Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Co se děje

Zaostřeno

EOST

Návrat (do) Extáze

Obrazem

Očičkem Nožičky

Zaostřeno

Lukemo

Zpěvák Clou má novou kapelu

Zaostřeno

Red Bull

Headparáda

Redakční tipy

Ve studiu

5 otázek pro... James Cole

Můj soundtrack

Martin Škoda

Při nákupech myslím na Kapitána Dema

Čerstvé (z)boží

Jet 8

Headliner

Imagine Dragons

V Praze jsme objevili absint

TOP

12 skvělých zpěváků, kteří neumí zpívat

Téma

Komu svědčí doba nezávislosti?

Televize

Videorama

Headliner

Emma Smetana

Hluchoněmá ve studiu

Rozhovor

Three days Grace

Hlášky

Kurt Cobain

Enface

Tindersticks

Všechno na svém místě

Móda

Hudba a boty

Walking In My Shoes

Enface

The 1975

Přidrzlí zachránci popu

Art

7 nej britpopových obalů

Insider

Prokop Holoubek

České kapely jezdí ven jen na návštěvu

Story

Guns N' Roses

Splněné přání nebo touha po penězích?

TOP

11 hudebních hvězd, které nikdy neexistovaly

Story

Simple Plan

Úspěch v nepřízni kritiky

Fenomén

Jazzová sekce

Připomínka historické důležitosti

Rozhovor

Alice

Hudba je převlečený čas

TOP

9+1 na kost promrzlý klip

Enface

Jack Garratt

Budoucí hvězda roku

Nominace

Kdo dostane Apollo

Rozhovor

Greg Dulli

Dobu počítám podle alb

Story

Smack

Ten, který prý kurví rap

Story

Parov Stelar

Muž co míchá čokoládu a chilli

  • text Lucie Drugdová

    foto archiv parov stelar

    Parov Stelar

    Muž, co míchá čokoládu s chilli

     
     

    6

    story

    1

  • Cash Candy, Nola Grey, Plasma a samozřejmě Parov Stelar. Za všemi těmito přezdívkami se skrývá rakouský DJ a producent Marcus Füreder. Jednačtyřicetiletý průkopník elektroswingu, jehož vizi se ze začátku vysmáli kamarádi i nahrávací společnosti, nadále boří hranice popularity a v únoru se chystá už poněkolikáté roztančit české obecenstvo.

     

    Když Parov Stelar loni vydal album Demon Diaries, prohlásil, že v sobě vždy cítil obrovskou roztěkanost. „Něco jako démona, který mě posouvá a nutí překonávat osobní limity.“ A to se rakouskému producentovi a ikoně elektroswingu daří skvěle. Od začátku své kariéry ale za hvězdu rozhodně považován nebyl. Ba naopak. Do Prahy, města s obrovskou fanouškovskou základnou, míří Marcus Füreder 20. února. A tak si v Headlineru připomeneme jeho příběh.

    Když si student umění Marcus Füreder začal přivydělávat vytvářením grafické podoby letáků na různé party a akce, přičichl k vábivé vůni hudebního světa. Není tak divu, že v druhé polovině devadesátých let už jako DJ Plasma obrážel noční kluby, kde do lačných tanečníků ládoval drum’n‘bass nebo techno.

    „To byly doby, kdy jsem se ještě v beatech šťoural ve vlastní kuchyni. Pak mi jednou přeskočila deska Billie Holiday a dokola se opakovala stále stejná fráze. Nejdřív jsem byl fakt dost naštvaný, že se poškrábala, ale pak mi došlo, že to vlastně zní naprosto skvěle,“ vypráví umělec o tom, jak dostal nápad, který mu změnil život.

    Jako první v Evropě totiž začal kombinovat zdánlivě neslučitelné – elektro se swingem. „Je to dost podobné jako namixovat chilli s čokoládou nebo jíst ananasovou pizzu,“ říká. Že by se ale jeho originální nápad okamžitě setkal s nadšením okolí, se tedy říct rozhodně nedá. „Po poslechu mých ukázek se všichni kamarádi a známí tvářili dost rozpačitě. Neměl jsem žádné fanoušky. Prosadit se v umění je fakt zatraceně těžké.

     
     

    6

    story

    2

  • Musíte ukázat výdrž a schytat pár ran přímo do obličeje, abyste se v ringu udrželi,“ mluví producent o krušných začátcích a životních fackách. A že jich rakouský umělec dostal opravdu hodně. Rozeslal totiž ukázky své práce do více než padesáti nahrávacích společností a vždy obdržel stejnou odpověď: „Nemáme zájem, ale vaše skladby si necháme v databázi.“ „Zamítacích dopisů přišlo tehdy nakonec dost na vytapetování celé koupelny, což jsem tedy potom opravdu udělal,“ svěřil se Füreder.

    I přesto, že o jeho hudbu zdánlivě nikdo nejevil zájem, sám DJ byl o své vizi natolik přesvědčen, že se v roce 2003 rozhoupal k založení labelu Etage Noir Recordings. „Mít vlastní nahrávací společnost je obrovská zodpovědnost. Na druhou stranu ale i obrovská výhoda. Nemám žádného šéfa, sám si rozhoduju, jakou hudbu budu vydávat a kdy začnu produkovat nové album,“ vysvětluje. Jednačtyřicetiletý Rakušan tak možná právě kvůli vlastním těžkým začátkům dnes se svým labelem rád podporuje zajímavé interprety a bere je s sebou i na zahraniční show.

    Každopádně risk v podobě vlastní nahrávací společnosti se Fürederovi opravdu vyplatil, jelikož první album Rough Cuts vzbudilo tak velkou vlnu zájmu, že ho vyhoupla až do čela světové elektronické scény.

    Možná za to tehdy tak trošku mohla i nová přezdívka – Parov Stelar. „Dřív jsem si vymýšlel různé historky, jak tohle jméno vlastně vzniklo. Dneska už na to kašlu, jelikož tu otázku už nemůžu vystát. Parov Stelar není nic víc než dvě náhodně vybraná slova,

    Nejdřív jsem byl fakt dost naštvaný, že se mi poškrábala deska, ale pak mi došlo, že to vlastně zní naprosto skvěle

     
     

    6

    story

    3

  • Začal jsem vnímat elektroswing jako svůj životní styl

    která spolu znějí dobře a nikdo je ještě neměl zabrané,“ mluví o přezdívce, se kterou je na rozdíl od těch dalších jako Cash Candy nebo Nola Grey spojena veškerá jeho sláva.

    Z nechtěného umělce se tak během roku stal idol, kterého dokonce BBC jmenovala jedním z nejnadějnějších producentů, začal spolupracovat se jmény jako Lana Del Rey nebo Lady Gaga a jeho hudba se objevovala v seriálech a reklamách. „Začal

    jsem vnímat elektroswing jako svůj životní styl,“ přiznává.

    Jelikož s přibývajícími příznivci přibývalo i koncertování, rozhodl se Parov Stelar pro živá vystoupení založit Parov Stelar Trio a dnes už na velkých festivalech fanoušky roztancovává s Parov Stelar Bandem „Nebylo to ale určitě rozhodnutí ze dne na den, ale spíš dlouhodobý proces. Pět dní v týdnu jsem cestoval a trávil hodiny na letišti sám.

     
     

    6

    story

    4

  • Navíc člověk časem potká spoustu nadaných muzikantů, tak mě napadlo, proč jich pár nepozvat,“ vysvětluje, jak se dal dohromady se zpěvačkou Cleo Panther a dalšími. Stejně přirozeně jako kapela vznikla i jeho bookingová agentura. „V roce 2012 nám přišlo 3800 žádostí na vystoupení. Museli bychom hrát desetkrát za den, takže mě napadlo, že by bylo vlastně docela hezké říkat, že Parov Stelar sice nemůže, ale máme někoho, kdo bude vyhovovat jejich rozpočtu,“ říká a dodává, že na agentuře rozhodně nikterak nebohatne.

    Na akce umělce, který sám v pubertě chodil do školy zásadně v obleku a jezdil na krémové Vespě, chodí fanoušci často oblečeni do kostýmů z třicátých let. „Líbí se mi to, já hlavě už od dětství miloval podobný styl a staré nahrávky. Nemuselo jít jen o swing nebo jazz, ale mám rád také soul,“ vypráví. Možná také proto dodnes při tvorbě skladeb loví v těchto vodách a prohrabávání se deskami je pro něj zároveň i největším koníčkem. „Sampling je jako hra na hudební nástroj. Ale zase nepracuju jako Fat Boy Slim, který používá jen samply,“ říká. Nejprve tedy udělá vlastní skladbu a až pak hledá na starých vinylech ostatní zvuky, což mu dost často trvá i dva měsíce. Přesto, že je až chorobný perfekcionista, však přiznává, že se mu během tvorby omylem vymazalo už několik zaručeně velkých hitů. „Dnes už mám sedm pevných disků a neustále zálohuji,“ svěřil se Parov Stelar, jenž se v současné době věnuje také svému novému projektu Stelatronic (elektro deep house) a malování obrazů.

    V roce 2012 nám přišlo 3800 žádostí na vystoupení. Museli bychom hrát desetkrát za den

     
     

    6

    story

    5

  •  

    3x parov stelar

     
     
     
     

    V reklamě na Bacardi tvůrci použili pecku Chambermaid Swing.

    Bacardi 1957 Party Commercial

    V upoutávce na The Cosmopolitan Hotel of Las Vegas zazní skladba Booty Swing.

    The Cosmopolitan Hotel of Las Vegas

     

    Dámská vůně Paco Rabanne Lady Million a hit All Night.

    Paco Rabanne Lady Million Eau My Gold

     
     
     
     
     

    6

    story

    6

 
×
Čtete:
2016/2
Parov Stelar: Muž co míchá čokoládu a chilli

TOP

Klub výjimečných

Výročí

Cpt. Beefheart

Muž, který rozkopl dveře

Songstory

Vltava

Marx, Engels, Beatles

Enface

Wolfmother

Z hvězd zase na start

Story

David Rodigan

Pouštět reggae

Rozhovor

Adam Ďurica

Pop je odkázaný na lásku

Vizuál

Leif Podhajský

Digitální spiritualista

Retro

The Supremes

Velká soulová mašina

TOP

Nejlepší hudební seriály

Rozhovor

Therapy?

O slávě, koksu a vytrvalosti

Ženský element

Halsey

Hudba pro mladé dospělé

Kvíz

Headliner test

Hip Hop 1/2

Elementy ulice

Hip Hop 2/2

J5

Je to hra a každý má specifickou roli

Heavy 1/2

Natvrdo

Heavy 2/2

Todd Kerns

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Folk

Bez cancáku

Jazz a blues

Bluesbar

EDM

MDMA

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Čtvrtstoletí písniček na přání

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Rihanna

Recenze měsíce

Sia

Recenze

18. února 2016

Recenze úvod

4. února 2016

Duel

Emma Smetana

What I've Done

Recenze

SMS Recenze

Naživo

Vinyla 2015

Tvrdohlavě a bez kompromisů

Naživo

Mutemath

Černé plíce nedoceněných jedničkářů

Naživo

The Ecstasy of Saint Theresa

Dojemný návrat

Naživo

TWENTY ONE PILOTS

PARTY NA 110 procent

Naživo

Peter Hook

Jen tak se dotýkat z povzdálí

Naživo

Matěj Benko

Amatérismus hvězdných planet

Naživo

Vložte kočku

S malou pomocí přátel

Naživo

Therapy?

Zas a znova

Naživo

Three Days Grace

Mílý rock a děsná zima

Naživo

Slipknot

Totální smršť do lidí

Naživo

Ellie Goulding

Zábava až na konci

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.