Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Co se děje

Zaostřeno

EOST

Návrat (do) Extáze

Obrazem

Očičkem Nožičky

Zaostřeno

Lukemo

Zpěvák Clou má novou kapelu

Zaostřeno

Red Bull

Headparáda

Redakční tipy

Ve studiu

5 otázek pro... James Cole

Můj soundtrack

Martin Škoda

Při nákupech myslím na Kapitána Dema

Čerstvé (z)boží

Jet 8

Headliner

Imagine Dragons

V Praze jsme objevili absint

TOP

12 skvělých zpěváků, kteří neumí zpívat

Téma

Komu svědčí doba nezávislosti?

Televize

Videorama

Headliner

Emma Smetana

Hluchoněmá ve studiu

Rozhovor

Three days Grace

Hlášky

Kurt Cobain

Enface

Tindersticks

Všechno na svém místě

Móda

Hudba a boty

Walking In My Shoes

Enface

The 1975

Přidrzlí zachránci popu

Art

7 nej britpopových obalů

Insider

Prokop Holoubek

České kapely jezdí ven jen na návštěvu

Story

Guns N' Roses

Splněné přání nebo touha po penězích?

TOP

11 hudebních hvězd, které nikdy neexistovaly

Story

Simple Plan

Úspěch v nepřízni kritiky

Fenomén

Jazzová sekce

Připomínka historické důležitosti

Rozhovor

Alice

Hudba je převlečený čas

TOP

9+1 na kost promrzlý klip

Enface

Jack Garratt

Budoucí hvězda roku

Nominace

Kdo dostane Apollo

Rozhovor

Greg Dulli

Dobu počítám podle alb

Story

Smack

Ten, který prý kurví rap

Story

Parov Stelar

Muž co míchá čokoládu a chilli

TOP

Klub výjimečných

Výročí

Cpt. Beefheart

Muž, který rozkopl dveře

Songstory

Vltava

Marx, Engels, Beatles

Enface

Wolfmother

Z hvězd zase na start

Story

David Rodigan

Pouštět reggae

Rozhovor

Adam Ďurica

Pop je odkázaný na lásku

Vizuál

Leif Podhajský

Digitální spiritualista

Retro

The Supremes

Velká soulová mašina

  • text Jarda Konáš

    foto Profimedia

    The Supremes

    Velká soulová mašina

     

    8

     

    Retro

    1

  • The Supremes patří mezi nejvýraznější soulové skupiny v historii popmusic. Jejich příběh, to je jedna velká učebnice. Jak se stát slavným, jak podlehnout popularitě, křivdě a rivalitě i toho, jak nekompromisně se dělá šoubyznys. Od tragické smrti zakladatelky dívčí skupiny Florence Ballard uběhne tento měsíc čtyřicet let.

     

    Všichni dnes obdivují Simona Cowella, strůjce úspěchu Spice Girls. Není pochyb o tom, že byl mozkem za celou tou pěticí a hnacím motorem jejího úspěchu. Nutno ovšem říct, že, ačkoli to sám nepřiznal, měl evidentně učitele i vzor zároveň. Řeč je o Berry Gordym, skladateli, producentovi a především zakladateli hudebního vydavatelství Motown. Právě on vytáhl The Supremes na světlo a v následujících letech jejich živou vodu nemilosrdně vyždímal téměř do poslední kapky.


    Holky ze školy

    Začátky The Supremes působí vlastně naprosto obyčejně, až dětinsky čistě. Jak popsala kdysi jedna z členek Mary

    Wilson: „Byla jsem hodně malá, poslouchala rock‘n‘roll a úplně si jej zamilovala. Frankie Lymon and The Teenagers, ty jsem měla nejraději. A někdy v osmé třídě jsem se ve škole přihlásila do pěvecké soutěže s jejich písničkou a totálně jsem díky tomu zpěvu propadla. Pak jsem potkala Florence, která mi vyprávěla, že zakládají skupinu, jestli se nechci přidat, a bylo to.“

    Psal se rok 1958, když patnáctiletá Florence Ballard, o které ještě bude řeč, na víceletém gymnáziu oslovila pár spolužaček. Začínaly jako nenápadný dívčí kvartet The Primettes, zpívaly v klubech domácího Detroitu a okolí a brzy upoutaly pozornost. Může za to částečně fakt, že vystupovaly jako sesterská formace populárnější mužské

     
     

    8

    Retro

    2

  •  

    Vokální trio už od začátku poznalo nekompromisní přístup šoubyznysu.

    skupiny The Primes, ze kterých se později stali fantastičtí The Temptations, ale o nich si povíme někdy příště.

    Když The Primettes na začátku šedesátých let vyhrály lokální talentovou soutěž, podařilo se jim získat audienci u Berry Gordyho. Bylo mu jedenatřicet, ale už tehdy platil za uznávaného producenta a skladatele, navíc se mu během jediného roku podařilo do čerstvě založeného vydavatelství Motown přitáhnout velké množství populárních zpěváků. Děvčata (v úplně původní sestavě Florence Ballard, Diana Ross, Mary Wilson a Barbara Martin)

    už tehdy poznala nekompromisní přístup šoubyznysu. Po vystoupení jim Berry Gordy pověděl, ať se vrátí, až odmaturují, ale jejich doprovodného kytaristu si doslova z pódia přetáhl k sobě pod label.

    Pravda je ovšem taková, že Gordy měl v sobě pozornost kočkovité šelmy, takže po The Primettes stále pošilhával, a když viděl, že začaly vydávat singly u regionálního konkurenta Lu Pine Records, dlouho se nerozmýšlel a v roce 1961 se dívky staly součástí legendárního Motown. Měl ovšem podmínku, že si musí změnit název. Florence Ballard

     
     

    8

    Retro

    3

  • Na mnoha nahrávkách tehdejšího Motownu The Supremes akorát tleskaly do rytmu

     

    Jedna z nejznámějších skladeb The Supremes Baby Love ani po padesáti letech neztratila svůj půvab.

    The Supremes – Baby Love

     

    Počátky byly spíš propadák. Během tří let se ani jeden z vydaných singlů nedostal do žebříčku čtyřiceti nejhranějších nahrávek a Gordy musel změnit strategii. Z The Supremes udělal studiové hudebnice, které na mnoha nahrávkách tehdejšího Motownu akorát tleskaly do rytmu a pěvecky připomínaly spíš nám nechvalně známé Pánkovce. Faktem ovšem je, že nová role děvčatům svědčila, a když si je Marvin Gaye nebo The Temptations ze studia vytáhli rovnou na koncertní pódia jako backvokalistky, už nešla přehlédnout. Na konci roku 1963 měly konečně první singl ve čtyřicítce nejhranějších skladeb a jejich kariéra se pomalu rozjela.

    vymyslela The Supremes a pod tímto jménem podepsaly dívky nahrávací smlouvu. Ještě než začaly vydávat první singly, odešla z rodinných důvodů Barbara Martin, a sestava se ustálila na známém triu.

    Na druhou stranu jistou nespokojenost uvnitř skupiny nahrazoval fakt, že Gordy zkrátka odváděl svou práci na výbornou. V roce 1964 se The Supremes dočkaly svého prvního místa v hitparádě, o rok později v USA sundaly s deskou The Supremes A‘Go-Go na špici prodejnosti Revolver od Beatles, a dokonce získaly svou první nominaci na Grammy.

    The Supremes byly najednou popové hvězdy a jednotlivé členky ikony udávající módní trendy. Vystupovaly v těch nejprestižnějších klubech, natáčely pro televizi, rozdávaly

    Za vším hledej manažera

    Jenže nenechavý Gordy opět ukázal, kdo je tady pánem. V The Supremes od samého začátku platilo, že se v sólových částech dívky pravidelně točily. Přece jen, byly to kamarádky z gymplu a nemohly si dělat jedna druhé křoví. Jenže Gordy ukázal prstem na Dianu Ross a od Vánoc 1963 bylo všechno jinak. Zbylým členkám stále zůstávaly sólové party na albech a Ballard měla během koncertů jednu píseň plně pro sebe, ale nůžky se zkrátka začaly rozevírat.

     
     

    8

    Retro

    4

  • Najednou byly popové hvězdy a jednotlivé členky ikonami udávajícími módní trendy

    rozhovory jako na běžícím pásu. A je nutné přiznat, že skupina měla úspěch jak u černé, tak bílé části americké společnosti, což v polovině šedesátých let, kdy se trh v této otázce stále poměrně tříštil, bylo velkou vzácností. „S The Supremes,“ prohlásila později Diana Ross, „jsem si vydělala tak rychle tolik peněz, že jediné, po čem jsem v ten moment toužila, bylo utrácet je za oblečení a další hezké věci.“

    Berry Gordy kul železo, dokud bylo žhavé. Dianě Ross dával stále větší prostor, což vyvrcholilo změnou jména skupiny na Diana Ross & The Supremes. Ačkoli zbylým

    členkám vysvětloval, že je to jen způsob, jak si za vystoupení říct o větší honorář, protože přijede jak skupina, tak hvězda sólově, tlak uvnitř tělesa už byl zkrátka moc velký. Samotná zakladatelka a autorka jména The Supremes Florence Ballard nesla svou okrajovou roli velmi těžce.

    Začala trpět depresemi, stále více pila a rapidně přibrala na váze. Její rozhozená psychika způsobila profesní výpadky. Někdy nepřišla na zkoušku, jindy dokonce na koncert. Vynechávala i natáčení, a když 1. července 1967 v hotelu Flamingo kvůli alkoholu odpadla v půlce vystoupení, Gordymu došla

     
     

    8

    Retro

    5

  • Sotva se Ballard zase postavila na vlastní nohy, tělo už nemohlo dál

    Když v hotelu Flamingo kvůli alkoholu odpadla v půlce vystoupení, manažerovi došla trpělivost

    Jako černá a bílá

    Florence Ballard po vyhazovu ještě více zahořkla. Vinila Motown z rozvrácení přátelského vztahu členek, ze zbytečného protežování Diany Ross i z nespravedlivě nastavených smluv. Je pravda, že navzdory kariérním úspěchům měla minimální honoráře, což se po jejím konci v The Supremes ještě zhoršilo. Ne že by si za sólový neúspěch nemohla z valné části sama. V pětadvaceti letech z ní byla těžká alkoholička s nadváhou, které se již nezbavila. 140 000 dolarů, které při odchodu z The Supremes dostala za autorská práva, rozházela, propila nebo neobratně investovala do své kariéry, a když se v roce 1971 rozešla se svým mužem a prohrála druhý soud s Motown, pád už nešlo zastavit.

    Kvůli finanční tísni přišla Ballard o svůj dům a stala se z ní matka samoživitelka tří

    trpělivost. Duchovní matku skupiny nahradila Cindy Birdsong, což jen urychlilo tragickou rovinu celého příběhu.

    Je až podivuhodné, jak odlišný scénář nabrala kariéra Diany Ross. Berry Gordy správně vytušil tendence v populární hudbě a už rok po vyhazovu Ballard připravoval Dianu Ross na sólovou dráhu. Oficiálně stále byla členkou The Supremes, ale zbylé zpěvačky už producent ani nezval do studia a Ross nahrávala s nájemnými hudebnicemi.

    malých dětí. Teprve zoufalá situace a sestra, ke které se z nouze nastěhovala, jí pomohly zbavit se těch nejtěžších démonů. Postupně přestala pít, fyzicky se dala do pořádku a nakonec se vrátila i k práci. Mluvíme
    ovšem o období trvajícím sedm let, a po tak dlouhé době si i ten největší talent získává pozornost horko těžko. V roce 1975 se to Ballard konečně podařilo. Po pěti letech měla první koncert, vydala několik slušných singlů a postupně se vrátil i zájem médií, takže se vše zdálo být na dobré cestě.

    Bohužel, zoufalá psychická stránka i fyzické huntování se Ballard vrátilo jako bumerang, a navíc v té nejhorší možné chvíli. Sotva se zase postavila na vlastní nohy, tělo už nemohlo dál, a 22. února 1976 zemřela na selhání srdce a trombózu. Bylo jí třicet čtyři let.

     
     

    8

    Retro

    6

  •  

    Dívčí skupina inspirovala napříč žánry, například Kim Wilde, věnující se synthpopu a new wave, tuto skladu později přezpívala a stala se jedním z jejích nejúspěšnějších singlů.

    The Supremes – You Keep
    Me Hangin‘ On

     
     

    Medvědy vyměníme, cirkus musí jet dál

    Na konci šedesátých let byl soul na ústupu. Cítili to všichni. Berry Gordy, The Supremes i ostatní v Motown. Nastal čas opět změnit pravidla hry, v čemž byl Gordy mistr. Za zavřenými dveřmi mluvil s jednotlivými zpěvačkami otevřeně, ale veřejnost si musela počkat. Motown se soustředil primárně na začátek sólové kariéry Diany Ross, zatímco zbylé dvě členky dostaly za úkol secvičit a nahrát nový repertoár s nově přizvanou Jean Terrell. Z původní sestavy zůstala jen Mary Wilson a The Supremes tak prošly už poměrně razantní proměnou, ze které se dá jasně vyčíst producentský model, který se v popmusic aplikuje dodnes. Medvědy vyměníme, cirkus musí jet dál. Ostatně, on i fakt, že na singlech skupiny z konce roku 1969 nezpívá ani jedna ze členek, je modelový a sám o sobě vypovídající.

    Dojezdy bez hvězdy

    Sólová kariéra Diany Ross by vydala na samostatný článek. Třeba jindy. 14. ledna 1970 v Las Vegas odzpívala svůj poslední koncert s The Supremes, představila Jean Terrell jako svou nástupkyni ve skupině a definitivně dala bývalému souboru vale. Napětí uvnitř ale pokračovalo, neboť se původní zpěvačky těžce srovnávaly s faktem, že sólové party opět připadnou někomu jinému, navíc úplně novému. Přesto poměrně rychle vydaly první desku v nové sestavě a přejmenovaly se na The New Supremes.

    Berry Gordy měl plno práce s Dianou Ross a nové producentské role se zhostil Frank Wilson. Navzdory trendům v populární

    V listopadu toho roku tak Diana Ross oznámila odchod z The Supremes a práci na sólové tvorbě. A zatímco její bývalá spolužačka Florence Ballard v té samé době utápěla žal na dně sklenice whisky, Ross si rozpustila dlouhé vlasy a začala budovat pověst disko divy, tedy toho, co přesně veřejnost chtěla a nakladatelství Motown zoufale potřebovalo.

     
     

    8

    Retro

    7

  •  

    Dreamgirls

    Fascinující příběh The Supremes nečekal na zpracování dlouho. Již v roce 1981 se na Brodwayi objevil muzikál Dreamgirls, který volně vycházel z historie R&B umělců a jejich cestě ke slávě. Filmová adaptace z roku 2006 více akcentovala příběhovou linku inspirovanou nakladatelstvím Motown a The Supremes. Jennifer Hudson, která ve filmu ztvárňovala právě tragickou postavu Florence Ballard, za svou roli získala Zlatý Glóbus i Oscara. V děkovné řeči cenu věnovala přímo zesnulé zpěvačce.

     

    Koketování s disko nedopadlo pro The Supremes vůbec špatně, přesto už šlo o labutí píseň. Do rozpadu skupiny zbývaly dva roky.

    The Supremes – He‘s My Man

     

    Není bez zajímavosti, že Frank Wilson zůstával agilní a nekompromisní po manažerské stránce – naprosto chladně v tomto období protočil další čtyři členky, čímž dostal celkový počet zpěvaček The Supremes na deset. Tolik se jich neobjevilo snad ani v Sugababes.

    A tak jsme se ocitli na konci téměř dvacetiletého příběhu. The Supremes daly světu spoustu vynikajících nahrávek, ovlivnily tehdejší populární hudbu a vzešel z nich fenomén Diany Ross. Stejně tak jsou učebnicovým příkladem absolutní moci producenta a vydavatelské firmy, kteří se nakonec stejně smáli naposled. Rozlučkový koncert The Supremes absolvovaly v Londýně v divadle Drury Lane 12. června roku 1977.

    Přesto nešlo propad úplně zastavit. V roce 1972 měly The Supremes poslední singl mezi dvaceti nejhranějšími skladbami v USA a pak se stále více stávaly koncertní skupinou a estrádní zábavou. Poslední zoufalý pokus se singlem He‘s My Man, v níž se The Supremes daly na disko, nedopadl po obsahové stránce vůbec špatně. Jenže pro staré fanoušky to bylo nepřekousnutelné, podobně jako kdyby se dal Vladimir 518 na dechovku. Nové fanoušky nebylo kde brát, ti v disko poloze The Supremes viděli jen snahu cizopasit na úspěchu jiné dívčí skupiny Sister Sledge.

    hudbě dokázal udržet soulový a R&B nádech nového repertoáru a zároveň s ním uspět v hitparádách, což stále silnému, ale po jiné tvorbě pokukujícímu Motown stačilo na prodloužení smlouvy a podpory skupiny.

     
     

    8

    Retro

    8

 
×
Čtete:
2016/2
The Supremes: Velká soulová mašina

TOP

Nejlepší hudební seriály

Rozhovor

Therapy?

O slávě, koksu a vytrvalosti

Ženský element

Halsey

Hudba pro mladé dospělé

Kvíz

Headliner test

Hip Hop 1/2

Elementy ulice

Hip Hop 2/2

J5

Je to hra a každý má specifickou roli

Heavy 1/2

Natvrdo

Heavy 2/2

Todd Kerns

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Folk

Bez cancáku

Jazz a blues

Bluesbar

EDM

MDMA

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Čtvrtstoletí písniček na přání

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Rihanna

Recenze měsíce

Sia

Recenze

18. února 2016

Recenze úvod

4. února 2016

Duel

Emma Smetana

What I've Done

Recenze

SMS Recenze

Naživo

Vinyla 2015

Tvrdohlavě a bez kompromisů

Naživo

Mutemath

Černé plíce nedoceněných jedničkářů

Naživo

The Ecstasy of Saint Theresa

Dojemný návrat

Naživo

TWENTY ONE PILOTS

PARTY NA 110 procent

Naživo

Peter Hook

Jen tak se dotýkat z povzdálí

Naživo

Matěj Benko

Amatérismus hvězdných planet

Naživo

Vložte kočku

S malou pomocí přátel

Naživo

Therapy?

Zas a znova

Naživo

Three Days Grace

Mílý rock a děsná zima

Naživo

Slipknot

Totální smršť do lidí

Naživo

Ellie Goulding

Zábava až na konci

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.