-
Konec Andělů by byl prohrou hudební branže
text jaroslav špulák (právo)
foto Lewron
Lešek Wronka
4
insider
1
-
Ceny Akademie populární hudby Anděl byly loni vyhlášeny až v květnu. Letos se tak stane 16. dubna (v případě žánrových cen 7. dubna), což je v porovnání s jinými světovými výročními cenami poměrně pozdě. Navíc přišly o generálního partnera a z programu ČT1 byly pro přímý přenos z předávání přesunuty na ČT2.
Lešek Wronka, ředitel společnosti Lewron Music Center, která je vyhlašovatelem a pořadatelem cen Akademie populární hudby Anděl, zůstává optimistou. Připouští nicméně, že ekonomicky nejde o výdělečnou akci a jednání o ceremoniálu není vždy jednoduché.
Je pro vás v současné době vůbec zajímavé pořádat vyhlášení cen Akademie populární hudby Anděl?
Nikdy to nebyl zajímavý byznys a v tuto chvíli je to jednoznačně prodělečná záležitost. Na tak malém hudebním trhu, který v České republice je, nemá vyhlašování takových cen žádný ekonomický dopad. Když v nich někdo uspěje, neznamená to, že prodá o tisíce cédéček víc nebo mu přibude významně víc koncertů. Maximálně se dostane do širšího povědomí, pokud tedy má nějakou kvalitu.
Pořád si totiž myslím, že Anděl oceňuje kvalitní hudbu. Nepamatuju si, že by cenu dostal někdo, kdo dělá špatnou hudbu nebo byl ve známost uveden bulvárními médii.
Bylo někdy v minulosti pořádání cen Akademie populární hudby ekonomicky zajímavé?
Asi nikdy, protože by je IFPI (Mezinárodní federace fonografického průmyslu, zde míněna její česká pobočka – pozn. aut.) neprodávala. Kdysi je vyhlašovala ona a najímala si na to někoho, kdo to zorganizoval. Ještě předtím to byla iniciativa několika nadšenců, kteří chtěli vytvořit jakousi českou obdobu Grammy. No a v roce 2004 jsme práva na pořádání cen koupili společně s agenturou Petarda Production my a za licenci jsme IFPI platili a platíme. IFPI pak údajně peníze, které za to utržila, použila na boj s hudebním pirátstvím.
4
insider
2
-
V tuto chvíli je pořádání Andělů jednoznačně prodělečná záležitost
cen Anděl, na kterých mi velmi záleží, a byť o ně velké vydavatelské společnosti nestojí, chci je pořádat dál.
Kdo tedy letošní ceny financuje?
Sehnali jsme pár drobných partnerů, ale to hlavní je na nás. Zbytek tedy zaplatí Bontonland, firma, jejíž podnikání přímo souvisí s prodejem muziky. Je to firma, kterou vlastním, takže si ceny budu z velké části financovat sám.
V dnešní době se hudba moc neprodává, přitom právě prodej hudby je předmětem činnosti Bontonlandu. Má tato společnost vůbec na to, aby hudební ceny finančně podporovala?
Musím se ohradit. Bontonland loni prodal úplně stejný počet cédéček jako předloni a rok předtím. Znamená to, že se pořád pohybuje na úrovni kolem 530 tisíc fyzických nosičů ročně a obratu kolem 150 milionů korun. Nemohu tedy říct, že by z pohledu Bontonlandu došlo k propadu prodeje hudby. Koneckonců jsem nedávno četl článek o tom, že i v Americe tvoří prodej fyzických nosičů přes padesát procent celkového prodeje hudby a že digitální prodej začal stagnovat. Navíc chtějí vydavatelé omezit streamingové služby, které nepřinášejí očekávaný zisk. Není to tedy tak černé, jak se to maluje. Proto se Bontonland stává hlavním partnerem cen Anděl. Navíc je v jeho zájmu hudbu podporovat, takže je to přirozené spojení.
V letošním roce Ceny Anděl generálního partnera také nemají…
Máte pravdu, generální partner není. Loni jsme ho měli, ale z různých důvodů nám letos financování odřekl. Když jsme pak začali shánět a oslovovat někoho nového, z velkých korporací o tuto akci nebyl zájem.
Kolik vůbec vyhlášení a uspořádání cen stojí?
Kolem tří milionů korun. Jsou v tom zahrnuty všechny náklady, tedy i televizní přenos, výroba soch Andělů nebo celá organizace. Jsou v tom i náklady na vyhlášení žánrových
Po roce 2004 jsme uspořádali několik ročníků, které byly ekonomicky na nule, případně přinesly statisícový zisk. Produkce akce tenkrát stála čtyři až pět milionů korun. V roce 2009 jsme se s Petardou dohodli, že si pořádání cen ponechá pouze Lewron Music Center. Snížili jsme pak náklady, ale musím říct, že po odchodu pojišťovny Allianz, se kterou byla dlouhodobá smlouva, bylo a je velmi obtížné sehnat generálního partnera, který by akci jednorázově financoval.
4
insider
3
-
Přípravy přenosu neprobíhají bez emocí a výměn názorů
samozřejmě nese různé komplikace, takže přípravy přenosu neprobíhají bez emocí a výměn názorů. Přeme se například o to, co znamená, že pořad byl úspěšný, jestli je sledovanost čtyři sta tisíc diváků úspěch, či neúspěch. Z mého pohledu je to na charakter pořadu velice dobré číslo, z pohledu televize ne. Velmi těžko se mi také prosazuje, aby v programu vyhlašování mohli v hudebních blocích účinkovat někteří z nominovaných. Podle televize to má být zábava, podle mě svátek hudby. Zájem přitom mají obě strany stejný, a tak jsem přesvědčen, že se na všem dohodneme a pořad úspěšně uspořádáme a odvysíláme.
Zdá se, že v podstatě svádíte boj o hudbu. Jak dlouho se to dá vydržet? Může se stát, že příští rok nebo za dva roky už ceny Anděl nebudou?
To by byla největší prohra nejenom má, ale i celé hudební branže. Ceny Anděl jsou důležité a já se jako jejich vyhlašovatel a pořadatel budu snažit udržet je při životě. Vznikl Výbor cen, ve kterém jsou odborníci, akademici se oslovují výhradně z řad lidí, kteří mají o hudbě přehled a dělají maximum pro to, aby u nás scéna i trh fungovaly. Mou chybou bylo, že mě dříve nenapadlo do cen více zaangažovat stát. Letos jsme zažádali o dotaci ministerstvo kultury a získali jsme záštitu nad cenami od hlavního města Prahy. Naším partnerem je i Hudební divadlo Karlín. To všechno jsou pro mě signály, že ještě pořád existují instituce a lidé, kteří jsou ochotní se v této věci angažovat.
Pořadatelem cen Anděl je Lewron Music Center, Česká televize má na starosti přímý přenos. Dochází při jeho přípravě k nějakým střetům?
Je třeba rozlišit dvě věci. Jednou je Česká televize jako instituce a druhou lidé, kteří v ní nebo pro ni pracují a jsou ve styku s námi jako pořadatelem. A tak zatímco mými partnery při přípravě přenosu je asi sedm lidí, Česká televize má pouze jednoho partnera, a to jsem já. To s sebou
Zatímco u žánrových cen došlo takříkajíc k postupu a záznam z nich odvysílá ČT art, velké ceny Anděl budou v přímém přenosu na ČT2. Loni byl přenos vysílán na sledovanější ČT1. Proč došlo k té změně?
Spojily se dvě věci. První je, že Česká televize jako taková mění strukturu vysílání a pod to spadá i představa, že pořady, které vyhlašují nějaké ceny, nechce mít na programu ČT1. Druhá věc je, že jsme byli konfrontováni s loňskou sledovaností předávání cen Anděl. Byla asi 350 tisíc diváků, což je pro ČT1 málo, ale pro ČT2 je to úspěch. Tyto dvě věci způsobily, že jsme se dohodli na odvysílání cen na kanálu ČT2.
4
insider
4

Předchozí článek:
Johny Machette

Další článek:
Walk Choc Ice by byli schopni života i dnes