Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Ve studiu

5 otázek pro Skyline

Co poslouchá...

Iva Pazderková

Čerstvé (z)boží

20 Minutes

Headliner 1/3

Tata Bojs

Headliner 2/3

Tata Bojs

Headliner 3/3

Tata Bojs

Téma 1/2

Mladí a debilní?

Téma 2/2

7 milionových klipů

Rozhovor

Editors

En Face

Chris Cornell

Tajemství

Odmaskování

Téma 1/2

Bára Poláková

Téma 2/2

Jan P. Muchow

Retro

Rod Stewart

TOP

6 nej Lany Del Rey

Fenomén 1/2

Busking

Fenomén 2/2

Busking

  • Busking

    Ulice je škola

    text JAROSLAV ŠPULÁK (PRÁVO)

    Koncerty na ulici za sebou mají i hudebníci, kteří dnes už vystupují v klubech a je o ně zájem. Headliner proto některé oslovil, aby na staré časy zavzpomínali.

     
     

    Hraním na ulici jsem začínal. Bylo to v Paříži. Naučil jsem se prvních pár akordů a šel na to. Později jsme jezdili s kamarádem z Manchesteru hrát do Prestonu k obchodnímu centru. Měli jsme spolu kapelu a ulice byla naše zkušebna. Jako kapela jsme pak hrávali po hospodách a klubech. Už tenkrát platilo, že abyste na ulici získali pozornost, nemělo smysl hrát moc vlastních věcí. Je třeba vsadit spíš na slavné písničky. Hraní na ulici mě bavilo, během jednoho odpoledne kolem vás projde celé sociální spektrum města. Byla to také škola zpěvu, protože bez mikrofonu je potřeba oslovit i někoho, kdo je padesát metrů od vás. Naštěstí jsem to ale nemusel nikdy dělat pro peníze. Za to, co jsme vydělali, jsme si pak koupili nové struny a láhev vína. Když se zadařilo víc, šli jsme do hospody. Dělal jsem to od svých šestnácti asi do dvaceti. Byla to hlavně skvělá hudební škola. V Praze jsem hrál také, i když málo. Teď už se k tomu vracím jen příležitostně. Když jsem na turné a potkám nějakého kamaráda, tak se jen tak z legrace vypravíme do parku a zahrajeme si spolu.

    Hraní na ulici mám strašně rád, ale spíš v zahraničí. U nás jsem hrál jenom párkrát. Nedávno jsem na ulici potkal dívčí duo, dvojčata 20 Minutes a přidal jsem se k nim, protože jsem nemohl odolat. Hraní na ulici strašně obdivuju, mám rád třeba Thoma Artwaye, který také na ulici hrává. Také se mi líbí komunita lidí, kteří hraní na ulici provozují.

    Za hraním na ulici vlastně stojí úspěšný nástup mé skupiny Kamelot. V roce 1990 se u nás ve velkém zavírala místa, kde jsme předtím hrávali. Z kulturních domů se stávaly prodejny koberců a podobně. Nebylo kde koncertovat, a tak jsme se sbalili, za první honorář za desku jsme koupili staré auto a odjeli do Curychu. Hráli jsme tam na náměstí, ale asi po čtvrt hodině nás zajistili policajti a řekli nám, že tam hrát nebudeme. Přesunuli jsme se tedy k obchodnímu centru Jumbo, hráli jsme a po nějakém čase za námi přišla holka, která se nás česky zeptala, jak si to představujeme a kde třeba budeme spát. My bezelstně řekli, že někde v lese ve spacáku, a ona odpověděla, že jsme se zbláznili, protože ve Švýcarsku jsou všechno soukromé pozemky a dostali bychom pokuty. Nakonec nás vzala k sobě domů, byla dítětem emigrantů z osmašedesátého, spřátelili jsme se s celou její rodinou a ona nám domluvila přes své kamarády vystoupení na pláži u Curyšského jezera. Přišlo dvě stě padesát lidí a my za ten večer vydělali tolik peněz, že se z nás stali v našich očích boháči. Domluvila nám ještě nějaké další koncerty a my si tam pak nakoupili kytary, oblečení, které u nás nebylo, komba, okované popruhy na kytaru, struny a podobně. Když jsme přijeli do Čech, lidé z toho, jak jsme vybavení a oblečení, málem zešíleli. Všímali si nás víc nejenom diváci, ale i vydavatelé. V té době mě začala hudba strašně bavit a měl jsem pocit, že chci něco svými písněmi říct a dokázat. Nakoplo nás to a šli jsme nahoru.

    V roce 2004 jsme s bratrem odjeli potloukat se tři týdny po Irsku. Rozhodli jsme se vydělat si tam na živobytí pouličními vystoupeními, což pro nás bylo novum, protože hrát takto v Praze se v té době nesmělo. Nejdřív jsme se domnívali, že naše vlastní písničky zpívané v češtině nebudou Iry zajímat. Opak byl ale pravdou a zájem o naši tvorbu byl velký. V Irsku jsem už hrál například první verzi skladby Listopad. Původně byla napsána v angličtině, text vznikl tam a dostal název Red Light. Když jsem se vrátil domů a hrát se už mohlo, začal jsem s tím i u nás. Později mi to možná pomohlo zachránit život i rodinu, protože mi hraní na ulici vydělávalo peníze na živobytí. V roce 2011 to totiž byl můj jediný zdroj příjmu, byť jsem byl v té době zaměstnaný. Řízením osudu mi však byla odepřena výplata, a tak jsem po práci chodil vydělávat peníze s kytarou pod širé nebe. Dokázal jsem získat tři, čtyři stovky za hodinu. Z té doby pochází inspirace k písničce Nebe nad Prahou.

    Když jsem byl mladý, trochu jsem to zkoušel. Měl jsem akustickou kytaru a v Berkeley v Kalifornii jsem hrával na ulici. Nikdy jsem moc nevydělal. Někteří lidé jsou v tom ale opravdu dobří. Užívají si to. Myslím, že hodně pomáhá, když máte skvělý hlas. To lidé chtějí poslouchat. Já ale moc dobrý zpěvák nejsem, proto bylo těžké s těmi lepšími soupeřit. Hrál jsem rockové hity té doby. Když se za tím ohlédnu, vlastně jsem si to moc neužíval.

    Ulice byla naše zkušebna

    James Harries

    Raději v zahraničí

    Voxel

    Nebylo kde koncertovat

    Roman Horký, Kamelot

    Zachránilo mi to rodinu

    Jindra Polák, Jelen

    Nikdy jsem moc nevydělal

    Joe Satriani

    Foto: Titulka – Shutterstock, James Harries – Markéta Bendová, Voxel – Tomáš Třeštík, Roman Horký – Archiv kapely Kamelot, Jindra Polák – Jan Zeman, Joe Satriani – Mania Promotion

     
     

    1

    1

    fenomén 2/2

 
×
Čtete:
2015/10
Busking

Rozhovor

Michal Ambrož

Art

7 nejlepších vědeckých obalů

Headliner 1/2

Hurts

Comeback

The Libertines

Headliner 2/2

Hurts

Tip

Struny podzimu

TOP

10 nenáviděných dětí

Rozhovor

Richard Müller

TOP

Richard Müller

Story

Soak

Čerstvé (z)boží

WLW8

Rozhovor

Joe Satriani

Story

John Newman

Rozhovor

Jim Adkins

Seriál

Wohnout vs. Vypsaná fiXa III

Obrazem 1/6

Hudební léto 2015

Obrazem 2/6

Jan Nožička

Obrazem 3/6

Adam Hencze

Obrazem 4/6

Kryštof Kalina

Obrazem 5/6

jakub Macháček

Obrazem 6/6

Petr Klapper

Rozhovor

Jaroslav Uhlíř

Songstory

Jaroslav Uhlíř

Čerstvé (z)boží

Apollinaire

Enface

Disclosure

Rozhovor

No Name

Insider

Štěpán Suchochleb

Test

H-D Kvíz

Story

Vendula Kašpárková

TOP

007 skladeb, které musíte slyšet

Film

Filip Topol neznámý

Ženský element

Adele

Televize

Videorama

Kalendárium

Památné dny

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Vyprávěj

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa

Kroky podzem

EDM 1/2

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Recenze měsíce

New Order

Recenze

15. 10.

Recenze 1/2

1. 10.

Recenze 2/2

1. 10.

Duel

Cocote Minute

SMS REC

SMS/RECenze

Naživo

Melvins

Naživo

The Soft Moon

Naživo

Joe Bonamassa

Naživo

Enter Shikari

Naživo

Apocalyptica

Naživo

Soak

Naživo

Mans Zelmerlöw

Naživo

Lollapalooza

Naživo

James Harries

Naživo

Teepee, Václav Havelka III, Reublic of Two

Naživo

Sufjan Stevens

Naživo

Rapmasters

Naživo

Chinaski

Naživo

Please The Trees

Naživo

Euroconnections

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.