-
Ačkoli od doby, kdy ústřední dvojice překročila věkem čtyřicítku, uplynuly spíše měsíce, do výročí, kdy se bude z pódia ozývat „My jsme Tata Bojs z Hanspaulky“ už třicet let, zbývají pouhé tři sezóny. Připomeňte si s námi cestu, kterou kdysi jen legrační a dnes respektovaná kapela urazila od prvních nahrávek k nové desce.
1
1
text Antonín kocábek
foto Salim Issa
Tata Bojs
Trio Bublina – Mardoša – Mareček se teprve otrkávalo. Nastoupilo na střední školu a pilně koncertovalo nejen v domovském pražském klubu Delta. Hravý koncertní program Šagali šagáli, který vedle písniček obsahuje i vlastní anekdoty, vydal jen na kazetě Black Point Music, jeden z prvních nezávislých porevolučních labelů u nás. Tata Bojs si jím získali pověst zábavné alternativní kapely. Nahrávka byla horší než bývají dnešní dema, instrumentálně to ještě kulhalo, ale nápadů už bylo na rozdávání. Dnes kazeta dobře připomíná, že nikdo není rovnou dospělý a že za nesmělé začátky se není potřeba stydět. V roce 2003 vyšli Šagali šagáli na retrospektivním CD shrnujícím prvotní období Tata Bojs.
Šagali šagáli (1991)
Na obalu kresba Josefa Lady a eponymní deska, kterou lze nalézt skoro pokaždé pod jiným, vždy mystifikačním označením, s malířem v názvu. Jako „Ladovo album“ uvádí první CD i Wikipedie a oficiální web skupiny. V podstatě jde o spojení dema z roku 1993 a o rok později nahrané čtveřice skladeb na Ladou zaznamenané texty lidové poezie. Ubývá infantility, přibývá zručnosti. Skladby Qu´ est-ce que c´est a Kulička ovládly ve své době na dlouhé měsíce hitparádu Radia 1. Jde o finální nahrávku zakládající sestavy, po vydání odešel kytarista Marek Padevět.
Tata Bojs (1995)
Karel, Pepík, Eman a Josef
Dostali jsme
Spojení hned několika říkadel a také nezvykle melodický popěvek v době, kdy kapela už směřovala k tvrdšímu rockovému projevu.
Radost z ukončené školní docházky.
Tata Bojs – Jaro
Méně znalí fanoušci první regulérní studiové album, produkované kytaristou Už jsme doma Romkem Hanzlíkem, mylně považují za debut. Tata Bojs na desce zažívají své nejtvrdší období, už s kytaristou a příležitostným klávesistou Markem Doubravou. Hravost zůstala v textech, přibylo energie, která trojici dostala i na pódia festivalů, a nechybějí ani vyloženě noiseové pasáže. Trio slyšitelně dospělo.
Ukončete nás...! (1997)
Bílá vrána. Navzdory zbytku alba optimistická a veselá skladba. První opravdu velký hit a také první klip, který Tata Bojs natočili. Labutí píseň Mardošových, do té doby dlouhých vlasů.
Tata Bojs – Homo Demo
Nadhled trvá, slovní hříčky se vracejí, forma jde opět nahoru. Kapela nemoralizuje jako na Nanoalbu ani nepoučuje jako v ekologických skladbách na „Klucích“. Když sampluje puberťačky a jejich vizi konce světa, tak z toho mrazí, když se pošklebuje lidstvu v Homo demo, je to vtipné i výstižné. A dokonce i slovní hravost ve Filmařské není jen samoúčelná, ale má za sebou sílu výpovědi. Koncept recyklace a opakování je méně prvoplánový, ale mnohem funkčnější než na Nanoalbu. A kapela je znovu schopna oslovit i mladší publikum. Skvělý zvuk je pak více než bonus.
Ležatá osmička (2011)
Produkční dotaženost dostala i vizuální obdobu – klip v 3D. Obsah pak přesně odráží hudbu kapely: hýří nápady i sexy vizuály, je svobodný i tajemný. A nechybí mu ani vtip, ani hitovost. Laťka se opět zvedla vysoko. Jak ji asi překročí novinka?
Tata Bojs a Ahn Trio – Lasičky
Špičková ukázka invence Tata Bojs. Deska, která mohla být jen obyčejnou „bestofkou“ k dvacátým narozeninám. Jenomže kapela se rozhodla své nejlepší kousky nahrát znovu a akusticky. A jako bonus ke spolupráci přizvala korejsko-americké dívčí Ahn Trio. Výsledkem je nahrávka, kterou sice nelze považovat za řadovou, ale přesto je v diskografii velmi důležitá. A to ukázkou kooperace, nápaditými aranžmá, která písničky posouvají až téměř někam ke coververzím, schopností odstupu, smyslu pro detail a nového pohledu. Známé písničky dostávají podobu, která je často staví nad novinky kolegů. Jde o důležitý signál pro všechny, kteří začínali o Tata Bojs pochybovat.
Smetana (2008)
Skladba, která se obloukem vrací k nejlepším časům formace. Že jsou schopni zajímavého výrazu i v akustické podobě, dokázali Tata Bojs už před lety na desce Nekonečná stanice. Jde o verzi, která originální podobu posouvá dál a obohacuje ji.
Tata Bojs – Skovka
Album bilancujících třicátníků, nastávajících otců, kteří se vracejí ke kytarám a osvědčeným písničkám fungujícím i bez načančaných aranžmá. Pro tuhle desku je typická přímočarost a méně samplů. Tata Bojs ji po letech znovu nahráli bez asistence ženského elementu v podobě Kláry Nemravové. Jde o jejich návrat na zem, uvědomění si pozice „pěšáků rock´n´rollu“. Z p3D-01 se zase stal Bublajs, ale jinak si Tata Bojs tak trochu vybírají oddechový čas. Žádná krize, i když vrstevníci chápou desku lépe než mladší posluchači.
Kluci kde ste? (2007)
Po hitovce Pěšáci druhá výrazná a pro celek alba zcela charakteristická skladba. Pod příkrovem drobné melancholie nabízí nejisté ohlížení, ale zároveň vyrovnanost s realitou. Klip vznikl jako výsledek soutěže.
Tata Bojs – Elišce
Nejambicióznější, ale i komerčně zlomový projekt skupiny, který Tata Bojs definitivně dovedl do hal a na pozice headlinerů festivalů. A to přestože kritice neunikly texty, občas až křečovitě a násilně vtěsnané do rámce konceptu a předem daného příběhu. Stručně řečeno – namísto slovních hrátek se na desce s vážnou tváří předkládají poselství. Na albu už hraje kytarista Vladimír Bár, který zůstal zakládající dvojici věrný dodnes, jako stálý člen už je uváděn zvukař a producent Dušan Neuwerth a prozatím jako stabilní host obsluhuje klávesy i pozdější další člen skupiny Jura Hradil. Koncepční nahrávka, jejíž ozdobou je i famózní hostování herce Jiřího Schmitzera, dostala výraznou pódiovou podobu a později tak i koncertní DVD záznam. Hudebně se Tata Bojs definitivně vyhoupli do první ligy a nahrávka může i s odstupem sloužit jako bravurní ukázka produkční a aranžérské dotaženosti. Odpovědí se staly i čtyři Ceny Anděl.
Nanoalbum (2004)
Podobně dotažené jako hudba je v celém projektu i výtvarné ztvárnění Milana Caise. Dobře koresponduje s melancholií příběhu a přidává mu další rovinu.
Tata Bojs – Tanečnice
Jediná nahrávka s kytaristou Maťo Mišíkem, který v sestavě vydržel nejkratší dobu ze všech. Tata Bojs pokračují v elektronickém trendu, ale zároveň poněkud opakují předchozí úspěšný model. Byť produkčně vypiplanější. Očekávání jsou naplněna, ihned po vydání album poprvé v historii kapely skáče na čelo české hitparády, tedy žebříčku IFPI. Tempo trochu zvolnilo, i když paradoxně Růžová armáda je asi nejdiskotékovější písní kapely vůbec. Charakteristické jsou funkční samply, znovu vtipné textové hříčky a výrazný vstup producenta Dušana Neuwertha, který byl mnohde spoluautorem.
Biorytmy (2002)
Melancholická a potemnělá skladba se dočkala opět trochu mrazivého klipu s masovou vražedkyní a později zůstala ve stínu dryjáčnického tanečního klání Attention Aux Hommes. Ale duch celého alba vystihuje nejlépe.
Tata Bojs – Maličká
Radikální proměna zvuku, aranží i inspirací. V sestavě přibyl sampler a z alternativně-rockové kapely je rázem tanečně-elektronická. Z Milana alias Bubliny se stává p3D-01 a Mardoša je blond. Na albu, stejně jako na pódiích, doplňuje tři tatakluky jako stálý host Klára Nemravová, což umožňuje vyzkoušet i sexy duety a do té doby neobvyklé melancholické polohy. Album poprvé vydává velký label, popularita Tata Bojs jde prudce nahoru, komerční úspěchy přibývají. Turné je vyprodané a album kapele zpětně přineslo první ceny a nechybí v přehledech nejlepších tuzemských desek desetiletí. Po pěti letech ovšem následně kapelu nečekaně opustil Marek Doubrava, aby se věnoval méně elektronické hudbě a „svým“ Hm...
Futuretro (2000)
Přes až hororový klip je Maličká charakteristickou ukázkou nástupu do zvukové podoby, jakou znají dnešní fanoušci kapely. Dodnes je to na koncertních bilancích neopomínaná skladba.
Headliner 2/3
Předchozí článek:
Tata Bojs
Další článek:
Tata Bojs