-
joe satriani
Zakázal jsem si hrát zuby na kytaru
text iva boková
foto mania promotion
6
rozhovor
1
-
Kytarový mág Joe Satriani míří s novým albem Shockwave Supernova do pražského Fora Karlín a třinecké hokejové haly. Ještě než tam 15. a 16. října zahraje, povídali jsme si o sci-fi, recenzích i o tom, jestli si u něj můžete objednat soukromou kytarovou lekci.
Satriani u nás bude hrát za doprovodu excelentních hudebníků, kteří se podíleli i na desce, k níž turné jede. Na pódiu bude stát baskytarista Bryan Beller, bubeník Marco Minnemann či multiinstrumentalista Mike Keneally.
Deska Shockwave Supernova je vaším patnáctým studiovým albem, najdeme na ní patnáct skladeb a vyšla v roce 2015. Byl v tom nějaký záměr?
Záměr ani ne. Pro mě je to spíš symbolika.
Jedná se o koncepční album. O čem je?
Posluchači v podstatě vůbec nemusí vědět, že jde o koncept. Pro mě ale bylo důležité, že jsem konceptem získal nástroj, který mi
umožnil z hlediska psaní, kompozice i produkce pospojovat skladby do příběhu o mém alter egu. O tom nespoutaném, šíleném já, které je hluboko uvnitř. Říká si Shockwave Supernova, je to hráč na elektrickou kytaru, který s tím, jak plynou jednotlivé písně na albu, prochází obrovskými změnami. Ty se odrážejí v jeho životě a přivedou ho k závěru, že se musí přetransformovat v něco lepšího, lepší verzi sebe sama.
Kdy vás to téma napadalo?
To vím naprosto přesně. Bylo to ke konci turné v Singapuru, když jsem vcházel na pódium a po xté si opakoval, že už nebudu, nesmím, hrát zuby. A pak… o pár okamžiků později… jsem klečel na kolenou a hrál na
6
rozhovor
2
-
Titulní skladba ze Satrianiho novinky pojednává o kytaristově alter egu.
Joe Satriani – Shockwave Supernova
že určitá píseň bude reprezentovat jen fyzickou stránku toho chlápka, to, jak si užívá své tělo, hraní na kytaru, že stojí na pódiu. V dalším kroku jsem se pak logicky musel zaměřit na jeho duši, na to, jak se sám sebe ptá, kam směřuje jeho život.
Tvořil jste tímto způsobem už někdy v minulosti?
Do tohoto konceptu jsem se absolutně ponořil. Možná protože jsem zrovna pracoval na animovaném sci-fi seriálu a byl jsem v odpovídajícím rozpoložení, kdy jsem nepřetržitě přemýšlel nad nějakými příběhy. Chtěl jsem napsat něco tak trochu filmového. Pokaždé, když se vrátím z turné, přivezu si spoustu hudebních motivů pro sci-fi. Všechno jde ruku v ruce. A tím se vracím k předchozí otázce. I hudbu na nové album jsem tak nějak postupně skládal s představou, že musí být velmi hluboká, aby vystihovala konkrétní aspekty života hlavní postavy.
Jak vznikají vaše skladby? Nějaký zvuk, konkrétní riff?
Ano, většinou stavím novou píseň na nějakém riffu, ale není to tak vždycky. Občas mě nejprve napadne melodie nebo sekvence akordů. Následně zafunguje inspirace, což může být něco velmi hlubokého, ale také čistého nebo prostého. Třeba jako v případě přes dvacet let starého Summer Songu. Jednoduše jsem myslel na to, jak je úžasné být teenagerem, který má prázdniny a užívá si začínající léto. Téma je velmi lehké,
Deska je navíc instrumentální. Jak moc obtížné je vytvořit koncepční album bez použití textů?
Byla to pro mě obrovská motivace. A nebylo to vůbec těžké. Jakmile jsem se chytil nápadu, že udělám koncepční album, všechno šlo tak nějak samo. Například jsem si řekl,
kytaru zuby. Říkal jsem si: Kdo je ta osoba, co tohle dělá? Pak jsem si o tom tak fantazíroval a zrodil se nápad, téma pro příští desku.
A to bylo?
Ten chlap, co si říká Shockwave Supernova, kterého používám, když se dostanu mimo ochrannou skořápku, když se ukazuji na veřejnosti. V každém případě bylo najednou strašně moc toho, o čem psát. Takový je, v kostce, příběh této desky.
6
rozhovor
3
-
Po šňůře si zase jdeme každý po svých
jednoduché, ale když se zaměříte na ten pocit, důkladně ho procítíte celou svou bytostí, pomůže vám to skládat přesně tak, že ho dokážete vyjádřit a nic vás nerozptyluje.
Bylo snadné vymyslet názvy jednotlivých songů?
V některých případech to byl boj a trvalo opravdu dlouho, než konečný název vykrystalizoval. Stává se mi, že skladba pojednává o něčem tak komplexním, že je téměř nemožné přijít se třemi slovy, která by to shrnula. Když jsem před mnoha lety složil Surfing with the Alien, absolutně jsem neměl tušení, kdo je Silver Surfer. Myslel jsem na mimozemšťany a přemýšlel o tom, co se může stát, když přistanou na Zemi. Co když nás nechtějí sníst ani nic podobného, a chtějí se jen bavit? Jaký by taková akce měla soundtrack? Jakmile dostali nahrávku do rukou lidé z vydavatelství, shodou několika vtipných náhod se na obalu mé desky objevil Silver Surfer. Někdy vymýšlení názvů bolí, ale ve finále je to legrace.
Zopakoval jste si spolupráci s producentem Johnem Cunibertim. Jak moc ovlivnil výslednou podobu nahrávky?
Pracujeme spolu už dlouhá léta a funguje mezi námi neskutečná chemie. Je to člověk, kterého si velmi vážím a respektuji ho. Jsem otevřený jeho nápadům. Ačkoli se mi někdy zpočátku zdají šílené, když slyším výsledek, obvykle uznám, že měl pravdu. Jsme na stejné vlně, takže se na všem podílí významnou měrou,
Nahrával jste s hudebníky, se kterými už také pár let vystupujete. Jste klasická kapela, nebo spíš Joe Satriani a hosté?
Od obojího trochu. Všichni mají vlastní kapely, kterým se věnují naplno. Pak se ale vždy sejdeme, tvoříme, nahráváme, zkoušíme, vyrazíme na turné, zkrátka najednou fungujeme jako klasická kapela. A po šňůře si zase jdeme každý po svých. A já sám mám třeba také Chickenfoot.
Jsem ráda, že jste je zmínil. Už to skoro vypadalo, že projekt Chickenfoot je mrtvý, ale teď prý pracujete na něčem novém.
Je to tak. Máme rozpracovaných několik skladeb. Opravdu kvalitní materiál. Jsou už prakticky hotové.
Můžeme se těšit na plnohodnotné album?
To si netroufám tvrdit. Spíš ne. Na komplet
i když to nemusí být na první pohled patrné. Taky mi poskytuje cennou zpětnou vazbu. Třeba když jsem na toto album nahrával dema, poslal jsem mu tři skladby a on mi odpověděl, že ty první dvě jsou super, ale ta třetí zní přesně jako něco, co už jsem kdysi složil.
6
rozhovor
4
-
Občas je téměř nemožné přijít se třemi slovy, která by shrnula obsah mých skladeb
ní album to nevidím. Zřejmě vydáme něco jako EP. Byl bych rád, kdyby k tomu došlo tak do půl roku.
Shockwave Supernova má velmi pozitivní recenze. Čtete vůbec kritiky?
Shockwave Supernova má asi nejlepší recenze ze všech mých alb. To mě těší, protože jde o velmi silný a působivý materiál. Recenze v médiích zajímají spíš lidi z mého managementu a vydavatelství, ale lhal bych, kdybych tvrdil, že je nečtu. Samozřejmě je sleduji. Většinou přečtu jen několik prvních vět, abych si udělal letmou představu o tom, jaké dojmy mé dílo vyvolalo. Nečtu je celé.
Nechci se jimi nechat ovlivňovat, nechci, aby ovlivňovaly mé kreativní postupy.
Jak probíhaly přípravy na evropské turné?
Na společné zkoušení nám stačilo jen pár dní. Všichni totiž dostali domácí úkoly a hodně cvičili sami. Pak už jsme to jen poskládali dohromady. Jsme výborně připravení a uvidíme, jak si to na turné sedne dohromady.
Chystáte pro fanoušky něco speciálního?
Představíme řadu novinek, což jistě všichni očekávají. Dále jsme zařadili skladby, které jsme nikdy nebo dlouho naživo nehráli.
6
rozhovor
5
-
joe satriani
Setlist budeme průběžně obměňovat podle toho, jak bude fungovat a jak to budeme cítit. Je tedy možné, že na každém koncertu turné zazní něco jiného.
Takže tentokrát to bude bez hitů?
Jistěže ne. Když vyjedeme s novým albem, v první části turné hrajeme povětšinou nové věci plus takových šest nebo sedm skladeb, které si lidé nejvíce žádají. Chtějí slyšet Flying In A Blue Dream nebo Satch Boogie a já to chápu. Také můžou přijít lidé, kteří se na mém koncertě objeví poprvé a naposledy, takže by bylo divné nezahrát nejpopulárnější songy. Pokud jim nedám Always With Me, Always With You, budou zklamaní.
Dáváte ještě kytarové lekce? Je možné si u vás rezervovat hodinu?
To jste mě pobavila. Už dlouhé roky neučím. Dávno ne. Jedinou výjimkou jsou občasné lekce spojené například s charitou.
Nebavilo vás to?
Ale ano, bavilo, nicméně už je to dávno. Byly doby, kdy jsem vyučoval šedesát hodin týdně, jistě chápete, že na to už nemám čas. Zájemci o mé hodiny stáli ve frontách. Učil jsem talentované a snaživé muzikanty, ale i takové, kteří si mysleli, že přijdou k Satrianimu, za tu hodinu se naučí jen tak nějakým zázrakem hrát líp než on sám a doma nebudou muset na kytaru ani sáhnout. To bylo někdy dost vyčerpávající.
Cvičení dělá mistra. Co cvičíte vy a jak často?
Většinou to, co potřebuji mít zvládnuté na turné a koncerty. Například na benefiční Acoustic-4-A-Cure jsem tři týdny cvičil výhradně na akustické kytary. Nedělal jsem nic jiného. Před Shockwave Tour jsem si přehrával kompletní show dvakrát denně po dobu šesti týdnů. Když mám třeba dva měsíce volna, vždycky se snažím naučit se něco úplně nového, většinou hodinu denně, abych tomu přivykl, a za čtyřiadvacet hodin se k tomu vrátím. No a taky hraju na harmoniku, čtyři dny v týdnu cvičím na klavír a podobně. Hudbou zkrátka žiju.
6
rozhovor
6
Předchozí článek:
WLW8
Další článek:
John Newman