostávám, ale proboha… jsou to pořád jenom boty! Takže ano, je to přeceňované, ale taky jsem tomu jednu dobu propadl. Všichni jsme tak trochu otroci módního diktátu, pokud chceme dobře vypadat, a boty k tomu prostě patří.
Smack
Archetyp 51, Iscream, Smack One
Jsou sneakers z tvého pohledu víc praktická věc nebo móda?
Za mě je to čistě „fashion“. Píšu to v uvozovkách, protože si samozřejmě kupuju i normálnější boty na každodenní nošení, ale víc mě baví sbírat fashion a raritní kousky. To je to, co mě žene dopředu ohledně rozšiřování kolekce. Rozhodně existuje spousta praktických tenisek na sport, práci, cokoli, ale neřekl bych, že to je ta hlavní kupní síla.
Sneakers vždycky patřily k hudbě a k hip hopu obzvlášť, Run DMC, Beastie Boys, Kendrick Lamar, Kanye West, Rihanna. Ty osobně volíš jakou značku?
Jelikož jsem Nike influencer, tak to pro mě je a vždy byla značka Nike. Není to kvůli tomu, že bych to podepsal ve smlouvě, ani žádnou nemám, ale protože to je prostě tak. Nike má nejsilnější pozici na trhu a byli první, kdo udělal ve světě sneakers naprosté šílenství. Ať už Jordan modely, AF1, NikeLab, nebo kolaboracemi. Ohledně Adidas a Yeezy je teď velký hype, ale nějak tomu prostě nevěřím. Chybí mi za tím silný příběh a historie.
Jaké sneakers ze svého arzenálu máš nejoblíbenější?
Pro mě to jsou rozhodně Martin Maison Margiela Future. Jsou to high fashion sneakers, které jsem chtěl hrozně dlouho, ale kvůli vysoké ceně jsem si je nemohl dovolit (retail je okolo
18–25 000 korun). Nakonec se mi je povedlo sehnat za skvělých podmínek. Je to můj nejvzácnější kousek, i když trochu extravagantní. Dál potom třeba kolaborace Riccardo Tisci a Nike, kde se mi povedlo ulovit všechny tři barevné kombinace. Celkově mám nejradši tyhle „high end“ sneakers. Miluju, když se vysoká móda z Fashion Weeku míchá s teniskami a street culture.Nemáš pocit, že se kult kolem sneakers přeceňuje?
V Česku je to momentálně absolutní boom, který tady ještě nebyl. Lidi jsou schopni za tenisky utrácet desetitisíce měsíčně, jezdit čekat fronty do ciziny nebo je kupovat od resellerů za čtyřikrát větší ceny. Teenageři už neberou tenisky jako normální kecky na ven, ale jako hlavní kousek šatníku. Potvrzením toho trendu je i množství velkých teniskových eventů, které minulý rok proběhly. A taky zájem médií o celou tuhle kulturu, v posledním půl roce dělám rozhovory snad už jenom o teniskách. Takže kdyby něco – máme venku nový vinyl, VR/Nobody, haha. Rozhodně to přeceňované není. Sneakers kultura je u nás na vrcholu a pořád stoupá. Což je skvělé!
NobodyListen
producent, dj, VR/Nobody
Damon Albarn
Eddie Vedder
Kanye West
klima. Má za sebou tři nejrespektovanější postavy z oblasti hudby, které fušují do módy – Pharrella Williamse, Pusha T a především Kanyeho Westa. Jeho dramatický odchod od titánu Nike v roce 2013 a přestup k Adidas přinesl svoje ovoce řadou Yeezy, extrémně drahými botami, po kterých „sneakerheads“ po celém světě šílí a jsou ochotni za ně utrácet nesmyslné částky. Stejně tak jako za nové Yeezy 750 Boost.
Jakkoli se ale Kanye čílí a fluše na Nike s tím, že jeho kolaborace s Adidas je truc a vztyčený prostředníček „fajfce“, nic to nemění na faktu, že majoritu trhu komerčně ovládá a i navzdory rapperově úspěchu ovládat bude stále firma Nike.
Adidas má ve své historii dvě zásadní kapely, které reprezentovaly tři pruhy tak masivně, že jsou s nimi spojovány dodnes. Run DMC, rapoví králové z Queensu, natočili v roce 1986 song My Adidas a rapují v něm o svých, ehm, adidaskách. Produkovali ho Rick Rubin a Russell Simmons, uspěl v mnoha žebříčcích, objevil se ve dvou soundtraccích počítačových her a infiltroval sportovní boty do rapu už navždy. Jejich vlastní signovaná řada nepřehlédnutelných Adidas sneakers Superstar září dodnes. To byli Beastie Boys ještě punková kapela. Jenže i oni mají s Adidas slušný zářez. Podařilo se jim totiž vdechnout do té doby laciným basketbalovým botám Campus II punc důležité lifestyle ikony. Jak?
Podívejte se pořádně na černobílý obal jejich alba Check Your Head. Vedle Ad-Rocka, který má na nohou další ikonické boty Puma Clyde, ukazuje uprostřed sedící Mike D právě černé Adidas Campus. Ty mimochodem teď dostaly znovu prostor v rámci kompletní revize, během níž je Adidas Originals loni s velkou pompou uvedli znovu k životu, stejně jako zmiňované Superstar. Další jejich botou, které je předvídán velký úspěch a obliba mezi hudbu a módu milující mládeží, je Adidas NMD Ultra Boost. Říká se o ní, že to je možná nejlepší bota všech dob. To je asi dost troufalé, ale Adidas má momentálně trochu navrch a diktuje celému sportovně-kulturnímu
svých starších videoklipech. Když firma Nike přišla s modelem Air Max 1, byl to revoluční krok, hlavně kvůli podrážce na vzduchovém polštáři. To se psal rok 1987. Málokdo možná ví, že ta průhledná vzduchová bublina byla inspirována „inside out“ architekturou pařížského Paláce Pompidou. Televizní kampaň k jejich uvedení na trh se pyšní prvenstvím v použití songu Revolution od Beatles. Se svými oblíbenými kousky se kromě Kanyeho Westa na veřejnosti rádi ukazují i další významní rappeři jako Methodman, Masta Killa, Tyga, Wiz Khalifa, Raekwon, Redman, Nas, Lil Jon, Kid Cudi, Pharrell a tuny dalších. U nás jsme si zvykli na to, že s Nike je také spjata hiphopová garnitura v čele s PSH a Rytmusem (ten ale z bot kupuje všechno, co je drahé a nikdo jiný na to nemá). Kotníkové Nike Dunk si zase oblíbil třeba Justin Bieber nebo Chris Brown, ale je jimi poznamenaná i celá jepičí, ale neskutečně barevná a v hudební módě zcela zásadní éra new rave. Tehdy si je s oblibou obouvaly kapely jako Klaxons, Shit Disco, Hadouken a další. Možná je k tomu trochu inspiroval i Roberth Smith z The Cure, který svého času nosil rozvázané sportovní kotníkové boty podobné těm, které v Nike vyráběli pod názvem Terminator, nebo klasickým osmdesátkovým Nike Air Force III.
Mohlo by se snadno zdát, že prim mezi muzikantskou obuví hraje značka Nike. Těžko říct, protože válka mezi Nike a Adidas trvá téměř neustále, a to rozhodně nejen ve sportu. Nike Air Max a Nike Air Jordan sneakers mají v oblibě převážně rappeři. I Kanye West, předtím, než se dal na druhou stranu (ale o tom až později), miloval svoje Nikes. Dokonce je má na nohou ve všech
tradiční skinheads a jejich pomyslnou slávu zpečetili ti ultrapravicoví skini. Byly to totiž boty i do boje. Mnohdy ocelová špička, masivní podrážka, pevná kůže a šněrování na osm až dvanáct dírek, to byl ideální funkční design do městských šarvátek. Bomber a martensky. Takhle si pamatujeme Orlík a v jeho temném období třeba i Petra Hoška z Plexis, než se z něj stal mírumilovný Axl Rose s šátkem, dlouhými vlasy a pikem (éra alba White Killer). Kdo by měl mít pocit, že martensky jsou už dávno za zenitem, nechť se nenechá mýlit. Jsou pořád v módě, vlastně z ní nikdy nevyšly. Dnes běžně exhibují na přehlídkových molech v kontextu s rockem inspirovanými módními kolekcemi, oblíbili si je opět hudební celebrity jako Rihanna, Agyness Deyn nebo Miley Cyrus. Mít alespoň jedny martensky v botníku je prostě stejně důležité jako mít mezi kytarami alespoň jednoho Gibsona. Jsou to vedle „koní“ snad jediné nesportovní boty, které muzikanti masově obouvají. Nutno podotknout, že „koně“ u nás na pódium nosí už asi jenom Bruno Ferrari, jeho kloni a pár ortodoxních vyznavačů country.
Stejně kultovní status s hudbou neodmyslitelně spojených bot, které jsou ovšem o dost bytelnější než plátěné Converse a jejichž vzhled se taktéž od začátku téměř nemění, jsou takzvané „martensky“, tedy vysoké kožené boty značky Dr Martens. Jejich obliba bez ohledu na hudební žánr je známá. Nosil je Sid Vicious, Kurt Cobain, Pete Townshend i Eddie Vedder. Byly a jsou nedílným doplňkem punkového, grunge a metalového šatníku. Jejich nízká verze patřila ke krátkým kalhotám depešáka, ve všech modifikacích je obouvali gotici, metaláci, britští mods,
někde při stagedivingu ztratil, občas mu z nich čouhaly palce. Nedivil bych se, kdyby je měl na nohou i v den svojí nevyjasněné smrti. Converse vizuálně propálili i Ramones a firma samotná spolupracovala se jmény jako Joy Division, New Order, Blur, Hot Chip, Kid Cudi, Vampire Weekend, Pulled Apart by Horses, Blood Red Shoes, Hudson Mohawke a celou řadou dalších, bez ohledu na rok, kontinent nebo žánr. Hudebníci je milují dodnes, jsou nezaměnitelné, ne moc pohodlné, ale vizuálně dokonalé a fakt, že se na jejich vzhledu téměř nic nemění, jim hraje do karet. A přitom se původně jednalo o basketbalovou obuv. Bota samotná byla poprvé veřejnosti představena v roce 1917 a jméno Chuck Taylor Converse All-Star, tak jak ho známe dodnes, dostala v roce 1932 po hráči basketbalu Charlesi Taylorovi. Converse si rozumí s hudbou i u nás a mezi muzikanty je dobře známá Converse zkušebna v pražských Vršovicích, kde se pravidelně pořádají koncerty a různé tematické hudební workshopy.
Asi nejsignifikantnější obuv, která každého v souvislosti s hudbou napadne, jsou konversky. Přesněji pestrobarevná škála těch nejzažitějších Chuck Taylor All-Star. Nejenom že tenhle plátěnkový brand po celou dobu svojí novodobé historie obrazně řečeno obcuje s hudbou jako ta nejvěrnější fanynka, ale i svoje kampaně častokrát velmi účelně zabalil do rebelského kontextu. Nedá se zapomenout na černobílé vizuály, na nichž jako jeden „konverzí“ řetěz vedle sebe stojí Sid Vicious ze Sex Pistols, narko-hvězda hollywoodského filmu i zhýralého nočního života James Dean, Billy Joe Armstrong z Green Day a mnoho dalších. Kurt Cobain dokonce dostal svoji vlastní signovanou řadu. Jak by také ne, vždyť to byla snad jediná bota, kterou jsme na něm mohli během jeho jako kamikadze sebevražedné, ale o to víc impresivní kariéry vídat. Občas je
móda
1
1
Předchozí článek:
Tindersticks: Všechno na svém místě
Další článek:
The 1975: Přidrzlí zachránci popu