-
text Jiří Sedlák
foto ARCHIV PALÁC AKROPOLIS
Punkt meets Music Infinity
Norský hudebník, producent a dramaturg festivalu Punkt Meets Music Infinity říká, že živý remix je vzrušující hudební zážitek.
6
rozhovor
1
-
Od 8. do 11. dubna se v pražském Paláci Akropolis a brněnské Flédě uskuteční první ročník festivalu Punkt Meets Music Infinity, který k nám přenese koncept úspěšné norské přehlídky Punkt. V rámci jednoho večera na pódiu zazní původní skladba a poté její naživo vytvářený remix.
Během čtyř večerů se představí ať už v roli „původních“ vystupujících, tak jako autoři remixů především velká jména současné norské hudby – například trumpetista Nils Petter Molvær, mistr live samplingu Jan Bang, hudebník a producent Erik Honoré, perkusionista Ingar Zach, dvojice Streifenjunko (trubka a tenor saxofon), smyčcové duo Sheriffs of Nothingness, kytarista Eivind Aarset, zpěvačka Sidsel Endresen, špičkový bubeník a perkusionista Audun Kleive, skladatel a mistr elektronické hudby Per Martinsen či elektronický producent Stian Balducci.
Ze zahraničí se můžete těšit na brilantního amerického bubeníka Hamida Drakea i rakouského experimentátora Fennesze. Od nás vystoupí Clarinet Factory, Orchestr Berg, Irena a Vojtěch Havlovi či Floex. Na pár otázek jsme se zeptali spoluzakladatele norské přehlídky Punkt Erika Honorého.
Jak byste popsal koncept živého remixu?
Live remix znamená, že hlavní koncert je zdrojem zvuků a startovním bodem pro live remixy, které po něm ihned následují. Diváci tak mají možnost zažít re-interpretaci, live remix koncertu, který právě slyšeli. Live remix je založen na hudební výměně a interakci mezi elektronikou, živým samplováním a skutečnými hudebníky.
Čím je zážitek pro diváky na Punktu unikátní, tedy proč by se vlastně měli přijít podívat?
Koncept live remixu se ukázal jako efektivní a zajímavý způsob vytváření nové hudby. Díky improvizaci, která je jeho součástí, a díky tomu, že s každým remixem se mění zvuková paleta. Proto je výsledkem vzrušující hudební zážitek, který oslovuje řadu dalších hudebníků. Punktu se například účastnili
5
rozhovor
2
-
Brian Eno, David Sylvian, Laurie Anderson, Jon Hassell, John Paul Jones či Ensemble Modern.
Co se týká programu v Praze a Brně a norských hudebníků, budou nějaké rozdíly mezi jednotlivými koncerty ve stylu, náladě či využití elektroniky?
Umělce vybíráme se záměrem, aby vzniklo organické prolínání hudebních stylů, které se pak stane zdrojem pro živý remix. Norští umělci sahají od zcela akustických hudebníků (dechově / smyčcový kvartet Streifenjunko / Sheriffs of Nothingness) přes kombinaci (můj program Heliographs – elektronika, kytara, trubka a perkuse) až po improvizační formaci založenou na rytmu, kterou tvoří
5
rozhovor
3
-
5
rozhovor
4
-
trumpetista Nils Petter Molvær, bubeník Hamid Drake, živý samplista Jan Bang a kytarista Eivind Aarset.
Pracoval jste v minulosti s českými hudebníky z letošního programu?
Poslechli jsme si všechny z nich a spolu s českými organizátory jsme udělali výběr. Skutečně se nám jejich hudba líbila a jsme rádi, že jde o různorodé styly – od elektronických textur, které vytváří Floex, až po téměř akustický soubor Orchestru Berg.
Budete před koncerty zkoušet, nebo je to záležitost improvizace?
Živé remixy jsou stoprocentně improvizované stejně jako společný koncert Molværa, Drakea, Aarseta a Banga. Můj koncert Heliographs je z poloviny improvizovaný, z poloviny nazkoušený. Remix Fennesze je stoprocentně improvizovaný, stejně jako ostatní remixy. A mám pocit, že jeho koncert je částečně improvizovaný a částečně nazkoušený.
5
rozhovor
5

Předchozí článek:
Sedm duetů, které nikdo nečekal

Další článek:
Jiří Kučerovský