-
text Eva Samšuková
FOTO Lukyn Wagneter
Honza Pentifull
Hip hop 2/2
8
1
-
B-boy. To slovo může evokovat nagelované vlasy a upnuté bílé kalhoty, které napomáhají zpěvu v nejvyšších tóninách. Pravda je jiná. B-boy, neboli break boy, je těžce vydřený a zasloužený taneční titul. Honza Pentifull ho buduje už dvanáct let. Nejdřív si na něm zlámal ruce, teď patří v break dance k české špičce. Jinak než v kšiltovce, teniskách a volných džínách ho nepotkáte.
Život b-boye
Je mu čtyřiadvacet let, do školy už nechodí a stíhá toho hodně. Tanec vyučuje pod vlastní značkou, vyhrává battly, pořádá battly, vystupuje v Jäger Vibes i na objednávku a letos na podzim také tančí ve Státní opeře. Cesta mezi elitu ale nebyla v případě Honzy Pentifulla zrovna růžová. Neprovází ho sice žádný dojemný životní příběh, úspěch je ale vykoupen týdny proleženými v nemocnici. Tancovat se totiž učil sám, což při akrobacii, pro b-boying naprosto nezbytnou, není žádná sranda. „Ne že by tady v devadesátých letech nebyli skvělí tanečníci. Nikdo z nich ale break dance neučil,“ prohlašuje Honza Pentifull o svých začátcích.
Vzorem mu tak byli zahraniční b-boys, které ale mohl sledovat jen z VHS kazet. Náročné triky, které teď zařazuje do svých sestav, ho stály nejčastěji natažené i zpřetrhané vazy na zápěstích.
Na druhou stranu si díky nim vybudoval vlastní specifický styl, který mu jako jedinému Čechovi v historii vynesl účast a nakonec i umístění mezi top osmi tanečníky na prestižní světové soutěži UK B-Boy Championships. Kromě toho, že si už před šesti lety troufl začít taneční know-how předávat další generaci b-boys pod hlavičkou Prague Breaking School, ho jeho renomé pomalu dostává i dál než na prkna nočních klubů, kde se odehrávají vyhrocené breakové battly.
Verdi a Shakespeare by se radovali
Verdi i Shakespeare byly výrazné osobnosti své doby, které nikdy nešly s davem. Určitě by režiséru Martinu Čičvákovi spokojeně poklepaly na rameno, kdyby zašly na jím režírovanou operu Macbeth do Státní opery. Profesní zkušenosti s činohrou mu totiž dodaly „koule“ k tomu, aby do světové klasiky vnesl tak moderní
Hip hop 2/2
8
2
-
Chci trénovat, chci makat, chci poznat svět a lidi, kteří break dance vytvořili
prvek, jako je break dance. Jeho nositelem je právě Honza Pentifull a jeho crew, s níž už devět let funguje jako taneční skupina. V Macbethovi je zahlédnete jako klauny, kteří díky naprosté svobodě, kterou jim režisér Čičvák poskytl, popírají rutinu operních představení.
„Musíme se samozřejmě držet konceptu, jinak si ale můžeme pokaždé vymyslet jiné pohyby,“ vyjádřil se k práci v národní instituci sám Honza, pro nějž je to vůbec první setkání s tímto prostředím. „Neříkám, že je také posledním, ale v budoucnu bych se tímto směrem vydat nechtěl. Je to ale obrovská čest a zkušenost,
kterou bych ve své dráze rozhodně nečekal tak brzy,“ dodává ještě o angažmá ve Státní opeře Praha.
Prostě dělat b-boing
Kam to tedy takový b-boy může vůbec dotáhnout, když ne do souboru Národního divadla? Motivace každého z nich je jiná. Někdo se chce prosadit a získat si respekt ve světové komunitě, jiní berou tanec jako sport a jediný cíl spočívá ve vítězství v nadnárodních soutěžích. Honza Pentifull to má jinak: „Chci prostě dělat b-boying. Chci trénovat, chci makat, chci poznat svět a lidi, kteří break dance vytvořili, oddat se mu a nic neřešit.“
Hip hop 2/2
8
3
-
Slovníček
V České republice už pro Honzu Pentifulla není v rámci b-boyingu prostor se posunout výš, než teď je. Není totiž kam. Honza se účastní a boduje na všech českých i slovenských battlech a b-boying ho skvěle živí. Další možností, jak přece jen překonat vlastní limity, je spojení s dalšími umělci a vytváření unikátních konceptů. Vedle Státní opery funguje Honza i s Pentifull crew v projektu Jäger Vibes, který už přes rok propojuje zajímavé talenty ze všech různých uměleckých směrů.
Ve chvíli, kdy se koncept začal rozšiřovat kromě muzikantů i o nadané tanečníky, vybral si DJ Nzym do svého show právě kluky z Pentifull. V týmu už na mnoha místech celé republiky ukázali, jak funguje propojení umělců z různých odvětví, kteří do představení vkládají něco ze své kultury. I Honzovi se díky tomu rozšířily umělecké obzory, protože si podle svých slov uvědomil, jak důležité je být při představení napojený na hudební složku.
Co je ale v životě b-boye vlastně nejdůležitější? Kromě neustálého hledání inspirace také odpočinek, což jde v případě Honzy Pentifulla ruku v ruce. „V poslední době jsem si uvědomil, že kromě cestování a práce s dětmi je pro mě vůbec nejpodnětnější netancovat. Stýkat se chvíli s jinými lidmi než těmi, co se motají na
battlech, a nechat tělo trochu odpočinout taky jinými aktivitami než je tanec,“ přiznal se nedávno Honza a dodal, že jeho největším zážitkem v poslední době byl bungee jumping. Každý si evidentně relaxaci představuje jinak.
Hip hop 2/2
8
4
-
Honza Pentifull
Je mu čtyřiadvacet, b-boyingu se věnuje od dvanácti, posledních šest let se jím i živí. Působí jako lektor pod vlastní značkou Prague Breakin School. Pro dětské tanečníky pořádá i battly. Sám se účastní prestižních battlů mezi českou a slovenskou špičkou. Jeho největším úspěchem bylo umístění mezi top 8 tanečníky na prestižní soutěži UK B-Boy Championships, kam se dostal jako jediný Čech v historii. Na jeho breakové kousky se můžete zajít podívat do Státní opery na operu Macbeth, kde tancuje ještě se dvěma členy své Pentifull Crew.
facebook.com/praguebreakinschool
8
Hip hop 2/2
5
Předchozí článek:
Elementy ulice
Další článek:
Teď vážně