Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Ve studiu

5 otázek pro Skyline

Co poslouchá...

Iva Pazderková

Čerstvé (z)boží

20 Minutes

Headliner 1/3

Tata Bojs

Headliner 2/3

Tata Bojs

Headliner 3/3

Tata Bojs

Téma 1/2

Mladí a debilní?

Téma 2/2

7 milionových klipů

Rozhovor

Editors

  • Editors

    Odřízli jsme se od světa

    text Honza Vedral

    foto Pias

     

    7

     

    rozhovor

    1

  • „Dobrý kytarista se pozná podle toho, že ví, kdy je správné na kytaru nehrát,“ vysvětluje Justin Lockey z Editors v rozhovoru pro Headliner. Dost toho tím říká o nové desce In Dream, kterou s kapelou natočili bez producenta kdesi v pustině. A nástroj, jenž má Justin v kapele obyčejně na starosti, přitom brali do ruky jen minimálně.

     

    Birminghamská parta kolem zpěváka Toma Smithe za sebou má mnohé, včetně jednoho velkého personálního otřesu. Kytarista Justin Lockley je s kapelou jen tři roky a aktuální deska je první, na které se nová sestava mohla pořádně a naplno projevit. Pro řadu fanoušků bude náladové, na základech ze syntezátorů zbudované album In Dream velkým překvapením.


    Nahrávání desky In Dream bylo pro Editors v mnoha ohledech odlišné od těch předchozích. Prý jste vyjeli mimo civilizaci?

    Ano. A bylo to skvělé. Celou dobu jsme byli doslova uprostřed ničeho někde ve Skotsku. A všechno jsme si obstarávali sami. Bylo to poprvé, kdy Editors něco takového zkusili.

    Dokonce jsme ani nepoužívali moc nahrávacího zařízení a vybavení. Šlo nám především o to najít správné zvuky, technologii jsme drželi na uzdě. Prostě jsme se odřízli od světa, abychom udělali desku plnou experimentálního popu.


    Proč jste se rozhodli produkovat si ji sami?

    Nebylo to žádné velké rozhodnutí. Do Skotska jsme původně vyjeli, abychom napsali nový materiál, s tím jsme chtěli jako vždy najít producenta, vhodné studio a všechny ty věci, které se obvykle dělají. Jenže postupem času jsme zjistili, že to, co nahráváme, nejsou dema. Že je to přímo materiál na desku. Bylo zřejmé, že skladby, které jsme dali dohromady, producenta nepotřebují, že

     
     

    7

    rozhovor

    2

  • Znudění hudebníci natáčejí pořád stejné desky

     

    Singl No Harm o novém zvuku Editors vypovídá mnohé.

    Editors – No Harm

     

    Pojďme hlouběji. Jak tedy vznikaly písničky na novou desku?

    Dřív to u Editors bylo tak, že s většinou materiálu přišel zpěvák Tom Smith. Tentokrát to ale bylo jinak, protože se rozhodl dát šanci

    kdybychom je nahrávali jinde, zněly by stejně nebo hůř. Já sám jsem dřív natočil spoustu desek, věděl jsem, jak na to. Byli jsme na správném místě a byla na to ta správná doba. A věděl jsem, že si ušetříme spoustu času, když si naše nápady zaznamenáme sami.


    Pak jste ale do procesu vtáhli slavného Alana Mouldera, aby vám desku smíchal…

    No to ano. Moulder je, co se mixu týče, nejlepší inženýr na světě. Věci, na kterých dělal, milujeme. Byla logická volba, že jsme ho oslovili, a měli jsme radost, když na to kývl. Jeho práce je fantastická.

    Z toho, co jsem slyšel, bude právě zvuk pro řadu vašich fanoušků překvapením. Nepřijde vám, že takhle synteticky kapela ještě nezněla?

    Přesně tak. A přesně o to jsme se snažili. Předchozí deska byla velmi živá, musíte si uvědomit, že vyšla v době, kdy část muzikantů z Editors odešla. A my, kteří jsme přišli, jsme chtěli ukázat, že jako kapela pokračujeme a dokážeme spolu pro publikum hrát s nezměněnou energií. To už jsme teď nikomu dokazovat nemuseli. Proto jsme si řekli, že zkusíme nahrát temný experimentální pop uprostřed Skotska. Nikdo přece nechce natáčet a skládat na každou

    i jiným autorům. Já jsem využil svoje předchozí zkušenosti a mám na desce několik písniček. Zjistili jsme, že nám to společně odsýpá, jsme schopni dát dohromady písničku poměrně rychle a nikdo k ní nemá větší námitky. U žádné skladby z nové desky jsme nijak zásadně dlouho nehledali formu. Celá kapela jamovala a pak jsme jen vymýšleli, kde budou živé bicí a kde automat, kde budu hrát na kytaru a kde na klávesy. Spoustu času jsme strávili zkoušením různých variant a zvuků.

     
     

    7

    rozhovor

    3

  •  

    „Původně jsme do Skotska odjeli jen nahrát demo,“ říkají Editors

    desku to samé. To je nuda pro muzikanty i posluchače. Hudebníci, kteří to dělají, jsou podle mého znudění. Editors už nikdy znovu nenatočí album jako The Back Room. Proč bychom měli, tam už kapela byla před deseti lety! Já každou desku beru jako vzrušující volbu, co vlastně uděláme. Nemyslíme na to, co si o tom budou myslet posluchači a jak se na nás budou koukat. Prostě se snažíme o něco nového.


    Co si z nahrávání In Dream budete pamatovat?

    Tu atmosféru. Nebyli jsme totiž v klasickém

    nahrávacím studiu. Byla to vlastně jen jedna velká nahrávací místnost, ze které nebylo kam jinam jít. Byli jsme v podstatě nuceni na nahrávce pořád pracovat, protože nic jiného dělat nešlo. Odpočinuli jsme si od ní, jenom když jsme šli spát. Jinak kamkoli se člověk hnul, nahrával desku.


    To mohlo také skončit solidní depresí.

    Ale vůbec. Jasně, párkrát jsme měli ponorku, ale každý týden jsme si vyhradili jeden den a jeli do nejbližšího města. Jinak jsme docela tvrdě pracovali, protože jsme toho měli hodně. Vytvořili jsme spoustu zvuků

     
     

    7

    rozhovor

    4

  • Nejsme děcka z vysoké, která touží po slávě. Jsme tvrdě pracující kapela

     

    O vizuální podobu klipů i celé desky se postaral režisér Rahi Rezvani. Podepsal se i pod klipek ke skladbě Life Is A Fear.

    Editors – Life Is A Fear

    Každý z nás pěti měl svou roli. Já jsem nahrával a hledal zvuky, Tom psal a zpíval, Ed

    se dostal do přirozenější pozice. Vytváření zvuků a aranží je pro mě pohodlnější a víc mě to baví. Editors za sebou měli dvě desky plné kytar, ale doba jde dál, bylo na čase se pohnout. Myslím, že dobrý kytarista se pozná podle toho, že ví, kdy je správné na kytaru nehrát a nezaplnit tím nástrojem všechno.


    Takže kytar se vaši fanoušci tentokrát moc nedočkají.

    Spíš jsem se snažil vyvíjet nové syntetické zvuky, piana a zajímavé rytmické momenty. Myslím, že to dopadlo skvěle.


    Jak teď vlastně po těch změnách funguje kapela uvnitř?

    Tak, že jsme si všichni rovni. Jsme velmi otevřená a demokratická kapela. Nikdo nestrká svoje nápady, myšlenky nebo výhrady pod koberec. Mluvíme o všem. Jinak bychom ani nemohli nahrát desku jako je In Dream.

    Vy jste do kapely přišel až po změnách před třemi lety, když se nahrávala deska The Weight of Your Love. Jaké to pro vás bylo?

    Dobré. V kapele jsem sice začal hrát na kytaru, ale sám se za kytaristu nepovažuji. Jsem spíš muzikant a producent. Ten vstup byl velmi přirozený, protože mi tuhle roli dovolil začít naplňovat. Na minulé desce jsem vymýšlel kytarové riffy, na téhle jsem

    a textur. Experimentovali jsme s aranžemi. Spousta kapel prostě nahraje všechno a pak čeká, jak si s tím poradí producent, a opravuje věci při míchačce. My jsme v případě téhle desky přesně věděli, proč a co zrovna nahráváme. Řekl bych, že jsme ji důmyslně vytvarovali.

     
     
     

    7

    rozhovor

    5

  •  

    Motto Editors: „Depeche Mode se taky na každé desce dokázali někam pohnout.“

    se dostal mimo svou pohodlnou zónu, nahrál hodně kláves a naprogramoval bicí… Necítili jsme to tak, že když jsme Editors, musíme nahrát oldschoolovou skladbu ve stylu Editors, a dokonce ani to, že se musíme držet svých nástrojů. Když měl někdo nápad na basu, tak ji nahrál, žádný problém. Jsme k sobě prostě otevření a nepoměřujeme si ega. Vypadá to tak, i když vyjedeme na koncerty. Nejsme děcka z vysoké, která touží po slávě. Jsme tvrdě pracující kapela, která si nepotřebuje navzájem nic poměřovat.

    Takže už žádné umělecké neshody…

    Ne, vůbec. Jsme na stejné vlně. Jasně, neznamená to, že se každému líbí všechno. Ale jsme schopní se dohodnout. Myslím, že to je dospělá deska. A že ne každá kapela dokáže takovou natočit, protože jich je hodně zavřených ve svých klíckách a nevědí, jak z nich ven. Editors mají tu výhodu, že nikdy nenatočili dvě stejné desky. A ani se to od nás neočekává. Nemusíme myslet na to, co řeknou lidi. Prostě hrajeme, co nás v dobu, kdy deska vzniká, baví. I proto jsem na novou desku skutečně pyšný.

     
     

    7

    rozhovor

    6

  •  

    Editors

    Dali se dohromady v anglickém Staffordu v roce 2002 a o tři roky později na sebe upozornili silným debutem Munich a Blood, ze kterého vzešla nominace na Mercury Prize a hity jako Munich nebo Blood. Jejich další alba An End Has a Start a In This Light on This Evening šla ihned po vydání na první místo britské hitparády. Úspěch je provázel i na turné a festivalech. Kvůli uměleckému směřování ale před třemi lety kapelu opustil kytarista Chris Urbanowicz a novými členy se stali Justin Lockey (kytara) a Elliot Williams (klávesy). Aktuální deska In Dream je druhá v nové sestavě.

    Má nějaké spojující poselství?

    Ne přímo. Ale myslím, že říká, že dobré a inteligentní kapely se vyvíjejí. Vezměte si třeba Depeche Mode, na každé desce se dokázali někam pohnout. Pochopili, že když zůstanete na místě, jste mrtví.


    Je docela vtipné, že citujete zrovna Depeche Mode, kterým se doma v Británii zdaleka nedaří tak jako v Evropě.

    Ale i Editors se v Evropě daří skvěle. Myslím, že je to správná věc. Britský hudební průmysl funguje strašně rychle. Pořád se objevují nějaké nové a žhavé kapely. Pokud se vám nepodaří na začátku prorazit mimo ostrovy, jste prokletí, protože po první desce na vás všichni zapomenou. Chytré kapely si proto od začátku budují popularitu mezinárodně. Když vydáte jednu desku a chytíte se jenom v Anglii, je to chvíli skvělé, ale za rok vydá první desku někdo jiný a vy skončíte na ulici. Kapely jako Depeche Mode pracují tvrdě na mezinárodní úrovni a to samé dělají Editors. Vezměte si, kolik kapel z téhle éry tu ještě je a jakou mají reputaci? Není jich mnoho.


    Kvůli tomu ostatně přijedete i na koncert do Prahy. Jak nový zvuk ovlivní váš koncertní program?

    Už na turné zkoušíme, a když budu upřímný, zní to skvěle. Písničky pasují perfektně dohromady. Pořád je v nich Tomův hlas a nálada, která je spojuje. Vybíráme si věci z pěti desek a je mezi nimi několik velkých

    hitů. Doufám, že nějaké vzejdou i z nové desky. Teď ještě nevím, co přesně a jak budeme hrát, ale je jisté, že až dorazíme, budeme dobře připravení. Naposledy, když jsme hráli v Praze, to byl nejlepší koncert z turné. Ta atmosféra z publika v malém klubu byla neuvěřitelná a intenzivní.



    Tip

    Editors vystoupí v rámci turné k desce In Dream 9. 12. v pražském klubu Roxy.

    Vstupenky zde

     
     

    7

    rozhovor

    7

 
×
Čtete:
2015/10
Editors

En Face

Chris Cornell

Tajemství

Odmaskování

Téma 1/2

Bára Poláková

Téma 2/2

Jan P. Muchow

Retro

Rod Stewart

TOP

6 nej Lany Del Rey

Fenomén 1/2

Busking

Fenomén 2/2

Busking

Rozhovor

Michal Ambrož

Art

7 nejlepších vědeckých obalů

Headliner 1/2

Hurts

Comeback

The Libertines

Headliner 2/2

Hurts

Tip

Struny podzimu

TOP

10 nenáviděných dětí

Rozhovor

Richard Müller

TOP

Richard Müller

Story

Soak

Čerstvé (z)boží

WLW8

Rozhovor

Joe Satriani

Story

John Newman

Rozhovor

Jim Adkins

Seriál

Wohnout vs. Vypsaná fiXa III

Obrazem 1/6

Hudební léto 2015

Obrazem 2/6

Jan Nožička

Obrazem 3/6

Adam Hencze

Obrazem 4/6

Kryštof Kalina

Obrazem 5/6

jakub Macháček

Obrazem 6/6

Petr Klapper

Rozhovor

Jaroslav Uhlíř

Songstory

Jaroslav Uhlíř

Čerstvé (z)boží

Apollinaire

Enface

Disclosure

Rozhovor

No Name

Insider

Štěpán Suchochleb

Test

H-D Kvíz

Story

Vendula Kašpárková

TOP

007 skladeb, které musíte slyšet

Film

Filip Topol neznámý

Ženský element

Adele

Televize

Videorama

Kalendárium

Památné dny

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Vyprávěj

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa

Kroky podzem

EDM 1/2

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Recenze měsíce

New Order

Recenze

15. 10.

Recenze 1/2

1. 10.

Recenze 2/2

1. 10.

Duel

Cocote Minute

SMS REC

SMS/RECenze

Naživo

Melvins

Naživo

The Soft Moon

Naživo

Joe Bonamassa

Naživo

Enter Shikari

Naživo

Apocalyptica

Naživo

Soak

Naživo

Mans Zelmerlöw

Naživo

Lollapalooza

Naživo

James Harries

Naživo

Teepee, Václav Havelka III, Reublic of Two

Naživo

Sufjan Stevens

Naživo

Rapmasters

Naživo

Chinaski

Naživo

Please The Trees

Naživo

Euroconnections

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.