Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Headliner

Vojtěch Dyk

Rozhovor

Elis

Start

Čerstvé (z)boží

Portrét

Enter Shikari

Headliner

Eminem

Enface

Korben Dallas

Rozhovor

Živé kvety

Anketa

Nominace na čtenářskou desku roku 2014

Anketa

Nominace na čtenářskou desku roku 2014

Story

Mark Ronson

  • RectangleGraphicLine

    text ŠÁRKA HELLEROVÁ

    foto sony music

    GraphicLine

    MARK RONSON

    Rectangle

    Vymáčknout to nejlepší

    Polygon
     

    7

    GraphicLine
     

    story

    1

  • Britský muzikant, dýdžej a producent Mark Ronson právě vydává čtvrté album Uptown Special. Deska má slibně nakročeno k úspěchu – o prvním singlu Uptown Funk s Brunem Marsem se mluví jako o možném největším hitu příštího roku.

    GraphicLineGraphicLine

    „Když si vezmete, kolik lidí dnes kupuje desky a jak velká je soutěživost mezi singly, jaký má smysl něco vydávat, dokud ze sebe nevymáčknete to nejlepší,“ citoval v listopadu britský Guardian řečnickou otázku, kterou se Mark Ronson evidentně řídí.

    Začátkem prosince bylo kolem singlu Uptown Funk, který nazpíval Bruno Mars, rušno. Energizující skladbu, která by si jistě své místo na slunci velice rychle našla sama, nakoplo, že ji ještě před oficiálním vydáním singlu ve Velké Británii zazpívala na popud Simona Cowella zpěvačka Fleur East v soutěži X-Factor. Tato verze se ihned

    vyšvihla na přední příčky prodejního žebříčku iTunes, což donutilo Ronsonovu nahrávací společnost Columbia singl vydat ihned, tedy několik týdnů před plánem.

    Zpěvačka se podle zpravodajství BBC Ronsonovi omluvila s tím, že právo na první příčku samozřejmě náleží jemu a jeho týmu, protože „je to jeho písnička, on ji stvořil.“ Nové album Marka Ronsona ovšem nabízí i poutavější příběhy, než jsou spekulace o tom, jestli nebyl ve skutečnosti veškerý povyk kolem soutěže a data vydání dobře promyšlený reklamní tah.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    story

    2

  • GraphicLineGraphicLine

    Nedostatek lidí, kteří by se v současné době snažili v mainstreamovém R&B říct cokoli opravdu zajímavého, je depresivní

    a nebyly jen další variací na téma zlomené srdce nebo taneční parket. „Chtěl jsem tohle album udělat tak, aby mohlo po právu stát na poličce vedle mých oblíbených desek amerického R&B, soulu, jazzu a blues ze sedmdesátých a osmdesátých let, kdy texty o něco opravdu usilovaly,“ tvrdí Ronson.

    A právě proto se obrátil na Michaela Chabona, jehož knihu Úžasná dobrodružství Kavaliera a Claye zbožňuje. Spisovatel, sám velký hudební fanoušek, byl nadšen.

    „Byl to odlišný kreativní proces, než když píšu knihy. Především proto, že jde o spolupráci, a to je na tom pro mě to krásné,“ hodnotí Chabon vznik desky Uptown Special. „Přikláním se spíš k zamyšlenému, melancholicky lítostivému tónu, zatímco Mark upřednostňuje optimističtější texty. Toto napětí se ukázalo být velmi plodné,“ vypráví Guardianu spisovatel, který napsal více než polovinu textů.

    Fakt, že Ronson Chabonovu literaturu obdivuje, mu nebránil vracet společně s producentem Bhaskerem spisovateli jeho texty k přepracování. Třeba písničku jménem Leaving Las Feliz prý Chabon přepisoval třikrát.


    Harmonika Stevieho Wondera

    Mark Ronson toužil mít na albu part na harmoniku zahraný Steviem Wonderem. A to tak moc, že ve chvíli, kdy to nevypadalo s jeho účastí nadějně, začal hledat na internetu Stevieho imitátora. Po měsících domluv se mu naštěstí podařilo získat

    Na spolupráci s dalšími umělci dnes není nic neobvyklého, není ovšem obvyklé, aby byl spoluautorem desky věhlasný spisovatel, v tomto případě Pulitzerovou cenou ověnčený Michael Chabon. „Nedostatek lidí, kteří by se v současné době snažili v mainstreamovém R&B říct cokoli opravdu zajímavého, mi přijde trochu depresivní,“ říká Ronson. Proto chtěl, aby texty na tomto albu byly ambicióznější, aby vyprávěly příběhy

    Texty s nádechem Pulitzera

    Ve světě kooperací je Ronson jako doma. Kromě úspěšné producentské kariéry má za sebou již tři alba, přičemž to druhé Version mu v roce 2008 pomohlo získat ocenění Brit Award pro nejlepšího mužského sólového hudebníka roku. Již na jeho předešlých albech se o vokály postaraly hvězdy první velikosti. Za všechny připomeňme třeba Lily Allen, Robbieho Williamse nebo Amy Winehouse. Se všemi jmenovanými se Ronson setkal i jako producent, přičemž pro Amy Winehouse spoluprodukoval album Back to Black, jež získalo pět cen Grammy.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    story

    3

  • GraphicLineGraphicLine

    Nejlepší hudební okamžik mého života? Stevie Wonder na mojí desce

    Rectangle

    Cesta po kostelech

    Od začátku byl na téhle desce Ronsonovým blízkým spolupracovníkem producent Jeff Bhasker. A právě on dostal nápad, že společně najdou pro album vokalistku v některém z kostelů amerického východního pobřeží.

    „Jeff a já jsme psali písně pro někoho, kdo má hlas jako Chaka Khan za mlada, ale

    samotného Wondera a jeho malý part tak dovršil nahrávání.

    „Nejlepší hudební okamžik mého života, který možná nikdy nebude překonán, je ten, že Stevie Wonder hraje v úvodu mé desky na harmoniku,“ radoval se pak Ronson v rozhovoru pro server Yahoo Music. „Bylo to něco, k čemu se schylovalo čtyři nebo pět měsíců, ale stále to ne a ne dopadnout. Poté se to jako zázrakem stalo, jeho inženýr mi poslal nahrávku. Wonder je můj nejoblíbenější hudebník, autor a zpěvák všech dob. Když budu příliš myslet na to, že hraje na mé desce, exploduje mi hlava, protože jeho jediná písnička mě dokáže rozplakat,“ neskrýval producent své nadšení.

    Polygon
     

    7

    GraphicLine
     

    story

    4

  • GraphicLineGraphicLine

    První digitální samplery přes noc změnily vše

    kdo je bude zpívat, jsme nevěděli. Jednou ve dvě ráno a po několika whiskách Jeff řekl, že musím jet na jih na výlet, který nazval Mise Mississippi. Že projedeme všechny ty kostely a najdeme zpěvačku,“ vyprávěl Ronson Guardianu s tím, že desetidenní výlet byl pro vznikající nahrávku zcela určující.

    „Ten výlet se stal pro album vším. Navštívili jsme dvacet nebo třicet kostelů a slyšeli neuvěřitelné zpěváky,“ vzpomínal producent.

    V klubu v Mississippi našli Keyone Starr, dceru kněze, kterou vyloučili ze sboru poté, když otěhotněla. O tom, že právě ona bude jednou z hlavních vokalistek na Uptown Special, se rozhodlo „ve chvíli, kdy otevřela pusu, aby zazpívala The Sweetest Thing od Lauryn Hill.“ Do té doby neznámá třiadvacetiletá zpěvačka se tak po boku Bruno Marse a Andrewa Wyatta stala jednou z hlavních vokalistek alba.

    „Jsem přitahován zpěvačkami s chrapotem a něčím zlomeným v hlase, ve kterém slyšíte syrovost,“ vysvětloval muzikant v rozhovoru pro Billboard, co ho zaujalo na Keyone Starr. Tato charakteristika připomíná také jeho bývalou múzu Amy Winehouse, která v roce 2011 zemřela. „Budu na ni myslet po zbytek života. Na tomto albu jsou věci, které by se jí líbily. A jiné, které by sakra nenáviděla,“ směje se Ronson.

    A na cestách po Státech padlo ještě jedno rozhodnutí. Nahrávat v Memphisu v Royal Studios, kde v minulosti točili například Al Green, Chuck Berry nebo De La Soul.

    „Můžu v určité formě vzít kousek něčeho, co mě baví, a můžu to doplnit, můžu se vložit do příběhu, nebo ho dokonce změnit. To se v posledních třiceti letech stalo s hudbou, to je hlavní nit. Před třiceti lety vznikly první digitální samplery a přes noc změnily vše. Umělci mohou samplovat cokoli, co vzniklo před nimi,“ řekl Ronson

    Jak sampling změnil hudbu

    Zatímco na čerstvé album Uptown Special složil Mark Ronson ve spolupráci s dalšími autory a hudebníky nové originální písně, jeho dosud nejúspěšnější album Version (2007) stálo na coververzích. V březnu loňského roku přednesl svůj pohled na současnou roli samplování hudby v rámci své řeči na konferenci Ted.

    „Když sledujete Ted Talks, začnete panikařit. Říkáte si – ještě jsem nevedl úspěšnou expedici k severnímu pólu, ani jsem neposkytl své vesnici elektřinu. Promrhal jsem většinu času jako DJ v nočních klubech a produkováním popových desek,“ uvedl devětatřicetiletý hudebník svou přednášku s humorem. Obhajoval v ní samplování před těmi, kteří užití fragmentu cizí písně považují za plagiátorství.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    story

    5

  • s tím, že je to jen další úroveň toho, co umělci dělají odjakživa: „V hudbě si vždy bereme něco, co máme rádi, a stavíme na tom. Kouzlo spočívá v tom, že vezmeme určitý element a přidáme k němu něco čerstvého a nového. To jsem se naučil, když jsem pracoval s Amy Winehouse na Back to Black.“ U toho alba se někteří divili, že vsadilo na tak „zastaralý zvuk“. Podle Ronsona byl novým elementem hlas zpěvačky a texty inspirované jejím životem.

    „Umělci nesamplují, protože jsou příliš líní, aby vytvořili něco vlastního. Samplují proto, že v hudbě slyší něco, co je osloví natolik, že se najednou chtějí vnořit do příběhu té písně. Poslechnou si ji a chtějí se stát její součástí. A mají technologii, která jim to umožňuje,“ přednášel producent, který má namířeno na čelo žebříčku.

    Tak schválně, kolik umělců se v budoucnu bude chtít stát součástí evoluce jeho nového hitu Uptown Funk, případně dalších kousků z nového Ronsonova alba?

    TextFrame

    Mark Ronson ft. Bruno Mars: Uptown Funk

    GraphicLineGraphicLineGroup
     
     
    GraphicLineGraphicLine

    budoucí epitaf

    Co bude mít jednoho dne Mark Ronson napsáno na náhrobku? „Nakonec tam bude stát nejdřív producent a pak až umělec,“ tvrdil těsně před vydáním třetího alba Record Collection. Stejně tak si myslí, že je díky svým začátkům za mixážním pultem navždy u veřejnosti zapsán jako DJ patřící na taneční scénu. „Jednou jsem byl znám jako DJ a tak to bude navždy. Na festivalech budu vždy hrát v tanečním stanu, není důležité, jestli v té době začnu dělat polku nebo komponovat klasickou hudbu,“ tvrdí. Své zásluhy mimo dýdžejing už nezpochybnitelně má. Produkci alb se věnuje přes patnáct let, největší úspěch mělo album Amy Winehouse Back to Black, které získalo pět ocenění Grammy. Ronson dále spolupracoval s Adele, Duran Duran, Boy Georgem, Rufusem Wainwrightem, Paulem McCartneyem a mnoha dalšími.

    PolygonRectanglePolygon
     
     

    7

    GraphicLine

    story

    6

  • Rectangle

    Kdo je tu host?

    Na albu Uptown Funk spolupracovalo mnoho talentovaných muzikantů. Například zpěvák kapely Tame Impala Kevin Parker, Andrew Wyatt ze švédské indiepopové formace Miike Snow, James Ford ze Simian Mobile Disco i Bruno Mars. Ronson měl ovšem největší radost z toho, že přemluvil svého hudebního hrdinu Stevieho Wondera.

    Polygon
     

    7

    GraphicLine
     

    story

    7

 
×
Čtete:
2015/1
Mark Ronson

Vzpomínáme

Zůstala po nich muzika

Rozloučení

Joe Cocker

TOP

10 vět, které by muzikanti neměli říkat

Story

Scott Stapp

Story

Moby

Portrét

Charli XCX

Výročí

Tom Waits

Po stopách

Kdo je Mirek Tabák?

Odhalení

Petr Ostrouchov

Výročí

Tina Turner

Nominace

Cena Apollo

Rozhovor

Josef Sedloň

TOP 50

50 nejzásadnějších singlů roku 2014

TOP 50

50 nejzásadnějších singlů roku 2014

TOP 50

50 nejzásadnějších singlů roku 2014

TOP 50

50 nejzásadnějších singlů roku 2014

Objektivem

2014 Objektivem

Objektivem

Jan Nožička

Objektivem

Ivan Prokop

Objektivem

Martin Semenysin

Objektivem

Tomáš Třeštík

Objektivem

Andrea Sovová

Objektivem

Vojta Florian

Objektivem

Kryštof Kalina

Objektivem

Jakub Macháček

Insider

Michal Thomes

Test

HD kvíz

Ženský element

Macy Gray

Co poslouchá

Ondřej Kobza

Tip

Wounds

Televize

Videorama

Rozhovor

Voxel

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Hard & Heavy

Ocelové srdce

Jazz Blues

Bluesbar

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Pohled

Slabý rok 2014

Deska měsíce

Vojtěch Dyk

Recenze

Recenze 15. ledna 2015

Recenze

Recenze 1. ledna 2015

SMS/REC

SMS/RECenze

Duel

Wu Tang Clan

Naživo

Lamb

Naživo

Taking Back Sunday

Naživo

Selah Sue

Naživo

Vypsaná fixa

Tipy

Kam vyrazit?

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.