Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

5 otázek pro...

Lenny

Co poslouchá...

Anna Polívková

Čerstvé (z)boží

Maella / Frequency / Plum Dumplings

Headliner 1/2

David Koller

Headliner 2/2

David Koller

Téma

Jednou a naposledy

Téma 1/4

Muzikanti

Téma 2/4

Muzikanti

Téma 3/4

Muzikanti

Téma 4/4

Muzikanti

Rozhovor

Jan Burian

Headliner 1/2

The Prodigy

Headliner 2/2

The Prodigy

Rozhovor

Xavier Baumaxa

Průvodce

Xavier Baumaxa

Fenomén

„Divné“ nosiče

Story

Tereza Černochová

Rozhovor

VR/Nodody

Festival

Mighty Sound

Rozhovor

Bastille

TOP

Sedm duetů, které nikdo nečekal

Rozhovor

Punkt meets Music Infinity

Rozhovor

Jiří Kučerovský

Enface

Zdeněk Bína

  • RectangleGraphicLine

    text jaroslav špulák (právo)

    foto archiv Zdeňka Bíny

    GraphicLine

    Zdeněk Bína

    Člověk je jen nástroj

    Polygon
     

    4

    GraphicLine
     

    enface

    1

  • Zdeněk Bína patří od poloviny devadesátých let k nejtalentovanějším kytaristům a skladatelům české scény. Proslavil se s kapelou -123 min. a momentálně vydává první sólové album Bird. Celé je nahrál sám a tvrdí, že hudebník v sobě musí mít pokoru.

    GraphicLineGraphicLine

    Poslední album skupiny -123 min. Dream vyšlo v roce 2009. Dávno poté, kdy tato parta obdržela od Akademie populární hudby Anděla za rok 1999 pro objev roku, i poté, kdy vydala úspěšná alba Shooba Dooba (1999) a Try (2001). Před šesti lety už její hvězda pohasínala, i proto bylo Dream labutí písní.

    „Konec skupiny -123 min. vnímám tak, že určité etapa mého života byla vystřídána jinou. Není to spánkový režim, kapela prostě skončila, tak jako skončilo mnoho jiných. Já se rozhodl dělat hudbu jiným způsobem a nemám v sobě žádný blok, který by mi bránil to naplnit. Nemám v sobě ale ani blok vůči -123 min. Za tři roky nám klidně může rupnout v hlavě a rozhodneme se nahrát

    desku i vyjet na turné,“ říká Bína o konci skupiny, na jejíchž křídlech se jako vynikající muzikant i skladatel dostal do povědomí.


    V příštím životě basákem

    Do realizace alba Bird, které vydal na konci loňského roku, šel ale sám za sebe. Všechny písně složil, otextoval, nahrál do nich veškeré nástroje a ještě je spolupodílníkem společnosti Zebra And Cloud, která desku vydala.

    „Vše vychází z přirozenosti. V hlavě mi začaly nabíhat nápady a motivy na písničky, v nichž jsem automaticky slyšel všechny hlasy, nástroje i aranže. Pochopil jsem, že je pro mě důležité to zaznamenat právě z toho jediného

    Polygon
     
     

    4

    GraphicLine

    enface

    2

  • RectangleGraphicLineGraphicLine

    Hudbu, kterou chci předat lidem, chci zbavit jiných muzikantských tendencí

    Na koncertech budou Zdeňka Bínu doprovázet Jan Urbanec (vlevo) a Ephraim Goldin.

    způsobem uchopit a jakou novou roli by hudební nástroje měly ve skladbě mít. „Měly by to být vlastní příběhy, které nenaruší to, o co ve skladbě jde,“ říká a dodává, že například jeden basový part shodil šestnáctkrát ze stolu, než se dobral linky, která mu vyhovovala.

    Zdeněk Bína je především zpěvák a kytarista. Ostatní nástroje ale miluje také, na mnohé hraje už delší dobu. „Nedá se říct, který mám nejvíce nebo nejméně rád. Teď bych si ale například přál, abych ve svém příštím životě byl basákem a v tom dalším bubeníkem,“ usmívá se. „Do baskytary jsem se při nahrávání alba zamiloval, a pokud jde o rytmický cajon, od začátku jsem věděl, že na desce bude. Jeho úlohou je ale spíš naznačovat. Rytmika na tomhle albu větší roli nemá, více úderů by odvádělo pozornost od příběhu, který je v hudbě nejdůležitější,“ říká Bína.

    Soudí také, že k vyjádření v jeho skladbách není potřeba mnoha úderů nebo tónů. Spíš bylo důležité se zamyslet, jak je netradičním

    zdroje, kterým jsem já sám. Když má člověk k písničkám od začátku vztah a zná esenci, ze které vznikají, je citlivý na to, aby aranže a přístup jiných nástrojů původní vizi nerozsekaly. Postupem času pro mě začalo být důležité, abych hudbu, kterou chci předat lidem, zbavil jiných muzikantských tendencí,“ vysvětluje Bína.

    Polygon
     
     

    4

    GraphicLine

    enface

    3

  • GroupGraphicLineGraphicLine

    Každý muzikant dostal svůj dar zadarmo a nikdo přesně neví, proč se to stalo

    Rectangle

    Dodává také, že podle něho je člověk spíš nástroj, nikoli geniální tvůrce. „Všechny ty reakce, které mohou být opěvné, je třeba přijmout s radostí, ale nelze je brát osobně. Každý muzikant dostal svůj dar zadarmo a nikdo přesně neví, proč se to stalo. Práce na hudbě nám činí celoživotní radost, ale je třeba si uvědomit, že všechno se děje jenom proto, že existuje hudba. Na koncertech jsou diváci stejně důležití, jako je muzikant. To všechno jsem se snažil mít na mysli, když jsem vytvářel Bird,“ uzavírá svůj pohled na věc Bína.

    Nechce vracet čas

    Přemýšlí dnes Zdeněk Bína o hudbě jinak než v době existence skupiny -123 min.? „Nemám to tak, že bych chtěl vracet čas, abych už nedělal stejné chyby, jaké jsem dělal tenkrát. Všechno bylo pro můj vývoj důležité. Myslím si, že mě nejvíce formoval častý kontakt s posluchači, každý koncert, který jsme s kapelou absolvovali. Fascinovalo mě, co všechno se může dít, když jsou v sále lidi a muzikanti. Z toho vznikal můj jakýsi vnitřní kodex, který mi určil, jak chci s hudbou zacházet,“ vysvětluje.

    Polygon
     
     

    4

    GraphicLine

    enface

    4

 
×
Čtete:
2015/4
Zdeněk Bína

Rozhovor

Johny Machette

Insider

Lešek Wronka

Pohled

Walk Choc Ice by byli schopni života i dnes

Story

Mark Knopfler

Story

Giorgio Moroder

Rozhovor

Mydy Rabycad

On the Road

Mandrage

Story

Kelly Clarkson

Ženský element

Björk

Rozhovor

Record store day

V hlavě

Ema Brabcová-Dietrichová

Test

HD kvíz

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Klasika

Pavel Haas Quartet

Folk

Bez cancáku

Folk

Jakub Ondra

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Deska měsíce

The Prodigy

Recenze

16. 4. 2015

Recenze

2. 4. 2015

SMS/REC

SMS Recenze

Duel

Xavier Baumaxa

Naživo

Burton Špindl Spring Sessions

Naživo

Kapitán Demo

Naživo

THE DANDY WARHOLS

Naživo

Xavier Baumaxa

Naživo

Dry The River

Naživo

Keep Prague Loud/Purist

Naživo

Manfred Mann‘s Earth Band

Naživo

Tomáš Klus

Naživo extra

První křížek na krku aneb 15 obrazů památného večera

Naživo

Prague Allnighters

Naživo

Archive

Naživo

Michal Hrůza

Naživo

Mydy Rabycad

Naživo

Visací zámek

Naživo

LUNO

Tipy

Kam vyrazit?

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.