Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Ve studiu

5 otázek pro Skyline

Co poslouchá...

Iva Pazderková

Čerstvé (z)boží

20 Minutes

Headliner 1/3

Tata Bojs

Headliner 2/3

Tata Bojs

Headliner 3/3

Tata Bojs

Téma 1/2

Mladí a debilní?

Téma 2/2

7 milionových klipů

Rozhovor

Editors

En Face

Chris Cornell

Tajemství

Odmaskování

Téma 1/2

Bára Poláková

Téma 2/2

Jan P. Muchow

Retro

Rod Stewart

TOP

6 nej Lany Del Rey

Fenomén 1/2

Busking

Fenomén 2/2

Busking

Rozhovor

Michal Ambrož

Art

7 nejlepších vědeckých obalů

Headliner 1/2

Hurts

Comeback

The Libertines

Headliner 2/2

Hurts

Tip

Struny podzimu

TOP

10 nenáviděných dětí

Rozhovor

Richard Müller

TOP

Richard Müller

Story

Soak

Čerstvé (z)boží

WLW8

Rozhovor

Joe Satriani

Story

John Newman

Rozhovor

Jim Adkins

Seriál

Wohnout vs. Vypsaná fiXa III

Obrazem 1/6

Hudební léto 2015

Obrazem 2/6

Jan Nožička

Obrazem 3/6

Adam Hencze

Obrazem 4/6

Kryštof Kalina

Obrazem 5/6

jakub Macháček

Obrazem 6/6

Petr Klapper

Rozhovor

Jaroslav Uhlíř

Songstory

Jaroslav Uhlíř

Čerstvé (z)boží

Apollinaire

Enface

Disclosure

Rozhovor

No Name

Insider

Štěpán Suchochleb

Test

H-D Kvíz

Story

Vendula Kašpárková

TOP

007 skladeb, které musíte slyšet

Film

Filip Topol neznámý

Ženský element

Adele

Televize

Videorama

Kalendárium

Památné dny

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Vyprávěj

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

  •  
     

    text Ondřej Bezr (iDNES.cz)

    O jazzu a blues s nadhledem
    z barové stoličky

    | Libor Šmoldas | Teo Macero |
    | Erik Truffaz | Shemekia Copeland |

    Bluesbar

     
     

    5

    Jazz & blues

    1

  •  

    Talentovaný kytarista třicátnické generace toho má za sebou hodně: studia v Česku i v USA, koncerty po celém světě, spolupráci se zástupem zahraničních muzikantů včetně skutečně prvoligových hvězd. Letos si zahrál i na Pražském jaru. Mimořádně aktivní muzikant má pořád něco před sebou, patří bezesporu k nejpilnějším českým jazzmanům.

    Libora Šmoldase

     
     

    | Tři otázky pro… |

    foto: Salim Issa

     
     
     

    zároveň český. Navíc jsem vyrostl na filmech a nahrávkách Osvobozeného divadla. Ježkovi by bylo příští rok 110 let, takže dalším důvodem je jeho výročí. O Jaroslava Ježka se poslední dobou hodně zajímám, například jsem v USA navštívil místa, kde pobýval. Na albu bude, kromě několika duetů s hosty jako jsou Robet Balzar, David Dorůžka, Tomáš Mika, jen sólová kytara. To byla výzva, na kterou jsem se dlouho chystal, a další motivace. Vyjde u vydavatelství New Port Line v listopadu.

    Rád čas od času spolupracujete se zahraničními hudebníky. Chystáte v tomto duchu nějaký nový projekt?

    Na konci října přijede australská zpěvačka Michelle Nicolle. Začátkem listopadu máme turné s Američany Bobem Montgomerym na křídlovku a Joshem Quinlanem na tenorsaxofon, bude je doprovázet moje varhanní trio. Příští rok po krátkém turné v Austrálii budu hrát v Čechách se SoulMates, tedy americkým varhaníkem Brianem Charettem a Tomášem Hobzekem na bicí. Chystáme také další turné s hvězdnou rytmikou Adam Nussbaum a Jay Anderson. Chystá se dlouho očekávané české turné Organic Quartetu Ondřeje Pivce. V New Yorku budeme koncertovat s Hell‘s Kitchen Funk Orchestra. Všechny koncerty a informace najdete na mých stránkách.

    Původní kvarteto jste změnil na trio s hammondkami. Znamená to nějakou změnu vašeho hráčského výrazu či muzikantského myšlení?

    Ano, moje intuice mě v současné době vede k soulovější, bluesovější, funkovější formě jazzu. Libor Šmoldas Quartet jsem měl sedm let. Každý potřebuje jednou za čas staré pustit a nechat se unášet k něčemu novému, čerstvému, inspirativnímu, samozřejmě s láskou a vděčností k tomu, co právě končí. Ke změně kapely také přispěl objev o generaci mladšího bubeníka Václava Pálky, který strávil poslední rok studiem v Kodani, a znovuobjevení Jakuba Zomera, původně jazzového pianisty, který se v poslední době vyvinul v úžasného varhaníka s výraznou bluesovou energií. Přesně to, co jsem hledal. Napsal jsem pro organ trio nové skladby na míru a po asi dvou měsících fungování kapely jsem nadšený.

    Na konci roku vyjde vaše nové album s interpretacemi skladeb Jaroslava Ježka. Proč hrát Ježka zrovna v roce 2015?

    Z mnoha důvodů. Začalo to tak, že se mě na přednášce na jedné univerzitě v USA studenti zeptali, jestli existuje čistě český jazz, nebo jestli bereme my, jazzmani z Čech, svou inspiraci jen z Ameriky a ze zahraničí. Tehdy jsem nedokázal pořádně odpovědět, ale později jsem si uvědomil, že Ježek pro mě znamená přesně to. Jazz, který je ale

     
     

    5

    Jazz & blues

    2

  •  

    Dnešní oslavenec je příkladem nesporně talentovaného muže, který sice jel po dráze vlastní muzikantské kariéry, ale to, co ho skutečně proslavilo, a čím se stal nesmrtelným, přestože pozemský život opustil v roce 2008, byla práce pro druhé a jaksi v pozadí.

    Teo Macero

    (nar. 30. října 1925)

     
     

    | Výročí měsíce |

    foto: Catherine Rankovic

     
     
     

    Kind of Blue, a pak seděl v režii, u mixážního a střihačského pultu, když Davis měnil jazzové i rockové dějiny s alby In A Silent Way a Bitches Brew, měl by na pozlacený pomník v hudebních dějinách dvacátého století zaděláno. Ostatně, Macerův význam bývá kritikou zejména v elektrifikovaném Davisově období přirovnáván k významu George Martina pro pozdní nahrávky Beatles. A to už je laťka sakra vysoko posazená.

    Ano, Teo Macero sice byl jazzový saxofonista a skladatel, který prošel i dobrými štacemi, třeba s Charlesem Mingusem, a skládal hudbu k filmům i pro divadla. Ale každý jazzový fanoušek zná jeho jméno především z producentské kolonky. A to zejména z nejslavnějších desek Milese Davise. Kdyby Macero neudělal v životě nic jiného, než že Davisovi pomáhal ve studiu při vzniku nejpodstatnější desky jeho akustického období

     
     

    5

    Jazz & blues

    3

  •  

    Trumpetista Erik Truffaz je bezesporu jednou z největších hvězd evropského jazzu. Díky pečlivé práci pražské agentury Rachot se jeho popularita u českých posluchačů rok od roku zvyšuje. Truffaz Pražanům pravidelně představuje své nové a nové projekty a koncert 15. října v pražském Paláci Akropolis nebude výjimkou.

    Erik Truffaz má
    nové kamarády

     
     

    | Koncert měsíce |

    foto: A. Plaveski

     
     
     

    – afro-beatovou princeznu Rokiu Traoré a hiphopera Oxma Puccina z Mali. Kromě toho Truffaz poslední dobou čerpá inspiraci ze spolupráce s jihoafrickou taneční skupinou Vuyani. Uvidíme, jak „noví kamarádi“ Erika Truffaze s jeho klasickou směsí prvků jazzu, drum‘n‘bassu a hip hopu zamávali.

    Trumpetista, přezdívaný dlouhá léta „Miles Davis acid jazzu“, přijede představit jednak novou sestavu své kapely, jednak hudbu, která vyjde v lednu příštího roku na novém albu. Truffazovo kvarteto čerstvě posílil bubeník Arthur Hnatek, ale k přípravě alba protagonista přizval i hudebně exotické umělce

     
     

    5

    Jazz & blues

    4

  •  

    Po dvoualbovém odskoku k labelu Telarc se úřadující královna ženského bluesového zpěvu Shemekia Copeland vrátila do náruče rodné firmy Alligator, která ji před více než patnácti lety jako ještě de facto teenagerku „udělala“. A přivedla s sebou i producenta Olivera Wooda, jinak kytaristu, v tom nejlepším provařeného z bratrské dvojice Wood Brothers.

    Shemekia Copeland: Outskirts of Love

     
     

    | Album měsíce |

    foto: Mike White

     
     
     

    tenhle kdysi velmi slibný muzikant naštěstí úplně nezbláznil (ač některá jeho nudná bigbítová alba mohou vypovídat o opaku). Slovutný Robert Randolph je se svou steelkou v Crossbone Beach vlastně spíš do počtu, což je ale možná dáno nevýrazností té písničky samé. Na nejsilnější kus si ale musíte počkat až na úplný konec: spirituálové blues Lord, Help the Poor And Needy od proklatě nedoceněné Jessie Mae Hemphill má naléhavost a tajemnost, která zbytku sice velmi slušného, ale až příliš jednostranného alba chybí.

    Oproti tři roky staré minulé desce 33 1/3 kupodivu tentokrát na sedmé řadovce Outskirts of Love zpěvačku vedl k mnohem ortodoxnějšímu bluesovému projevu, kterému odpovídá i repertoár. V něm je vlastně jediným výraznějším přesahem krásná Fogertyho klasika Long As I Can See The Light. Když jsme u těch hitovek, zatěžkanou „zízítopáckou“ Jesus Just Left Chicago si přišel pohostinsky střihnout samotný Velký Fousáč Billy Gibbons. Pěkný je deltabluesový duet Cardboard Box s Alvinem Young­blood Hartem, který dokazuje, že se

     
     

    5

    Jazz & blues

    5

 
×
Čtete:
2015/10
Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa

Kroky podzem

EDM 1/2

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Recenze měsíce

New Order

Recenze

15. 10.

Recenze 1/2

1. 10.

Recenze 2/2

1. 10.

Duel

Cocote Minute

SMS REC

SMS/RECenze

Naživo

Melvins

Naživo

The Soft Moon

Naživo

Joe Bonamassa

Naživo

Enter Shikari

Naživo

Apocalyptica

Naživo

Soak

Naživo

Mans Zelmerlöw

Naživo

Lollapalooza

Naživo

James Harries

Naživo

Teepee, Václav Havelka III, Reublic of Two

Naživo

Sufjan Stevens

Naživo

Rapmasters

Naživo

Chinaski

Naživo

Please The Trees

Naživo

Euroconnections

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.