Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Headliner

Vojtěch Dyk

Rozhovor

Elis

Start

Čerstvé (z)boží

Portrét

Enter Shikari

  • RectangleRectangleGraphicLine

    text kay buriánek

    foto tom barnes

    GraphicLine

    enter shikari

    POZITIVNÍ AGRESIVITA

    Polygon
     

    5

    GraphicLine
     

    portrét

    1

  • Průměrně sofistikovaný fanoušek kdekoli na glóbu ví, kdo jsou Enter Shikari. Nebo… měl by. Ale zopakovat si pár základních faktů není nikdy na škodu. Zvlášť když u nás budou třináctého ledna hrát v pražském Lucerna Music Baru s novou deskou The Mindsweep.

    GraphicLineGraphicLine

    Jako uragán vtrhli na scénu v raném věku ani ne dvaceti, jak už to tak u anglických kapel bývá. Bylo to někdy v roce 2003, takže letos slaví už své dvanáctiny. Za tu dobu stihli natočit a vydat debut Take to the Skies (2007), Common Dreads (2009), A Flash Flood of Colour (2012) a skórují právě čtvrtou kolekcí The Mindsweep (2014). Sami ji označují za odvážnou, co se posunu týče, což může být klasický reklamní slogan, nebo skutečně pravda, o čemž se brzo sami přesvědčíme.

    Zatím je jasné, že nakažlivý konglomerát stylů funguje dál bez zásadní změny, což se dalo očekávat, protože The Mindsweep produkoval stejný producent jako předchozí desku, tedy Dan Weller.

    Od začátku bylo poměrně jasné, jakým směrem se tahle čtveřice ze St. Albans, což je asi třicet kilometrů severně od Londýna, chce a bude ubírat. Muzikanty spojovala nevykřičená agrese, dost vyhraněné sociální a politické postoje, hudebně hlavně metal

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    portrét

    2

  • Rectangle
     
    GraphicLineGraphicLine

    Enter Shikari jsou díky internímu receptu na pódiu jako Molotovův koktejl

    nejrůznějších odnoží a hardcore elementy na té jedné, kytarovější frontě, doplňující se v očividně vyrovnaném poměru s žánry o dost tanečnějšími, jako jsou drum and bass, digital hardcore, industrial, ale hlavně dubstep a trance. Na první pohled ne úplně koherentní kombinace, ale ve výsledku jsou právě díky internímu receptu Enter Shikari na pódiu jako Molotovův koktejl. Ta receptura není nic tajného a může podle ní vařit každý. Ne každému je ale dáno a přáno. Čtyři individuality v kapele, čtyři kamarádi a spoluhráči v tomto případě znamená nespočet věcí, na kterých si buď společně, nebo každý zvlášť ujíždějí.

    Sami přiznávají, že žánrovou vyhraněnost a strukturu nikdy moc neřešili a naprosto svobodně implementovali všechno, co je bavilo

    poslouchat. Tak vznikal unikátní žánrový pelmel a fakt, že to měli dvacet minut vlakem do centra Londýna a mohli tím pádem intenzivně vymetat nejrůznější kluby, byl do jisté míry také určující. Jestliže přiznávají jako své inspirační zdroje tak rozdílné kapely, jako jsou Refused, At The Drive-In, The Prodigy, Sick Of It All, Rage Against The Machine, Dillinger Escape Plan, nebo dokonce Beatles či Stravinského, pak se jejich svobodomyslnosti při skládání ani nelze divit.

    Jedním dechem ale dodávají, že nejdůležitější pro jejich vlastní formování byla a je lokální scéna. Možná i proto založili na začátku kariéry svůj vlastní indie label Ambush Reality, hlavně proto, aby na něm vydávali vlastní muziku. Přestože dnes už jsou pochopitelně

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    portrét

    3

  • Rectangle
     
    GraphicLineGraphicLine

    ENTER SHIKARI

    Roughton Reynolds – zpěv, programování, klávesy

    Christopher Batten – basová kytara, vokály

    Liam Clewlow – kytara, vokály

    Robert Rolfe – bicí, vokály

    akvizicí velkých labelů, jako jsou Warner Music nebo Interscope, tenhle nezávislý imprint stále funguje. Byť byl původně koncipován jako domovská značka exkluzivně pro Enter Shikari, loni v létě se rozhodli na něm vydat singl hardcore kámošů Baby Godzilla z Not­tinghamu. Přestože je jim sem tam vyčítáno, že hlavně na prozatím poslední vydané desce A Flash Flood of Colour zní místy až příliš rádiově, je transparentní, že si s nějakou strategií moc hlavu nelámou, za což mají můj první kredit.

    Druhý je za postoj a angažovanost, která nejde po povrchu a zároveň není otravně afektovaná. Mám na mysli témata, kterých se dotýkají jejich texty – globální rabování planety, fakt, že pokud naše ekonomické systémy nezačnou opravdu zohledňovat ekologické aspekty, nemáme šanci přežít a podobně. Může to znít sice jako stokrát omílané klišé, ale pořád je milionkrát lepší než I love you baby, I hate you baby, I’ll kill you baby, fuck!

    Enter Shikari jsou v Čechách jako doma. Mají za sebou několik vlastních klubovek, předskakování The Prodigy a Linkin Park i freneticky přijaté vystoupení na festivalu Rock for People. Žel s pachutí konfliktu fanoušků a ochranky pod pódiem během jejich setu. Rob a Rou si

    dokonce jednou střihli i DJ set v holešovickém klubu Cross, jako by chtěli všem dokázat, že mají k místním fans tak blízko, jak to jen jde. Nebo jsou prostě jenom tak „cool“, že nepotřebují bariéry, polofašounské mlátičky pod sebou na festivalu ani mentální hrazení mezi těmi nahoře, kteří hrají, a těmi dole, co „jen“ poslouchají. Neustálá akce, lezení, kam se normálně neleze, skákání, stagediving, moshpity, lidi na pódiu, kapela na lidech. Živelnost, energie, pozitivní agrese, legrácky a opičky... Tohle všechno jsou Enter Shikari a ne jinak tomu bude i letos v pražském Lucerna Music Baru. Máme se na co těšit.

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    portrét

    4

  • Group
     
    GraphicLineGraphicLine

    NOMINACE A OCENĚNÍ

    Nominace Kerrang! Award – nejlepší živá kapela (2009, 2013)

    Nominace NME Award – kapela s nejlepší fanouškovskou komunitou (2013)

    Nominace Kerrang! Award – nejlepší britská kapela (2009, 2010, 2011, 2013)

    Nominace Kerrang! Award – nejlepší nová britská kapela (2006)

    Ocenění Kerrang! Award – nejlepší živá kapela (2007, 2012)

    Ocenění NME Award – cena Johna Peela za inovaci (2007)

    TextFrameGroup

    The Last Garison

    GraphicLineGraphicLine
     
    TextFrameGroup

    Slipshod

    GraphicLineGraphicLine
     
    TextFrameGroup

    Never Let Go Of The Microscope

    GraphicLineGraphicLine
     
     
    GraphicLineGraphicLine

    diskografie

    Take to the Skies (2007)

    Common Dreads (2009)

    A Flash Flood of Colour (2012)

    The Mindsweep (2015)

    Polygon
     
     
     

    5

    GraphicLine

    portrét

    5

 
×
Čtete:
2015/1
Enter Shikari

Headliner

Eminem

Enface

Korben Dallas

Rozhovor

Živé kvety

Anketa

Nominace na čtenářskou desku roku 2014

Anketa

Nominace na čtenářskou desku roku 2014

Story

Mark Ronson

Vzpomínáme

Zůstala po nich muzika

Rozloučení

Joe Cocker

TOP

10 vět, které by muzikanti neměli říkat

Story

Scott Stapp

Story

Moby

Portrét

Charli XCX

Výročí

Tom Waits

Po stopách

Kdo je Mirek Tabák?

Odhalení

Petr Ostrouchov

Výročí

Tina Turner

Nominace

Cena Apollo

Rozhovor

Josef Sedloň

TOP 50

50 nejzásadnějších singlů roku 2014

TOP 50

50 nejzásadnějších singlů roku 2014

TOP 50

50 nejzásadnějších singlů roku 2014

TOP 50

50 nejzásadnějších singlů roku 2014

Objektivem

2014 Objektivem

Objektivem

Jan Nožička

Objektivem

Ivan Prokop

Objektivem

Martin Semenysin

Objektivem

Tomáš Třeštík

Objektivem

Andrea Sovová

Objektivem

Vojta Florian

Objektivem

Kryštof Kalina

Objektivem

Jakub Macháček

Insider

Michal Thomes

Test

HD kvíz

Ženský element

Macy Gray

Co poslouchá

Ondřej Kobza

Tip

Wounds

Televize

Videorama

Rozhovor

Voxel

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Hard & Heavy

Ocelové srdce

Jazz Blues

Bluesbar

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Pohled

Slabý rok 2014

Deska měsíce

Vojtěch Dyk

Recenze

Recenze 15. ledna 2015

Recenze

Recenze 1. ledna 2015

SMS/REC

SMS/RECenze

Duel

Wu Tang Clan

Naživo

Lamb

Naživo

Taking Back Sunday

Naživo

Selah Sue

Naživo

Vypsaná fixa

Tipy

Kam vyrazit?

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.