Hudbě skupiny Tame Impala podléhal tak často a intenzivně, až jednoho dne začal konstruovat její psychedelickou vizáž. Australský grafik s českou krví Leif Podhajský vizualizuje hudbu nezávislých i mainstreamových značek a nikdy u toho neslevuje ze svého osobitého přístupu. Ladnost i monstrozitu přírodních sil otiskuje do každého výstupu. A je jedno, zda zrovna tvoří pro Nike, Foals nebo přísně vědecký časopis.
Miluju Berlín. To město má silnou a bohatou historii i kulturu, která přebývá v jeho zdech i lidech
Ještě předtím, než se globálně začalo dobrovolně propadat hypnóze jeho pohlcujících vizuálních tripů, pobýval Leif Podhajský v rodné Byron Bay. Kochal se povznášející krásou a silou deštného pralesa a vodopádů, v tu samou dobu ale také snil o tom, jak mocné by bylo pokuřovat s Gandalfem ve Středozemi anebo spáchat něco, cokoli vizuálního pro Black Sabbath nebo Jimmyho Hendrixe. Jsme hned u jednoho z klíčových aspektů Podhajského tvorby a života. Totiž u faktu, že nikdy nepřestával snít. Ani v době, kdy jako dítě neustále maloval, ani během studií grafického designu, ani při práci v grafickém studiu v Melbourne. Ani v momentě, kdy ho na molekuly rozkládaly snové dramatické výboje Kevina Parkera neboli Tame Impaly. Právě jemu, resp. labelu Modular Recordings
Nadále prohluboval svou důmyslnou psychedelii pro 21. století a vlastní múzy
Podhajský spontánně zaslal e-mail s nabídkou / přáním vytvořit kapele obal singlu či koncertní plakát. Odpověď samozřejmě nepřicházela, Podhajský nicméně neotálel.
7
Vizuál
2
LEIF PODHAJSKÝ
Rodák z australské Byron Bay, jehož rodokmen sahá až do České republiky. V současné době čím dál vyhledávanější grafik a výtvarník pohybující se mezi nezávislou scénou a těžkou komercí. Je podepsaný pod desítkami vizuálních výstupů pro interprety a kapely jako jsou Tame Impala, Foals, Bonobo, The Horrors, Lykke Li, Of Monsters and Men, Young Magic, The Wombats nebo Cloud Control. Nechává se unášet zrcadlením přírody, hutným sléváním barev a geometrií digitálních abstrakcí, jež ve výsledku nepostrádají dnes už charakteristický organický look. Miluje nasávání atmosféry nových míst a metropolí po celé zeměkouli – jeho stálejší základnou je aktuálně Londýn, rád se ale pravidelně vrací do kreativního Berlína nebo do domovské Austrálie. Patří k fanouškům bestsellerů od Murakamiho i komplexních děl dvorního grafika Pink Floyd Storma Thorgersona. Založil a dodnes kurátoruje zavedený blog visualmelt.com, který funguje jako rozrůstající se internetová sbírka vizuálního umění. Dle všeho se v budoucnu bude čím dál více věnovat sólovým výstavám a tvorbě trojrozměrných objektů a krátkých surreálných snímků.
i vytříbené vizuální úlety pravidelně nahazoval na svůj vlastní a časem všeobecně přijímaný blog Visual Melt.
Činil se výrazně a vytrvale natolik, že pátrači z Modularu se mu nakonec přece jenom ozvali (aniž by si jeho původní zprávu přečetli) s nabídkou, která jednoduše nešla jakkoli odmítnout. Mohlo v ní klidně stát: „Tame Impala u nás bude vydávat debutovou desku a Kevin Parker chce, abyste pro ni vytvořil obal. Šlo by to?“
7
Vizuál
3
STYL
Přírodní photoshopping
Zdrcující nádhera a živelnost přírody a její propojenost s kosmem, se stavem naší mysli, našeho vědomí i podvědomí. Pronikání snů do reality, uklidňující i bouřlivé střety barev. Podhajský maluje ilustrace zvuků, obaly desek jsou pro něho vizuálními vstupy do příběhů hudby, které se vždy skrývají uvnitř disku nebo vinylu. Podhajský tyhle příběhy formuje mistrně, se smyslem pro dokonalé vystižení atmosféry, vibrací a barev, jaké daná muzika navozuje. Někdy ctí abstrakci a nebojí se lehkých deformací, za každých okolností ovšem zůstává věrný zjitřenému impresionismu. Daný vizuál vždy buduje při poslechu konkrétní desky. Artwork, který původně zpracoval pro The Horrors, tak nikdy nemůže figurovat na
desce Bonobo. A naopak. Tvoří na za každé situace připraveném laptopu, těžko ho ale opustí láska k ruční práci. Jeho tvorba je tak mnohdy fúzí obou přístupů. Digitál versus piplání se s negativy, čisté zaznamenávání kouzla impozantní přírody versus manipulace s ní. Digitální techniky mu poskytují dostatek potřebné svobody a flexibilnosti. Historický vývoj ve vnímání jejich přínosu přirovnává ke genezi elektronické hudby, na niž se zpočátku nahlíželo se stejným despektem. Nedá dopustit na Photoshop či Adobe Premiere, přírodní hmatatelný feeling je ale u jeho prací doživotní zárukou. Ať už se bavíme o vizuálu pro spřátelenou začínající kapelu, anebo o globální kampaň pro Ballantine’s.
7
Vizuál
4
INSPIRACE
Tohle vědecky nedáte
Láska. Jedno slovo stačí. Podhajský je přesvědčený, že každá bytost na naší planetě je propojená s pozemským přírodním kosmem, přičemž středobodem všeho je právě láska. Pokud byste od něho chtěli radu, jak vytvořit přetrvávající vizuál, pravděpodobně by kladl na srdce vaše vlastní pocity a vnímání světa, ale zdůraznil by nutnost zapojení pozitivního elementu, který prodchne zvolené barvy i výslednou kompozici. Přestože se v souvislosti s jeho tvorbou velmi často zmiňuje divokost psychedelie, Podhajský tvoří zásadně s čistou hlavou a jako málokdo dokáže najít
harmonii v (na první pohled) disharmonickém. Své vizuální pojetí hudby bere jako proces nikdy nekončícího prozkoumávání vlastní imaginace, které může být natolik intenzivní, že se při něm dopátrá k odpovědím na vlastní interní otázky. A aby bylo jasno – Podhajský se nepovažuje za věřícího a odmítá jakoukoli formu náboženství, na druhou stranu sám sebe mnohdy popisuje jako citlivou, spirituálně založenou osobnost, jež vnímá věci, které se nedají popsat vědecky. Pokud by žil v Čechách, měl by to se svým světonázorem rozhodně komplikované.
7
Vizuál
5
4 NEJ VIDEA
Mount Kimbie
Made to Stray
Od glitche k jasnějším přírodním tvarům. Rozpohybovaná ukázka toho, jakým způsobem Podhajský vizualizuje hudbu, její náladu, rytmus a emoce. Trip pro velké plátno během koncertu.
Foals
A Knife in the Ocean
Mohutné vlny se tříští o skálopevné pobřeží a Podhajský předvádí, jak přesně a podmanivě dokáže vizuálem vystihnout hloubku a atmosféru jedné velké písně. Čistý současný obraz prolíná s hrubou deformací a v každém záběru prezentuje majestátní matku přírodu, která působí dominantně a klidně do té chvíle, než nekompromisně a tvrdě udeří.
Jichael Mordan
Pozoruhodná rozdvojená pocta basketbalovému králi Michaelu Jordanovi. Archivní sportovní záznamy během dvou minut získávají nové významy, stává se z nich reálný videoart. Experiment s potemnělým podkresem.
Leif Podhajský
Morphing
V hlavní roli sám kouzelník Podhajský. Prochází se městem či po pobřeží, jede hromadnou dopravou, sedí v obýváku, mluví nahlas o oné propojenosti s přírodou. Jádro a smysl jeho práce ve čtyřech poklidných minutách.
7
Vizuál
6
7 GRAFICKÝCH NEJ
Cloud Control
Dream Cave
Sofistikovaná variace na slavnou malbu německého romantika Caspara Davida Friedricha s názvem Poutník nad mořem mlh z počátku 19. století. Podhajský rozmáchlou melancholii mění za klaustrofobii „snové jeskyně“, z níž není úniku. (Možná nechtěně) depresivní vyznění jen umocňuje hororově kostrbatým písmem.
Foals
Holy Fire
Utopickou romantiku fotil stálý spolupracovník National Geographic Thomas Nebbia, Podhajský ladil její zasazení do kontextu i její barvy, font a vše okolo. Jde přitom o obal k speciální edici desky, kdy volil tmavší tón barev a kladl tak větší důraz na efekt, při němž vynikají siluety. K hudebnímu obsahu se tohle chladnější pojetí hodí paradoxně mnohem víc než prosvětlený originál.
FTL: Faster Than Light
(soundtrack)
K opěvované herní indie-senzaci FTL vyšel soundtrack, jehož vinylovou verzi Podhajský opatřil touhle duchařskou momentkou. Zachycený kosmonaut jako by čelil rychlosti světla nebo horizontu události či jednoduše startu vesmírné rakety.
The Horrors
Higher
K estetické dokonalosti vyvedená 4vinylová kolekce remixové sbírky pro antikvariát britských The Horrors. Půvab tvarové harmonie pod mikroskopem a malby, kterými jako by se Podhajský vracel k vědecké podstatě fotografie.
Young Magic
Melt
V Podhajského portfoliu tenhle kus překvapuje díky temným konturám. Jedná se o portrét pro debutové album brooklynských experimentátorů, který jako by levitoval mezi znepokojivými vizemi Francise Bacona a fenoménem černých děr.
Wired Magazine
Space
Obálku jednoho z čísel popkulturního magazínu Wired, které se věnovalo intergalaktické kolonizaci, Podhajský pojal jako krystalickou expresi vesmíru. Saturn se zmenšuje, kosmický oceán hrozí destruktivní bouří a vy dost možná sledujete suverénně vyobrazený skok do hyperprostoru.
Tame Impala
Innerspeaker
Jedinečná věc, díky níž si Podhajského tvorba před šesti lety vysloužila upřenější pozornost laické i odborné veřejnosti. Typické pojetí přírody i sonických vln, obraz, který svému autorovi přihrál nominaci na nejlepší hudební obal roku 2010 a spolupráci s prestižním New Scientists Magazine.
Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou.
Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies.
Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.