-
text Ondřej Čížek
foto Profimedia, archiv nabil
Nabil
Velká popkulturní loupež
6
Vizuál
1
-
V novém seriálu Headliner odhaluje souvislosti mezi hudbou a výtvarným uměním. Začínáme s jedním z nejžádanějších videoklipařů současnosti, americko-iránským tvůrcem Nabilem Elderkinem. S člověkem, který nejprve provedl popkulturní krádež století, aby se vzápětí stal výsadním fotografem Kanyeho Westa a režisérem, jehož obrazotvornost řada vyspělých filmařů teprve hledá nebo nikdy nenajde.
Být ve správný čas na správném místě? Nabil Elderkin by o tom mohl vyprávět své. Bavíme se totiž o člověku, který za to, že je dnes jedním z nejžádanějších vizuálních umělců na světové hudební scéně, vděčí svým způsobem náhodě.
Pro pochopení musíme zpět do roku 2003, kdy Elderkinovy ambice míří především k fotografii. Na základě poslechu jedné z ra
pových kompilací naráží na jméno Kanye West. A hned tuší obří potenciál. Pro něho i pro sebe. Logicky by měla následovat historka o tom, kterak se Elderkin budoucímu dobyvateli pop music ozývá, vyznává se z okamžitého okouzlení a startuje tím hvězdnou spolupráci. Skutečnost je ovšem jiná. Elderkina sice baví Westova verva, nicméně hlava zůstává v chladu, telefon na svém
6
Vizuál
2
-
NABIL
Nabil Elderkin neboli NABIL. V současnosti jeden z nejvytíženějších tvůrců na poli hudebního videoklipu a fotografie. Dvorní fotograf Kanyeho Westa, s nímž spolupracuje nepřetržitě od roku 2003. Narodil se v Chicagu americko (otec)-íránskému (matka) páru, ale do skončení střední školy vyrůstal v Austrálii. Právě tam se začal rodit a cizelovat jeho talent. Svůj první fotografický kroužek ve škole pravidelně vynechával. Žil v přesvědčení, že pokud chcete být nefalšovaným fotografem, musíte se vše učit za pochodu a rovnou v praxi. Vyrážel fotit surfaře, což dodnes považuje za svou největší školu ve focení. Naučil se vnímat přirozené světlo, jeho odrazy ve vodě, způsob, jakým je možné radikálně ovlivnit atmosféru celého momentu.
Za klišé můžete třeba považovat svůdné holky ve videoklipech. Já tomu ale klišé říct nemůžu, protože je to čistá krása. Tohle z módy rozhodně nikdy nevyjde
zádech batoh Louis Vuitton. Tehdy v jednom z chicagských ateliérů vzniká nenápadný, přesto nerozlučný tandem West/Nabil, který od té doby a ve stejném nasazení funguje dodnes, celých dvanáct let. Elderkin, který si během svého multimediálního tažení pečlivě, ale rozhodně přirozeně formuje vlastní značku NABIL, pro Westa nejprve intenzivně fotí, aby později otočil směrem k sofistikované videoklipové režii.
Částky jsou ve velkém odmítnuty a Elderkin požaduje jediné – sejít se s Westem osobně a prokázat mu, že právě on je jediným fotografem, který má zaznamenávat jeho dravou cestu na vrchol. Zbytek už je historie, vtipná jako popkultura sama. Elderkin fotí Westa hned během prvních deseti minut jejich setkání, výsledkem je rapperova vůbec první fotosérie pro média. Kanye se v ní stylizuje do rebelujícího školáka, má na sobě košili, červený svetr, zlatý řetěz, na
místě. Tvořivec a vášnivý cestovatel s pevnou základnou v Chicagu si naopak prozíravě bleskurychle kupuje internetovou doménu kanyewest.com. Krátce poté je pod těžkou palbou telefonátů se závratnými finančními nabídkami a všem zúčastněným je tehdy jasné, že jsou svědky jedné z největších popkulturních loupeží století.
6
Vizuál
3
-
Asistoval chicagskému fotografovi Davidu Anthonymu. Právě od něho pochytil cit pro výběr techniky od moderních značkových foťáků přes módní vintage záležitosti až po přístroje na jedno použití – na základě daného příběhu nebo situace a aktuální atmosféry. Ještě před Anthonym ho nicméně omráčil a navždy ovlivnil právem oceňovaný dokument Válečný fotograf (War Photographer). Popisuje život a tvorbu Jamese Nachtweyho, amerického fotografa, jehož černobílé momentky z oblastí postižených válkou nebo hladomorem mají sílu vám rozšířit zorničky a vyrazit dech. Jakmile zamíří otázka k oblíbeným filmovým režisérům, očekávaně padají jména jako David Fincher (zejména thriller Hra) a Alejandro Gonzáles Iñárritu.
INSPIRACE
Modelky versus hladomor
STYL
Renesance magického realismu
Spojte elegantní reklamní styl Davida Anthonyho s drastickým realismem Jamese Nachtweyho, přihoďte snovost či alespoň povznesenou realitu a jako výsledek vám vychází Elderkinův osobitý styl. Sám fotil uprostřed rozvráceného Konga, na vlastní oči viděl děti umírající hlady v Somálsku. Obrazy ve svých videoklipech přitom umě stylizuje a i ty nejautentičtější příběhy dokáže ve správnou chvíli ozvláštnit pozoruhodnými symboly i dějovými zvraty, které mají mnohdy velmi blízko k magickému realismu. Tak, jak ho známe z literatury. Umí být filmově okázalý i dokumentárně hrubý, dokáže vhodně využít vrtochů ruční kamery, pečlivě komponovaných statických záběrů i progresu současných multimédií. A co je vlastně naprosto zásadní – NABIL má jako jeden z mála současných režisérů působících v reklamním, resp. videoklipovém žánru, vedle stylových image videí talent také na opravdové vyprávění příběhů. Ať už jde o miniaturní atmosférické pobyty v krajině, nebo rozmáchlé výpravy kamkoli, Elderkin představuje živoucí postavy z masa a kostí, které v poklidných, syrově drsných nebo „jen“ optimistických situacích čelí něčemu autentickému. Navíc jeho příběhy, logické i přísně snové a metaforické, vždy dojdou k pointě. Je jen na vás, zda ji včas pochytíte, a na vaší imaginaci, jak si ji následně interpretujete.
6
Vizuál
4
-
NABIL A JEHO 3 FOTOGRAFICKÁ NEJ
6
Vizuál
5
-
7 VIDEOKLIPOVÝCH NEJ
6
Vizuál
6
Předchozí článek:
Xindl X
Další článek:
Chelsea Wolfe