Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

5 otázek pro...

Lenny

Co poslouchá...

Anna Polívková

Čerstvé (z)boží

Maella / Frequency / Plum Dumplings

Headliner 1/2

David Koller

Headliner 2/2

David Koller

Téma

Jednou a naposledy

Téma 1/4

Muzikanti

Téma 2/4

Muzikanti

Téma 3/4

Muzikanti

Téma 4/4

Muzikanti

Rozhovor

Jan Burian

Headliner 1/2

The Prodigy

Headliner 2/2

The Prodigy

Rozhovor

Xavier Baumaxa

Průvodce

Xavier Baumaxa

Fenomén

„Divné“ nosiče

Story

Tereza Černochová

Rozhovor

VR/Nodody

Festival

Mighty Sound

Rozhovor

Bastille

TOP

Sedm duetů, které nikdo nečekal

Rozhovor

Punkt meets Music Infinity

Rozhovor

Jiří Kučerovský

Enface

Zdeněk Bína

Rozhovor

Johny Machette

Insider

Lešek Wronka

  • Rectangle

    Konec Andělů by byl prohrou hudební branže

    GraphicLine

    text jaroslav špulák (právo)

    foto Lewron

    GraphicLine

    Lešek Wronka

    Polygon
     
     

    4

    GraphicLine

    insider

    1

  • Ceny Akademie populární hudby Anděl byly loni vyhlášeny až v květnu. Letos se tak stane 16. dubna (v případě žánrových cen 7. dubna), což je v porovnání s jinými světovými výročními cenami poměrně pozdě. Navíc přišly o generálního partnera a z programu ČT1 byly pro přímý přenos z předávání přesunuty na ČT2.

    GraphicLineGraphicLine

    Lešek Wronka, ředitel společnosti Lewron Music Center, která je vyhlašovatelem a pořadatelem cen Akademie populární hudby Anděl, zůstává optimistou. Připouští nicméně, že ekonomicky nejde o výdělečnou akci a jednání o ceremoniálu není vždy jednoduché.


    Je pro vás v současné době vůbec zajímavé pořádat vyhlášení cen Akademie populární hudby Anděl?

    Nikdy to nebyl zajímavý byznys a v tuto chvíli je to jednoznačně prodělečná záležitost. Na tak malém hudebním trhu, který v České republice je, nemá vyhlašování takových cen žádný ekonomický dopad. Když v nich někdo uspěje, neznamená to, že prodá o tisíce cédéček víc nebo mu přibude významně víc koncertů. Maximálně se dostane do širšího povědomí, pokud tedy má nějakou kvalitu.

    Pořád si totiž myslím, že Anděl oceňuje kvalitní hudbu. Nepamatuju si, že by cenu dostal někdo, kdo dělá špatnou hudbu nebo byl ve známost uveden bulvárními médii.


    Bylo někdy v minulosti pořádání cen Akademie populární hudby ekonomicky zajímavé?

    Asi nikdy, protože by je IFPI (Mezinárodní federace fonografického průmyslu, zde míněna její česká pobočka – pozn. aut.) neprodávala. Kdysi je vyhlašovala ona a najímala si na to někoho, kdo to zorganizoval. Ještě předtím to byla iniciativa několika nadšenců, kteří chtěli vytvořit jakousi českou obdobu Grammy. No a v roce 2004 jsme práva na pořádání cen koupili společně s agenturou Petarda Production my a za licenci jsme IFPI platili a platíme. IFPI pak údajně peníze, které za to utržila, použila na boj s hudebním pirátstvím.

    Polygon
     
     

    4

    GraphicLine

    insider

    2

  • GraphicLineGraphicLine

    V tuto chvíli je pořádání Andělů jednoznačně prodělečná záležitost

    cen Anděl, na kterých mi velmi záleží, a byť o ně velké vydavatelské společnosti nestojí, chci je pořádat dál.


    Kdo tedy letošní ceny financuje?

    Sehnali jsme pár drobných partnerů, ale to hlavní je na nás. Zbytek tedy zaplatí Bontonland, firma, jejíž podnikání přímo souvisí s prodejem muziky. Je to firma, kterou vlastním, takže si ceny budu z velké části financovat sám.


    V dnešní době se hudba moc neprodává, přitom právě prodej hudby je předmětem činnosti Bontonlandu. Má tato společnost vůbec na to, aby hudební ceny finančně podporovala?

    Musím se ohradit. Bontonland loni prodal úplně stejný počet cédéček jako předloni a rok předtím. Znamená to, že se pořád pohybuje na úrovni kolem 530 tisíc fyzických nosičů ročně a obratu kolem 150 milionů korun. Nemohu tedy říct, že by z pohledu Bontonlandu došlo k propadu prodeje hudby. Koneckonců jsem nedávno četl článek o tom, že i v Americe tvoří prodej fyzických nosičů přes padesát procent celkového prodeje hudby a že digitální prodej začal stagnovat. Navíc chtějí vydavatelé omezit streamingové služby, které nepřinášejí očekávaný zisk. Není to tedy tak černé, jak se to maluje. Proto se Bontonland stává hlavním partnerem cen Anděl. Navíc je v jeho zájmu hudbu podporovat, takže je to přirozené spojení.

    V letošním roce Ceny Anděl generálního partnera také nemají…

    Máte pravdu, generální partner není. Loni jsme ho měli, ale z různých důvodů nám letos financování odřekl. Když jsme pak začali shánět a oslovovat někoho nového, z velkých korporací o tuto akci nebyl zájem.


    Kolik vůbec vyhlášení a uspořádání cen stojí?

    Kolem tří milionů korun. Jsou v tom zahrnuty všechny náklady, tedy i televizní přenos, výroba soch Andělů nebo celá organizace. Jsou v tom i náklady na vyhlášení žánrových

    Po roce 2004 jsme uspořádali několik ročníků, které byly ekonomicky na nule, případně přinesly statisícový zisk. Produkce akce tenkrát stála čtyři až pět milionů korun. V roce 2009 jsme se s Petardou dohodli, že si pořádání cen ponechá pouze Lewron Music Center. Snížili jsme pak náklady, ale musím říct, že po odchodu pojišťovny Allianz, se kterou byla dlouhodobá smlouva, bylo a je velmi obtížné sehnat generálního partnera, který by akci jednorázově financoval.

    Polygon
     
     

    4

    GraphicLine

    insider

    3

  • GraphicLineGraphicLine

    Přípravy přenosu neprobíhají bez emocí a výměn názorů

    samozřejmě nese různé komplikace, takže přípravy přenosu neprobíhají bez emocí a výměn názorů. Přeme se například o to, co znamená, že pořad byl úspěšný, jestli je sledovanost čtyři sta tisíc diváků úspěch, či neúspěch. Z mého pohledu je to na charakter pořadu velice dobré číslo, z pohledu televize ne. Velmi těžko se mi také prosazuje, aby v programu vyhlašování mohli v hudebních blocích účinkovat někteří z nominovaných. Podle televize to má být zábava, podle mě svátek hudby. Zájem přitom mají obě strany stejný, a tak jsem přesvědčen, že se na všem dohodneme a pořad úspěšně uspořádáme a odvysíláme.


    Zdá se, že v podstatě svádíte boj o hudbu. Jak dlouho se to dá vydržet? Může se stát, že příští rok nebo za dva roky už ceny Anděl nebudou?

    To by byla největší prohra nejenom má, ale i celé hudební branže. Ceny Anděl jsou důležité a já se jako jejich vyhlašovatel a pořadatel budu snažit udržet je při životě. Vznikl Výbor cen, ve kterém jsou odborníci, akademici se oslovují výhradně z řad lidí, kteří mají o hudbě přehled a dělají maximum pro to, aby u nás scéna i trh fungovaly. Mou chybou bylo, že mě dříve nenapadlo do cen více zaangažovat stát. Letos jsme zažádali o dotaci ministerstvo kultury a získali jsme záštitu nad cenami od hlavního města Prahy. Naším partnerem je i Hudební divadlo Karlín. To všechno jsou pro mě signály, že ještě pořád existují instituce a lidé, kteří jsou ochotní se v této věci angažovat.

    Pořadatelem cen Anděl je Lewron Music Center, Česká televize má na starosti přímý přenos. Dochází při jeho přípravě k nějakým střetům?

    Je třeba rozlišit dvě věci. Jednou je Česká televize jako instituce a druhou lidé, kteří v ní nebo pro ni pracují a jsou ve styku s námi jako pořadatelem. A tak zatímco mými partnery při přípravě přenosu je asi sedm lidí, Česká televize má pouze jednoho partnera, a to jsem já. To s sebou

    Zatímco u žánrových cen došlo takříkajíc k postupu a záznam z nich odvysílá ČT art, velké ceny Anděl budou v přímém přenosu na ČT2. Loni byl přenos vysílán na sledovanější ČT1. Proč došlo k té změně?

    Spojily se dvě věci. První je, že Česká televize jako taková mění strukturu vysílání a pod to spadá i představa, že pořady, které vyhlašují nějaké ceny, nechce mít na programu ČT1. Druhá věc je, že jsme byli konfrontováni s loňskou sledovaností předávání cen Anděl. Byla asi 350 tisíc diváků, což je pro ČT1 málo, ale pro ČT2 je to úspěch. Tyto dvě věci způsobily, že jsme se dohodli na odvysílání cen na kanálu ČT2.

    Polygon
     
     

    4

    GraphicLine

    insider

    4

 
×
Čtete:
2015/4
Lešek Wronka

Pohled

Walk Choc Ice by byli schopni života i dnes

Story

Mark Knopfler

Story

Giorgio Moroder

Rozhovor

Mydy Rabycad

On the Road

Mandrage

Story

Kelly Clarkson

Ženský element

Björk

Rozhovor

Record store day

V hlavě

Ema Brabcová-Dietrichová

Test

HD kvíz

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Klasika

Pavel Haas Quartet

Folk

Bez cancáku

Folk

Jakub Ondra

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Deska měsíce

The Prodigy

Recenze

16. 4. 2015

Recenze

2. 4. 2015

SMS/REC

SMS Recenze

Duel

Xavier Baumaxa

Naživo

Burton Špindl Spring Sessions

Naživo

Kapitán Demo

Naživo

THE DANDY WARHOLS

Naživo

Xavier Baumaxa

Naživo

Dry The River

Naživo

Keep Prague Loud/Purist

Naživo

Manfred Mann‘s Earth Band

Naživo

Tomáš Klus

Naživo extra

První křížek na krku aneb 15 obrazů památného večera

Naživo

Prague Allnighters

Naživo

Archive

Naživo

Michal Hrůza

Naživo

Mydy Rabycad

Naživo

Visací zámek

Naživo

LUNO

Tipy

Kam vyrazit?

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.