Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Ve studiu

5 otázek pro Skyline

Co poslouchá...

Iva Pazderková

Čerstvé (z)boží

20 Minutes

Headliner 1/3

Tata Bojs

Headliner 2/3

Tata Bojs

Headliner 3/3

Tata Bojs

Téma 1/2

Mladí a debilní?

Téma 2/2

7 milionových klipů

Rozhovor

Editors

En Face

Chris Cornell

Tajemství

Odmaskování

Téma 1/2

Bára Poláková

Téma 2/2

Jan P. Muchow

Retro

Rod Stewart

TOP

6 nej Lany Del Rey

Fenomén 1/2

Busking

Fenomén 2/2

Busking

Rozhovor

Michal Ambrož

Art

7 nejlepších vědeckých obalů

Headliner 1/2

Hurts

Comeback

The Libertines

Headliner 2/2

Hurts

Tip

Struny podzimu

TOP

10 nenáviděných dětí

Rozhovor

Richard Müller

TOP

Richard Müller

Story

Soak

Čerstvé (z)boží

WLW8

Rozhovor

Joe Satriani

Story

John Newman

Rozhovor

Jim Adkins

Seriál

Wohnout vs. Vypsaná fiXa III

Obrazem 1/6

Hudební léto 2015

Obrazem 2/6

Jan Nožička

Obrazem 3/6

Adam Hencze

Obrazem 4/6

Kryštof Kalina

Obrazem 5/6

jakub Macháček

Obrazem 6/6

Petr Klapper

Rozhovor

Jaroslav Uhlíř

Songstory

Jaroslav Uhlíř

Čerstvé (z)boží

Apollinaire

Enface

Disclosure

  • disclosure

    Holky chtěly tancovat

    text Veronika Ondečková

    foto archiv kapely

     
     

    5

    enface

    1

  • Jestli někdo opravdu hýbe mladou hudební scénou, je to bratrské duo Disclosure z Británie, kterému ke hvězdné kariéře dopomohla chytlavá kombinace popových melodií s taneční klasikou a také notná dávka štěstí.

     

    Když jsou vašimi rodiči profesionální muzikanti, od dětství se učíte hrát na nástroj a ve volném čase neustále nasáváte nové desky, je pravděpodobné, že hudební dráha je vám souzena. Tedy alespoň bratrům Lawrencovým byla. Starší Howard se jako malý kluk věnoval bicím a mladší Guy hrál pro změnu na klavír a baskytaru. A navzdory tomu, že hudební cítění každého z nich hnalo jiným směrem, zápal pro muziku jejich cesty nakonec svedl dohromady.


    Od Kate Bush k dýdžejingu

    „Howard v šestnácti poslouchal patetické písničkáře jako byla Kate Bush nebo Peter Gabriel a nenáviděl vše, co souviselo

    s elektronikou, já jsem naopak bubnoval v indie kapele, která připomínala něco mezi Foals a Tame Impala. Zajímalo mě všechno, kde figurovaly pořádné bicí, od osmdesátkového popu až po hip hop,“ popisuje Guy hudební kořeny projektu.

    Zásadní obrat přišel v době, kdy Guy začal podnikat výpravy do londýnských klubů a ujíždět si na setech Floating Points nebo Joye Orbisona. Zálibou v elektronické hudbě brzy nakazil i svého bratra a od tohoto okamžiku k jejich společnému průlomu nechybělo mnoho. Předcházela mu však tvrdá práce. „Neměli jsme žádné vzdělání kromě naprostých hudebních základů. Všechno jsme se museli naučit sami, a tak jsme cvičili každou volnou chvíli,“ říká Howard o zrodu budoucích Disclosure.

    První písničky, které tandem v roce 2010

     
     

    5

    enface

    2

  •  

    Disclosure vědí, jaké to je, když začne oheň pálit.

     
     
     
     

    Disclosure – When A Fire Starts To Burn

     

    První songy jsme mixovali na počítači zapojeném v autě. Znělo to strašně

    Když mladíci své písničky poprvé umístili na MySpace a prakticky okamžitě sehnali mana­gement i kontrakt na desku, šokovalo je to. „Na jednu stranu jsme byli takoví zelenáči, že jsme se museli rychle doučit, jak pracovat se samply, na druhou stranu nám ale nabízeli tisíce liber za noc, jenom abychom se postavili za pult. Ani jeden z nás přitom neměl žádné zkušenosti s dýdžejingem. Jak bychom mohli? V klubech nás často ani nechtěli pustit dovnitř, když zjistili, kolik nám je let,“ vzpomínají.

    vydal, byly nicméně Howardova práce. Jen tak pro zábavu se snažil napodobit své oblíbené producenty a něco se přitom naučit. Guyovi se ale líbily natolik, že se coby producent pustil do jejich mixu a trefil se do černého. Přestože právě tyto první nástřely Disclosure zajistily úspěch, vzpomínají na ně jako na velkou amatéřinu. „Nemohli jsme si dovolit žádné repráky ani jiné vybavení, tak jsme naše první songy mixovali na počítači zapojeném v autě. Znělo to strašně,“ říká Howard. Veřejnost se s jeho názorem ale neztotožňovala.

    Pozornosti se Disclosure ale dostalo nejen ze strany klubové mládeže. Zbystřili také fanoušci pop music a indie kids, k nimž Guy s Howardem promlouvají univerzálním jazykem rovných beatů a zpěvných melodií. Sama dvojice se však mikrofonu zpravidla

    Mládí vpřed, tak zní krédo současné britské scény a Disclosure měli to štěstí, že přišli ve správný čas na správné místo. Aniž by kalkulovali s hudebními trendy, intuitivně se rozhodli pro chytlavou kombinaci toho nejúčinnějšího z chicagského deep houseu a britské garage. Právě tento recept zafungoval jako spásná protiváha sterilním dubstepovým večírkům, které v době vydání jejich debutu s názvem Settle vládly Britským ostrovům. „Myslím, že holky toužily po taneční hudbě, která v lidech skutečně probudí chuť tancovat, a kluci ocenili, že kluby jsou zase plné holek,“ komentují bratři, odkud se vzal jejich úspěch.

     
     

    5

    enface

    3

  •  

    White Noise je jedním z největších hitů Disclosure. Za mikrofonem je ovšem AlunaGeorge.

     
     
     
     

    Disclosure – White Noise

     

    vyhýbá a raději k němu povolává své kolegy, jako jsou Jessie Ware, AlunaGeorge nebo London Grammar. Díky tomuto přístupu Disclosure zahaluje rouška anonymity, kterou posilují i tím, že nehrají ve svých videoklipech a při koncertech se drží v pozadí velkolepé vizuální show.


    Hudba na prvním místě

    Pro mladou formaci není záře reflektorů podstatná. Zajímá ji pouze hudba a absolutní kreativní dohled nad ní a rovněž mimo pódia se chová překvapivě zdrženlivě. „Miluju, když v klubech hrajeme naši hudbu. Jinak mě ale party vůbec nezajímají. Nemám rád velké davy. Nejsem žádná bačkora, ale upocení a opilí lidé všude kolem, to není žádná legrace, když sám nepijete,“ rozbíjí abstinent Howard představu o tom,

    že pouze insideři mají šanci dát tanečním parketům to, čeho si žádají.

    Ani příznačná rezervovanost ale Disclosure neuchrání před tím, aby je fanoušci uctívali jako novodobé ikony. Celé dny čekají fronty, aby získali podpis slavných bratrů, a zavalují je tisíci dopisů. Na dotaz, jak takový nápor přízně zvládají, Howard pragmaticky uvádí, že klíčem k blaženosti je přehlížet jej. Jakmile však dojde na muziku, otočí a vyjadřuje skutečný zájem být nápomocný.

     
     

    5

    enface

    4

  • „Přáli bychom si to dělat jako James Blake, který nám kdysi poslal detailní rozbor jednoho z našich prvních songů. Nemáme bohužel čas reagovat na všechny zprávy, které nám dorazí, s naším managementem se z nich ale snažíme vybrat schopné lidi a pomoci jim vydat muziku,“ dodává a jako příklad zmiňuje Frienda Withina, kterému na svém labelu vydali EP The Renegade.

    Momentálně ale mají Disclosure plné ruce práce s vlastní muzikou. V září letošního roku jim totiž vyšlo druhé album pojmenované Caracal, které hned vzápětí doprovází turné. A jaké to album je? „Pokud debut zněl jako hudba, na kterou chcete pařit kolem půlnoci, po Caracalu budete toužit ve čtyři ráno. Je to album plné abstraktních myšlenek o přátelství, přelétavosti a clubbingu,“ píše se o něm v recenzích.

     
     

    Nejsme žádná komerce

     

    Disclosure se uvedli v roce 2012 remixem Running pro Jessieho Warea a singlem Latch, kterého se prodalo přes tři sta tisíc kusů. Další singl White Noise se umístil na druhé příčce britského žebříčku a po vydání debutu Settle (2013) série úspěchů pokračovala až k nominaci na Brit Awards ve všech důležitých kategoriích. Stojí za zmínku, že jako jedné z mála evropských kapel se jim podařilo vyprodávat koncerty i na americkém turné. Občas čelí nařčením z přehnané komerce, těm se však brání. „Co byste radši poslouchali v rádiu? White Noise, nebo Davida Guettu? Na to se nedá nic říct,“ uvádí na svou obhajobu.

    Disclosure aneb hodně hustej Photoshop!

     
     

    5

    enface

    5

 
×
Čtete:
2015/10
Disclosure

Rozhovor

No Name

Insider

Štěpán Suchochleb

Test

H-D Kvíz

Story

Vendula Kašpárková

TOP

007 skladeb, které musíte slyšet

Film

Filip Topol neznámý

Ženský element

Adele

Televize

Videorama

Kalendárium

Památné dny

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Vyprávěj

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa

Kroky podzem

EDM 1/2

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Recenze měsíce

New Order

Recenze

15. 10.

Recenze 1/2

1. 10.

Recenze 2/2

1. 10.

Duel

Cocote Minute

SMS REC

SMS/RECenze

Naživo

Melvins

Naživo

The Soft Moon

Naživo

Joe Bonamassa

Naživo

Enter Shikari

Naživo

Apocalyptica

Naživo

Soak

Naživo

Mans Zelmerlöw

Naživo

Lollapalooza

Naživo

James Harries

Naživo

Teepee, Václav Havelka III, Reublic of Two

Naživo

Sufjan Stevens

Naživo

Rapmasters

Naživo

Chinaski

Naživo

Please The Trees

Naživo

Euroconnections

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.